در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
پرده نخست: جهانی که در آن زندگی میکنیم جهانی است که به تعبیر سقراط زندگی ناآزموده در آن، ارزش زیستن ندارد. به دیگر سخن: زیست انسانی در این جهان زیستی است که با آزمودن قرین است. تجربههایمان، باورهایمان، معرفتهایمان، پیروینکردنهایمان، پیرویهایمان همه و همه باید سنجیده باشند و با محک اصیل عقل متعالی به آزمون درآیند و با مرجعیتهای معرفتی و ایمانی همنوا باشند. یکی از میزانهایی که میتواند در این فقره از سنجش، به ما یاری رساند فلسفه است و فلسفه هم هیچگاه جدای از فیلسوف نیست. پس فیلسوف یکی از کسانی است که میتوان در پرتو چراغ او، زندگی انسانی داشته باشیم.
پرده دوم: «جهانی که در آن زندگی میکنیم» از منظر فیلسوف، گزاره یا حکم درستی نیست. ما جهانها داریم و مطابق با موقعیت وجودی خود، جهان میسازیم؛ البته جهانهایی متکثر! این جهانها گاهی آباد هستند و آبادگر و به نقشه الهی نزدیکاند و گاهی ویراناند و ویرانگر و از نقشه الهی دور هستند. فلسفه از اموری که جهانساز است. بنابراین فیلسوف، جمله بالا را تصحیح میکند و میگوید: در جهانهایی که میسازیم زندگی میکنیم.
پرده سوم: گاهی در موقعیت وجودی پایینی بهسر میبریم و در این موقعیت، جهانی داریم کوچک با سقفهای کوتاه و همه چیز در این جهان کوچک است و این جهان هیچ شباهتی به جهان در نقشه الهی ندارد. رسیدن به این خودآگاهی در قبال موقعیتهای وجودی کار فلسفه است و فیلسوف است که چشم پرنده را برایمان به پرواز درمیآورد تا به عنوان ناظر، همه چیز را در بالای صیرورتها و دگرگونیها دریابیم و داوری کنیم.
پرده چهارم: تا اینجا آدمی ساکن و ثابت و واحد است و جهانها متکثر و آدمی به مدد فلسفه این جهانها را میسازد و در آن زیست میکند. اما فیلسوف در گوش ما نجوا میکند که: ما با نیات، باورها، علوم، رفتارها، استعارهها، انگارهها و طرحوارههایمان مدام در حال ساختن خویش و جهانهای خویش هستیم. پس ما با تکثری از آدمی، با تکثری از جهان روبهرو هستیم و بالاتر از این، هر یک از ما، در دورههای مختلف، نوعی متفاوت هستیم. بنابراین فیلسوف جمله بالا (جهانی که در آن زندگی میکنیم) را دوباره تصحیح میکند و میگوید: در جهانهایی که میسازیم و در زیست نوعهایی که از خود میسازیم زندگیهای متکثری داریم.
پرده پنجم: فیلسوف هشدار میدهد که هر لحظه باید مراقب نیات، باورها، علوم، رفتارها، استعارهها، انگارهها و طرحوارههایمان باشیم. زیرا اینها هستند که در حال ساختن ما و جهانهایمان هستند. این هشدار به سیاستمدار میگوید: ساز قدرتت را برای آبادگری با «قوت متین» کوک کن و بدان بهره آبادگری این کار پیش از دیگران عاید تو میشود؛ و به استاد میگوید: لحظه لحظهات در کلاس میتواند برای خودت آبادگر یا ویرانگر باشد پیش از آنکه آبادگر یا ویرانگر دیگری باشد؛ و به خودروساز میگوید: قطعه قطعهات میتواند بیش و پیش از اینکه سودی به مردم رساند یا به مردم آسیب زند، روح و روانت را نشانه گرفته و تو پیش از آنکه به دیگران لطمه بزنی یا آنها را منتفع سازی به خود و جهانت سود یا ضرر میرسانی.
این کاری است که فلسفه با دنیای ما میکند و شاید اکنون بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بشر محتاج بینشی فلسفی برای زندگی امروزمان باشیم.
دکترعبدا... صلواتی
دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: