به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، اجلاس رادیو آسیا ۲۰۱۹ این روزها در بنگلادش در حال برگزاری است و پنجشنبه‌شب نهم آبان به پایان رسید.
کد خبر: ۱۲۳۵۴۴۷

حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی در بخشی از این اجلاس به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به ویژگی‌های رادیو تصریح کرد: رادیو در طول حیات خود توانسته علی‌رغم فراز و نشیب‌های فراوان جای خود را در بین رسانه‌های جهان حفظ کند.
وی در این سخنرانی بر عنصر مشارکت‌پذیری تاکید و بیان کرد: رادیو از زمان تولد با مخاطبانش، زندگی کرده، با آنها نفس کشیده، نوشیده و رویا دیده تا هرآنچه برای درک افکار و احساسات مخاطبان این رسانه نیاز است را بیابد و از این راه بتواند رسانه رویایی و رویاساز شنوندگانش باشد.
شاه‌آبادی اضافه کرد: این ویژگی، از برنامه‌های تلفن‌های درخواستی در رادیو جان گرفته، با قدرت گرفتن اینترنت و برنامه‌های تعاملی اوج گرفته و حال با توسعه اینترنت و چندبستری شدن، ساخت برنامه‌هایی با محتوای تولیدشده توسط کاربر را در پیش گرفته است. برنامه‌های با محتوای تولیدشده توسط کاربر هم توانسته به اعتبار محتوایی رادیو بیفزاید و هم بتواند از محتوای به‌روز شده‌ای بهره ببرد که برآمده از قلب جامعه است. این شیوه محتواسازی از لحاظ مالی نیز یک محتوای ارزان‌قیمت محسوب می‌شود؛ و نباید فراموش کرد که رادیو خود رسانه‌ای کم‌هزینه است.
شاه‌آبادی در بخش دیگر این سخنرانی به چابکی رادیو اشاره و عنوان کرد: رادیو از ابتدا، رسانه‌ای چابک بوده است، رسانه‌ای که بسیار چالاک و به دور از تشریفات و کاغذبازی‌های رسانه‌ای، توانسته سریع‌ترین واکنش‌ها را به اتفاقات، رویدادها جهانی و مسائل مهم بشر داشته باشد.
وی اضافه کرد: رادیو، روایتگر تاریخ و فرهنگ ملل جهان، جریان‌های اجتماعی-سیاسی و هنر و اندیشه بومی هر سرزمینی بوده و هست. در عصر جدید، رادیو همین ویژگی خود را در عصر دیجیتال به مقوله «ذهن روایتمند» بخشیده است.
شاه‌آبادی همچنین به ویژگی انطباق‌پذیری اشاره و بیان کرد: رسانه‌ها می‌بایست خود را با شرایط فرهنگی، علمی و زمانی خود منطبق کنند. رادیو نیز در طول حیات خود، از برودکستینگ تا برودبندینگ، خود را منطبق ساخته است. اکنون، رادیو با کمک نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه و اینترنت اشیا، مانند اسپیکرهای هوشمند، به سوی رادیو براساس تقاضا و رادیو هوشمند، راه خود را هموار ساخته است. علاوه بر انطباق‌پذیری فناورانه، رادیو می‌بایست با جریان‌های اجتماعی- فرهنگی نیز خود را منطبق سازد. با افزایش خوانندگان کتاب‌های الکترونیکی و همین‌طور شنوندگان کتاب‌های صوتی، صدای جمهوری اسلامی ایران، بر آن شد تا بیش از هزار کتاب صوتی را تولید و آنها را در نرم‌افزار «ایرانصدا» قرار دهد.
در حاشیه این اجلاس از شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی تجلیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها