گفت‌وگو با عوامل «سبقت» جدیدترین مسابقه‌ای که قرار است از شبکه یک پخش شود

اینجا «سبقت» آزاد است!

بعد از بازار گرم مسابقات مختلف در تلویزیون، مدتی است که باز هم این ماجرا جان گرفته است و هر کدام از شبکه‌ها بخشی از تولیدات خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. تا الان نمونه‌های گوناگونی از این برنامه‌ها به روی آنتن رفته‌اند، از انواع استعدادیابی گرفته تا مسابقات پرسش و پاسخی که توسط چهره‌ها اجرا شد و هرکدام به نوبه خود توانستند تا نگاه‌های زیادی را به خود جلب کنند و برای ساعتی هم که شده مخاطب را پای این رسانه بنشانند. در ادامه این جریان به‌تازگی شبکه یک دست به تولید مسابقه‌ای زده که قالب آن با آنچه تا امروز از این قاب دیده‌اید تفاوت‌هایی دارد. «سبقت» عنوان برنامه تازه‌نفسی است که قرار است در آن علاوه‌بر شرکت‌کنندگان حاضر در استودیو، بینندگانی که در خانه هم نشستند با آنها همراه شوند و این مسابقه را پیش ببرند. در واقع می‌توان گفت که این مسابقه جزو تولیدات تعاملی است که در آن قرار است رقابتی با پرسش‌هایی که مطرح می‌شود شکل بگیرد. افشین حسینخانی تهیه‌کنندگی و امین طارمی کارگردانی این مسابقه را به عهده دارند؛ سیاوش عقدایی هم سکان‌دار اجرای این برنامه شده است. اولین قسمت «سبقت» امشب ساعت 23 به روی آنتن می‌رود و در این هفته تا پنجشنبه 23 آبان، می‌توانید هر شب بیننده آن باشید؛ اما در ادامه گویا قرار است که هفته‌ای دو شب این مسابقه پخش شود، جریانی که با توجه به فضای تازه‌ای که دارد باید دید که تا چه حد می‌تواند از دیگر برنامه‌های هم‌رده‌اش سبقت بگیرد و چه آینده‌ای را رقم می‌زند؟ همه اینها باعث شد تا ما هم گپی با دو نفر از عوامل اصلی این برنامه بزنیم، صحبت‌هایی که بد نیست برای در جریان قرار گرفتن جزئیات ماجرا در ادامه به آن نگاهی بیندازید.
کد خبر: ۱۲۳۶۴۳۲

داستان چیست؟
ضرباهنگ و روند برنامه اولین موضوعی بود که جویای آن شدیم و طارمی درباره‌اش گفت: سبقت شش شرکت‌کننده دارد که هر کدام روی یک صندلی می‌نشینند و براساس زمان و شانسی که برای جواب دادن به سوالات دارند، باهم رقابت می‌کنند. در ادامه بخشی از ماجرای اصلی با نرم‌افزاری پیش می‌رود که توسط آن بینندگان هم به برنامه می‌پیوندند. این اتفاق به این صورت است که علاقه‌مندان می‌توانند نرم‌افزار را دانلود کنند و در ادامه بین شش شرکت‌کننده، یک نفر را که فکر می‌کنند برنده مسابقه می‌شود را به عنوان برنده خودشان انتخاب کنند. بعد از این هم مسابقه شروع می‌شود و نوبت به پرسش و پاسخ‌ها می‌رسد.
با شروع مسابقه، ابتدا سوال‌ها برای مخاطبان ارسال می‌شود و بعد از جواب دادن به آنها، هر نفر انتخاب می‌کند که فلان سوال را از کدام شرکت‌کننده بپرسند. در ادامه هم کسی که اکثر آرا را بیاورد، سوال مربوطه از او پرسیده می‌شود. طراحی دکور برنامه هم جزو اتفاقاتی است که در راستای فضای کار اتفاق افتاده است، به گونه‌ای که در طول مسابقه این صندلی‌ها حرکت می‌کنند و متناسب با پاسخ‌ها و میزان پیشروی هرکدام از شرکت‌کنندگان، عقب یا جلو می‌روند. در بخش دیگری از این گپ و گفت طارمی با اشاره به ساختار برنامه، بیان کرد: از نظر ساختار هم باید گفت که این پروژه بسیار بزرگ و سختی بود چرا که ما خیلی از فناوری‌ها را برای اولین بار در این برنامه امتحان کردیم. ما از فناوری واقعیت افزوده استفاده کردیم، امکانی که نمونه خارجی آن چند میلیارد تومان هزینه می‌برد اما ما آن را بومی سازی کردیم و توانستیم که با برنامه‌نویسی برای بسیاری از سیستم‌هایی که لازم بود، کار را پیش ببریم. سیستم الکترونیک و آی‌تی ما کاملا با هم هماهنگ هستند و حداقل چهار برنامه ارتباطی برای این‌ها نوشته شده که برای اولین بار در قالب یک مسابقه قرار است از آن به صورت اختصاصی استفاده شود.

یک فناوری تازه
اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که واقعیت افزوده چیست؟ این یکی از فناوری‌هایی است که در سبقت از آن استفاده شده و در اصطلاح به (AR) معروف است، امکانی که به گفته طارمی یعنی اضافه کردن یکسری از متریال تصویری به صورت زنده در برنامه، اطلاعاتی که در آن آمار و نمودارهایی که وقتی سوالات برای مخاطبان ارسال می‌شود را همزمان با پخش نشان می‌دهد، بعد هم درصد رای آنها به شرکت‌کنندگان را لحظه‌ای در قالب این فناوری منعکس می‌کند.
او می‌گوید: همه این‌ها قرار است در یک برنامه زنده استفاده شود و همین موضوع حساسیت کار را دوچندان می‌کند، البته که روی جذابیت ماجرا هم تأثیرزیادی دارد، چون مخاطبان برنامه تنها بیننده آن نیستند و شرکت‌کنندگان آن هم محسوب می‌شوند، در این بین این فناوری باعث می‌شود تا همراهی آنها با برنامه در قالبی که برای آنها هم تازه است، اتفاق بیفتد.
به گفته طارمی در این میان علاوه بر برنده‌ای که از بین شش شرکت‌کننده انتخاب می‌شود، از بین همان مخاطبان هم برنده تعیین می‌شود.

شرکت‌کنندگان که هستند؟
در قسمت‌های اول این برنامه از آنجایی که هنوز این نرم‌افزار چندان معرفی نشده، شش مهمانی که قرار است حاضر شوند از بین برترین افرادی که اطلاعات عمومی بالایی داشتند، توسط گروه انتخاب شده‌اند. این افراد اصناف مختلف از پزشکان گرفته تا دانشجویان را شامل می‌شوند. طارمی می‌گوید: بعد از حدود شش قسمت اول برنامه، بقیه شرکت‌کنندگان از بین کسانی که در نرم‌افزار حضور دارند، انتخاب می‌شوند. کسانی که در طول مسابقه بتوانند به بیشتر سوال‌ها پاسخ درست بدهند.

کدام نرم‌افزار؟
نکته دیگری که وجود دارد نرم‌افزار این برنامه است. طارمی می‌گوید که این نرم‌افزار فضای رایگانی است که به شبکه اختصاص دارد و به جایی وابسته نیست. برنامه‌ای به نام سبقت که می‌شود آن را از سایت برنامه دانلود کرد. او در این باره از طراحی این اپ گفت و افزود: ما حدود 9 ماه است که در حال امتحان کردن این سیستم هستیم و از آن جایی که این ماجرا اتفاق نویی است که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد، آزمون خطاهای زیادی در این زمینه داشتیم چرا در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی چنین مواردی می‌کنند اما ما این سیستم را در ایران نداشتیم و باید در این مدت با بهینه‌سازی آن را به گونه‌ای پیش می‌بردیم که قابلیت ارائه در برنامه را داشته باشد، اتفاقی که رخ داد و به‌زودی نتیجه آن را می‌بینید.

چی می‌پرسند؟
اما سوالاتی که در این برنامه پرسیده می‌شود هم موضوع دیگری بود که طارمی درباره‌اش گفت: ما تاکید زیادی داشتیم که در حوزه ادبیات فارسی بیشتر از بقیه فضاها کار کنیم و در کنار آن سوالات عمومی، ایران‌شناسی، تاریخی و ورزشی هم در گروه‌های دیگر قرار دارد. با همه اینها از لحاظ ساختاری می‌توانم بگویم که این برنامه جزو سخت‌ترین تولیداتی است که در زمینه مسابقه ساخته شده و امیدواریم که بتواند مخاطب خود را هم جذب کند.

یک برنامه حساس

حسینخانی هم درباره فصل اول این برنامه گفت: طبق صحبت‌هایی که شده قرار است اولین سری سبقت را با حدود 52 قسمت به پایان برسانیم و بعد هم با توجه به بازخوردها و نظراتی که مطرح می‌شود، در صورت امکان آن را ادامه دهیم.
حضور شرکت‌کنندگانی که از منزل به برنامه اضافه می‌شوند هم موضوع دیگری بود که این تهیه‌کننده با اشاره به آن گفت: از همان قسمت اول و لحظه‌ای که برنامه شروع می‌شود، بینندگانی که مایلند، می‌توانند با نصب نرم‌افزار در برنامه مشارکت داشته باشند و بعد هم اگر بتوانند به اغلب سوال‌ها پاسخ دهند، به عنوان یکی از شش شرکت‌کننده در برنامه حاضر شوند.
اما این که چرا عقدایی به عنوان مجری این مسابقه انتخاب شده است هم سوالی بود که حسینخانی در پاسخ به آن بیان کرد: این برنامه حساسیت‌های خاصی دارد و از نظر محتوا و ساختار هم جزو تولیدات سنگین این عرصه محسوب می‌شود. عقدایی جزو مجریانی است که سواد و اطلاعات عمومی بالایی دارد، به همین دلیل از آنجایی که برای چنین برنامه‌ای نمی‌توانستیم به‌راحتی به هر کسی اعتماد کنیم، به دلیل تسلطی که داشت به سراغش رفتیم و قرار شد که اجرا را به او بسپاریم.
او در آخر هم در پاسخ به پیش‌بینی که از آینده سبقت دارد، گفت: من آینده خوبی را برای این مسابقه می‌بینم و فکر می‌کنم که با توجه به فضای تازه‌ای که دارد می‌تواند تا حدی مخاطب خود را داشته باشد و توجه بینندگان را هم به خود جلب کند.

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها