فصل جدید برنامه شوکران به‌زودی از شبکه 4 پخش خواهد شد

جام تازه شوکران

در بین انواع برنامه‌های رنگارنگ تلویزیون، گاهی بعضی تولیدات به دلیل فضا و محتوایی که دارند، جایگاه ویژه‌ای را بین مخاطبان خاص خود پیدا می‌کنند، اصلا شاید بهتر باشد این‌طور بگوییم که هر‌از‌گاهی برنامه‌هایی روی آنتن می‌روند که خیلی از نگاه‌هایی که روزی کمتر سمت این رسانه می‌آمدند را به خود جلب می‌کنند و تبدیل به اثری می‌شوند که در کنار بینندگان عام تلویزیون، اغلب به گروه خاصی از مخاطبان تعلق می‌گیرد. شبکه چهار که قبل‌تر به شبکه فرهیختگان معروف بود و بعد شعارش را به شبکه دانایی و خردورزی تغییر داد، یکی از فضاهایی است که به‌واسطه طیف بینندگانی که دارد، بعضی وقت‌ها دست به تولید برنامه‌هایی می‌زند که در گروه همان ویژه‌ها قرار می‌گیرد. «شوکران» نمونه یکی از این تولیدات است که فصل اول آن سال گذشته از مرداد روی آنتن رفت. برنامه‌ای که در آن چهره‌های تراز اولی درحوزه فکری و فرهنگی حاضر شدند که قبل تر پا در قاب این رسانه نگذاشته بودند یا خیلی کم به حضور در برنامه‌های تلویزیونی تن می‌دادند. بعد از پایان 19 قسمتی فصل اول شوکران، به دلیل موضوعات تازه‌ای که در هر قسمت با مهمانان مطرح می‌شد، بازخوردهای زیادی درباره آن منتشر شد، خیلی‌ها از جای خالی این موضوعات در برنامه‌های مختلف گفتند و گروهی خواهان ادامه این جریان بودند. همه اینها دست به دست هم دادند تا مقدمات تولید فصل دوم این برنامه رقم بخورد و ما هم شاهد ادامه آن باشیم، ادامه‌ای که از 13 آبان پخش آن شروع می‌شود و بعد از آن هم شما دوشنبه هر هفته ساعت ۲۱ می‌توانید بیننده این برنامه به سردبیری و اجرای پیام فضلی‌نژاد باشید.
کد خبر: ۱۲۳۵۰۰۶

آنچه گذشت...
بد نیست به بهانه شروع مجدد شوکران سری به آنچه در فصل اول این برنامه گذشت بزنیم. این برنامه سال گذشته به دلیل ترویج آزاداندیشی نامزد جشن هنر انقلاب و همچنین برای بهترین اجرا نامزد جشنواره جام‌جم شد. در آخرین نظرسنجی صداوسیما هم شوکران به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه شبکه چهار در سال 97 معرفی شد.
شوکران در اولین قسمت سری قبل خود میزبان داوود هرمیداس باوند سخنگوی جبهه ملی ایران و در برنامه دوم میزبان شاهین فرهت پدر سمفونی ایران بود. سومین قسمت شوکران هم با حضور هوشنگ ماهرویان از جامعه‌شناسان معاصر روی آنتن رفت و چهارمین قسمت با حضور آیت‌ا... ابوالقاسم علیدوست، رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم پخش شد.
مهمان پنجمین قسمت آن هم منوچهر آشتیانی از پیشروان حزب توده ایران و جامعه‌شناس نئومارکسیست بود و مهدی محقق در ششمین قسمت شوکران حضور یافت و وضع کنونی نظام آموزشی را نقد کرد. حجت‌الاسلام احمد واعظی هم در هفتمین شوکران درباره عملکرد حوزه علمیه مباحثی را مطرح کرد و به انتقادها پاسخ گفت.
ایران درودی، مهمان هشتمین برنامه بود که مباحث مهمی در حوزه هنر مطرح کرد. غلامرضا اعوانی نیز در شوکران نهم به منتقدان سنت‌گرایی پاسخ داد و مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در شوکران دهم به نقد وضعیت موجود دانشگاه‌های کشور پرداخت. شوکران یازدهم با حضور پرویز خرسند، خاطرات و منش دکتر علی شریعتی را مرور کرد. سیدیحیی یثربی در شوکران دوازدهم به نقد عرفان پرداخت. سیدعبدا... انوار، حکیم ۹۴ ساله سیزدهمین مهمان شوکران بود و در شوکران چهاردهم، حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، رئیس کمیسیون حوزوی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور یافت.
شوکران پانزدهم را هم سیدحسن امین حقوقدان و استاد راهنمای رئیس‌جمهور روحانی سر کشید. در شوکران شانزدهم، نوش‌آفرین انصاری از پایه‌گذاران کتابداری نوین ایران حضور یافت و دکتر نجفقلی حبیبی، بنیانگذار دانشگاه تربیت مدرس و مؤسس دانشگاه علوم قضایی ایران مهمان هفدهمین برنامه شوکران بود.
پروفسور کریستین (یحیی) بونو، فیلسوف و اسلام‌شناس فرانسوی هجدهمین مهمان این برنامه تلویزیونی بوده است. آخرین مهمان فصل اول شوکران هم حسین کچویان، جامعه‌شناس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که این برنامه ۲۶‌آذر 97 روی آنتن رفت.

شروع یک ادامه
شوکران- که می‌توان گفت محوریت آن پرداختن به اساسی‌ترین مسائل فکری کشور است-در این فصل نیز همان رویه را در پیش گرفته، تا جایی که باید گفت این قسمت بیستم شوکران است نه قسمت اول از فصل 2. این سری هم قرار است در 20 قسمت روی آنتن برود جریانی که تا الان نزدیک به 10 قسمت از آن ضبط و آماده شده. همچنین در این سری هر قسمت حدود 75 دقیقه است، زمانی که نسبت به فصل قبل نزدیک به 15 دقیقه به آن اضافه شده است. علاوه بر اینها این برنامه قبلا با سه دوربین ضبط می‌شد و این سری با پنج دوربین قرار است قاب‌های تازه‌تری را برای مخاطبان شکل دهد.
سایت شوکران هم این روزها در حال راه‌اندازی است و به‌زودی می‌توانید به آن مراجعه کنید.

تغییرات ریز و درشت
به نسبت قبل دکور این برنامه با تغییراتی که داشت، وسعت زیادی پیدا کرده است. بخشی از دکور به تالار مشاهیر اختصاص دارد، قسمتی که در آن پرتره‌هایی از 19 مهمان فصل اول نصب شده و فضلی‌نژاد در هر قسمت برای یادآوری مهمانانی که در برنامه حاضر شده‌اند، پلاتوهایی را آنجا می‌گوید. در ادامه هم عکس دیگر مهمانان به این تالار اضافه می‌شود.
همچنین تیم تحریریه و اتاق فکر هم تغییرات زیادی داشته‌است. برای این موضوع فضلی‌نژاد در زمان پیش تولید فراخوانی را منتشر کرد که در آن به دنبال جذب پژوهشگران، خبرنگاران، گرافیست‌ها و... بود. در ادامه حدود 70 نفر اعلام آمادگی کردند و از این تعداد بعد از مصاحبه‌ها تقریبا ده نفر باقی ماندند. این اعلام و جذب نیرو در سخنرانی‌های او در شهرهایی مثل مشهد و همدان هم ادامه داشت. در ادامه تیم تحریریه به این صورت شکل گرفت.

برای اولین بار در تلویزیون
و اما سوژه‌یابی، موضوعی که یکی از المان‌های اصلی این برنامه است هم گویا در این فصل کم و بیش دگرگون شده است. می‌توان گفت که به نسبت سری قبل سوژه‌ها و موضوعاتی که مطرح می‌شو‌د، متفاوت‌تر و مهم‌تر است و خیلی از آنها تازگی دارد، به صورتی که از برخی چهره‌ها برای اولین بار است که در تلویزیون تصویری پخش می‌شود؛ سیدحسین نصر فیلسوف ۸۶‌ساله و استاد دانشگاه جورج واشنگتن، احمد مهدوی دامغانی، اسلام‌شناس ۹۵‌ساله و استاد دانشگاه هاروارد و شیرین هانتر، متفکر سیاسی ۷۴ ساله، عضو شورای روابط خارجی آمریکا از شخصیت‌هایی هستند که در این گروه قرار گرفته‌اند و برای اولین بار است که در یک گفت‌وگوی تفصیلی با رسانه ملی شرکت کرده‌اند.همچنین یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در این سری به شوکران اضافه شده، گفت‌و‌گوهای تصویری اینترنتی و اسکایپی است که با چهره‌های حوزه اندیشه و فرهنگ در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد. در این فصل سه‌شخصیت به این صورت مهمان شوکران می‌شوند و در این گفت‌وگوها شرکت می‌کنند.

دیگر مهمانان و افزایش بانوان متفکر
منصوره اتحادیه، بانوی ۸۶ ساله تاریخ ایران، آیت‌ا... سیدمحمد مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، کریم مجتهدی فیلسوف ۹۰ ساله، حاتم قادری، سیاست‌پژوه ۶۳ ساله، مهدی محسنیان‌راد، رسانه‌شناس ۷۴ ساله، باقر ساروخانی، متفکر ۸۰ ساله و پدر جامعه‌شناسی ارتباطات، لوریس چکناواریان، موسیقیدان ۸۲ ساله، ابوالحسن تنهایی، جامعه‌شناس ۶۸ ساله همراه دیگر دانشوران برجسته ایرانی از مهمانان فصل جدید برنامه شوکران هستند.
علاوه بر اینها در این سری تعداد متفکران خانم هم بیشتر از قبل و حدود دو برابر شده است.

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها