گفت‌وگو با هنرمندان رادیو به مناسبت درگذشت زنده‌یاد رضا عبدی

یک جای خالی بزرگ برای «جمعه ایرانی»

باز هم صدای ماندگار هنرمند دیگری در رادیو خاموش شد. هنرمند پیشکسوتی که به‌واسطه مهربانی‌اش لقب پدر بچه‌های رادیو را از آن خود کرده بود. صبح جمعه با شما، جمعه ایرانی و قند و نمک شاخص‌ترین برنامه‌هایی بودند که استاد رضا عبدی در آنها حضور داشت و هنرنمایی می‌کرد. کمتر کسی آمیز عبدالطمع و دکتر تصدقی را می‌تواند فراموش کند. شخصیت‌هایی که به‌واسطه هنرنمایی وی در رادیو ماندگار و محبوب شدند. زنده‌یاد رضا عبدی 65 سال در رادیو فعالیت و در کنار آن در سینما و تئاتر هم ایفای نقش کرد. وی از سال 1333 وارد رادیو شد. با بازی در تئاتر و سینما تا سال ۱۳۵۷ در بیش از ۲۰ فیلم ایفای نقش کرد. پس از انقلاب نیز با فیلم «کفش‌های میرزا نوروز» به سینما بازگشت و در فیلم‌های «هی جو»، «سفر جادویی»، «پشت دیوار شب» و «مردی از جنس بلور» هم حضور داشت. بازی در سریال «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی از دیگر فعالیت‌های او بود، اما عمده هنرنمایی‌اش در رادیو بود. عبدی حدود سه چهار ماه قبل فرزندش را از دست داد و همین موضوع باعث تشدید بیماری‌اش شد که در نهایت پنجشنبه 23 آبان در 88 سالگی در گذشت. از این رو با تعدادی از همکاران وی پیرامون شخصیت و ویژگی‌های استاد عبدی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۲۳۷۴۴۲

«دیدار با عبدی» در آسمان

سعید توکل تهیه‌کننده برنامه‌های «جمعه ایرانی» و «صبح جمعه با شما» که فیلم مستندی نیز از زندگی زنده‌یاد عبدی ساخته بود، درباره ویژگی‌های این شخصیت به جام‌جم گفت: دوستی و رفاقت و همکاری من با زنده‌یاد عبدی به سه دهه برمی گردد. مردی که اخلاقمدار و خانواده دوست و بسیار در کار و زندگی‌اش متعهد و مقید بود. برای ما و همه همکارانش به نوعی آموزگار بود و ما توانستیم خیلی چیزها از ایشان یاد بگیریم.
وی همچنین افزود: در کنار بحث هنرمند بودنش بسیار انسان شریف و مهربانی بود. می‌توانم بگویم ادب و نظم و مهربانی از ویژگی‌های اخلاقی استاد عبدی بود. بسیار آراسته و منظم سر کار حاضر می‌شد و با وجود این‌که سابقه‌اش از همه بیشتر بود، اما نظم وی در کار مثال‌زدنی بود. ضمن این‌که روی کار خیلی مسلط و به معنای واقعی هنرمند بود.
توکل درباره فیلم «دیدار با رضا عبدی» که تولید کرده هم توضیح داد: این فیلم حدود 27 دقیقه است که چهار پنج سال قبل ساخته شد و با همه چهره‌های رادیویی درباره این هنرمند صحبت کرده‌ایم که در حال رایزنی با شبکه‌های مستند و نسیم هستم تا از یکی از این شبکه‌ها پخش شود. البته شش هفت سال قبل بعد از 30 و چندی سال همکاری با هنرمندان رادیو که متاسفانه عده‌ای هم فوت شده‌اند، تصمیم گرفتم که یادگاری از این هنرمندان داشته باشیم. بنابراین به فکر ساخت مستند درباره این عزیزان افتادیم که استارت کار را با استاد عبدی زدیم. البته تولید این فیلم چند سال طول کشید. ما در این فیلم به دیدار استاد رفتیم و با همکاران هم در این باره گفت‌وگو کردیم که در فرصت مناسب حتما از یکی از شبکه‌ها پخش خواهد شد. از آقای والی‌زاده هم خواستیم که نریشن کار را بخوانند.
وی همچنین ادامه داد، این مستند بسیار کامل و واقعی است و در کنار پرداختن به فعالیت‌های وی در زمینه رادیو، درباره حضورش در سینما و تئاتر هم گفت‌وگو کردیم. ضمن این‌که خودشان هم خواندند و ساز نواختند. امیدوارم به زودی بتوانیم این مستند را از تلویزیون پخش کنیم.

رضا عبدی در رادیو جایگزین ندارد

منوچهر آذری، بازیگر و گوینده‌ای که سال‌های بسیاری در رادیو با زنده‌یاد عبدی همکاری داشته است، درباره این همکاری به جام‌جم گفت: من با رضا عبدی بیش از چهار دهه دوستی و همکاری داشتم. البته ایشان با بازی در تئاتر وارد کار هنر شد اما آشنایی ما با یکدیگر به رادیو برمی‌گردد. بسیار هنرمند بزرگ و بنامی در کشور بود و به عقیده من هیچ جایگزینی در رادیو نخواهد داشت. وی در جامعه باربد در لاله‌زار تئاترهای بسیار سطح بالایی بازی می‌کرد و به دلیل چهره خوبی که داشت، ایفاگر نقش‌های مهمی بود. متاسفانه سه ماه قبل پسرش را از دست داد و همین باعث شد که بیماری‌اش بدتر شود. چون غم فرزند غم بزرگی است.
وی ادامه داد: زنده‌یاد عبدی بسیار خانواده متشخص و مردمداری داشت. پسرش هم مثل پدر بسیار مردمدار و سخاوتمند بود و پس از فوت او شنیدیم که چه کارهای خیری انجام داده است. رضا عبدی کارهای خیر انجام می‌داد و چون از نظر مالی توانایی‌اش را داشت، به همه کمک می‌کرد. اصلا دنبال شهرت و نام نبود و بدون ادعا کار می‌کرد.
آذری همچنین افزود: آقای عبدی وصیت کرده بود که در قطعه هنرمندان دفن نشود و به خاطر علاقه‌ای که به پسرش داشت، می‌خواست کنار فرزندش به خاک سپرده شود. از زمانی که جمعه ایرانی تعطیل شد او نیز دیگر کار نمی‌کرد. اما همچنان مهربان و محبوب بود و بسیار مهمان‌نواز. از همه مهم‌تر هم منظم بودن او بود که همیشه و پیش از همه سر تمرین و ضبط حاضر می‌شد. از دست دادن چنین هنرمندی برای ما خیلی غم سنگینی است. به‌خصوص برای ما بچه‌های جمعه ایرانی که خیلی به وی علاقه داشتیم.

استاد عبدی برای ما اسطوره بود
شوکت حجت گوینده و دوبلور نیز یکی دیگر از هنرمندانی است که با زنده‌یاد عبدی همکاری مستمر در رادیو داشته است. وی در این باره به جام‌جم گفت: به نظر من ایشان اسطوره بودند. البته اغلب هنرمندان پیشکسوت برخورد بسیار حرفه‌ای در کار دارند و منظم و آماده به خدمت هستند. درست مثل آقای عبدی که با وجود این‌که از همه بزرگ‌تر بود، اما بسیار حرفه‌ای بود. هیچ‌وقت در کار اعتراض نمی‌کرد و با عشق و علاقه کار می‌کرد.
وی ادامه داد: برای ما مثل پدر بود. من در برنامه‌های «قند و نمک»، «جمعه ایرانی» و «صبح جمعه با شما» افتخار همکاری با استاد عبدی را داشتم. همیشه مثل یک پدر برای ما بود و اگر ایرادی هم در کار می‌دید خیلی پنهانی ایراد را به ما گوشزد می‌کرد. ما با او درد دل می‌کردیم و او هم ما را نصیحت می‌کرد. بسیار متین و مهربان بود. من به مناسبت تولدشان هدیه‌ای به ایشان دادم و ایشان هم تولد من را به خاطر داشت و برای من هدیه‌ای به یادگار گذاشت که خیلی با ارزش است. حدود سه چهار ماه قبل که پسرشان فوت شد، به دلیل کهولت سن و بیماری حالشان بدتر شد و دیگر نمی‌توانستند کار کنند. خیلی ناراحتم که پدر مهربانی را از دست دادیم. پدر مهربانی که جایگزینی ندارد.

مهربانی و معرفت ویژگی اخلاقی استاد عبدی بود
علیرضا جاویدنیا از هنرمندان با سابقه رادیو است که در برنامه‌های مختلفی با زنده‌یاد عبدی همکاری داشت. وی در این باره به جام‌جم گفت: می‌توانم بگویم که هر چیزی که از یک انسان خوب می‌توانید سراغ داشته باشید، در وجود رضا عبدی بود. ای کاش ما هم توانسته باشیم به دلیل دوستی و همکاری که در طول این سالها با وی داشتیم، نکاتی را از او یاد گرفته باشیم.
وی ادامه داد: مهربانی، معرفت و شعور خصیصه اخلاقی این هنرمند بود. در کنار هنرمند بودنش بسیار با اخلاق بود. البته همکاری ما به پیش از دوران انقلاب باز می‌گردد و حدود سی و اندی سال رفاقت و همکاری با چنین انسانی برای من باعث افتخار است. البته آقای عبدی در کنار رادیو در سینما و تئاتر هم تجربیات بسیاری داشت، اما چون در دوران جوانی تئاتر کار می‌کرد، من فقط در رادیو با وی همکار بودم. واقعه فقدان چنین هنرمندی در رادیو به شدت احساس خواهد شد و من خیلی متاسفم که باز هم هنرمند خوب و حرفه‌ای و توانمند دیگری را از دست دادیم.

حال دلمان خوب نیست
الهام صفوی‌زاده یکی از گویندگانی است که در رادیو با زنده‌یاد عبدی همکاری داشته است. وی در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص این همکاری و ویژگی‌های اخلاقی این هنرمند عنوان کرد: استاد عبدی یکی از با مرام‌ترین و محترم‌ترین، منظم‌ترین و مقیدترین مردی بود که می‌شناختم. وی در کنار هنرمند بودنش انسانی بسیار وارسته‌ و به عقیده من به عنوان یک هنرمند منحصر به فرد بود. ما هم سعی می‌کردیم از ایشان یاد بگیریم.
وی افزود: مهربانی و مهمان‌نوازی هم خصیصه‌های خوب این هنرمند بود که در برخوردی که با وی داشتیم و به دیدارش در خانه‌شان می‌رفتیم، این ویژگی در وجود خودش و همسرش بسیار بارز بود. می‌توانم بگویم وقتی با ایشان کار می‌کردیم و یا به دیدارش در منزل می‌رفتیم، حال دلمان خوب بود. خاطرم هست در دورانی که همکار بودیم، همیشه در جیبش لواشک داشت و مثل یک پدر یا پدربزرگ به همه محبت می‌کرد. واقعا این روزها حال دلمان خوب نیست و برایش دلتنگیم.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها