خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: بدون اجماع نمی‌توان مسائل اساسی کشور را حل کرد، با دعوا و نزاع مسائل اصلی کشور بر زمین می‌ماند.
کد خبر: ۱۲۳۴۴۸۶
هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌های پنهان کشور است

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب موقت نماز جمعه در خطبه نماز جمعه این هفته تهران با تسلیت سالروز رحلت نبی مکرم اسلام، شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) اظهار کرد: شما برادران، خواهران و ملت عزیز را به تقوا توصیه می‌کنم. در روز‌هایی که به نام و یاد نورانی و خصائص برجسته اخلاقی پیامبر اکرم (ص) همراه است بر ویژگی خیرخواهی در سیره مدیریتی پیامبر اسلام تأکید می‌کنم.

وی افزود: نصیحت و انتقاد متقابل از ویژگی‌های انسان‌های تربیت یافته در مدرسه دین است. واژه نصیحت به معنای خلوص و بی‌غل و غش بودن است و هر کس درباره دیگران خالص و بی‌غش باشد و منافع فرد و مصالح جامعه را مد نظر قرار دهد، اصل نصیحت است.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: انسان ناصح و منتقد باید با قلبی لبریز از محبت در مقام خیرخواهی باشد و در مقام ارائه راه و هدایت باشد نه در مقام مچگیری! تحکیم پیوند‌های قلبی در جامعه از دیگر خصوصیات ناصح است.

ابوترابی‌فرد با اشاره به حدیثی از امیر مؤمنان اضافه کرد: اگر انسان اهل محبت بود و دیگران را دوست و دغدغه رستگاری جامعه و مدیران را داشت منتقد و ناصح می‌شود. این حدیث می‌افزاید: این نقد و نصیحت که از قلب لبریز محبت برآمده دوستی خلق می‌کند و وحدت می‌آفریند نه شکاف و اختلاف و ما در جامعه نیازمند این نوع نصیحتیم.

او افزود: نصیحت مدیران دلسوز برای مردم و نصیحت جامعه دانشگاهی و اهل فکر برای زمامداران. این مسیر راه پیامبر (ص) و مسیر سعادت جامعه است.

امام جمعه موقت نماز جمعه تهران تأکید کرد: خیرخواهی از شاخصه‌های کلیدی انسان و نظام اسلامی است.

او با بیان اینکه ملک را بدون نصیحت نمی‌توان نگاهداشت، گفت: حاکمان و زمامداران باید به این اصل کلیدی توجه ویژه داشته باشند. پیامبر اکرم (ص) در حج آخرشان می‌فرمایند که انسان باید به سه خصیصه، خالص کردن برای خدا، نصیحت پیشوایان مسلمان و همراه بودن با جماعت مسلمانان را داشته باشد که این‌ها مایه وحدت و انسجام جامعه اسلامی و ملی است.

ابوترابی‌فرد گفت: رابطه زمامداران و مردم باید بر اساس نصیحت متقابل استوار شود. مردم باید معایب و محاسن زمامداران را گوشزد کنند و زمامداران خود را مصون از خطا نیابند و پذیرای نصیحت و انتقاد باشند.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: مردمی که ناصح و اهل نقد عالمانه و منصفانه نیستند، جامعه‌شان راه به سعادت نمی‌برد.

ابوترابی فرد گفت: از ملت و مردم عراق برای مدیریت شایسته مراسم انسان‌ساز و اقتدار آفرین و الهام‌بخش اربعین تشکر می‌کنیم و امیدواریم این حرکت انقلابی، الهی، سیاسی و عبادی راه را برای وحدت امت اسلام در مسیر تحقق اهداف عاشورا در سراسر دنیای اسلام هموار کند.

خطیب نماز جمعه تهران بااشاره به مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران تأکید کرد: به نظر حقیر باید صدای دانشگاهیان و دانشجویان شنیده شود و اجازه دهیم تشکل‌های دانشجویی نقطه‌نظرات خود را در مورد مسائل کشور در حضور رؤسای قوا مطرح کنند. این درسی است که از آغاز انقلاب از سکاندار هوشمند انقلاب آموخته‌ایم.

وی افزود: همانطور که سیاست‌ها و تصمیم‌های اخیر بانک مرکزی در حوزه بازار ارز مورد حمایت قاطبه جامعه علمی و دانشگاهی است، بعضی سیاست‌ها و تصمیم‌های اقتصادی دولت مورد نقد جدی جامعه دانشگاهی علمی است و این به معنای نقد دانشگاه نیست و باید به این نقد توجه داشت و نصیحت برآمده از عقلانیت وعلم را به عنوان نقشه راهی برای ارتقای کارایی مورد توجه قرار داد.

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: بدون اجماع نمی‌توان مسائل اساسی کشور را حل کرد، با دعوا و نزاع مسائل اصلی کشور بر زمین می‌ماند، این رشد نقدینگی که در این دولت نزدیک دو تریلیون میلیارد تومان شده است، در دولت‌های گذشته هم با همین شتاب رشد کرده است. این عدد‌های درشت در اقتصاد ورود پیدا کرده، اما منتهی به رشد و اقتصاد ملی نشده و نتوانسته فقر را از جامعه ریشه کن کند. هنر دولت این است که با اجماع نخبگان علمی و سیاسی این معضل را حل کند و قطعا می‌دانم که اگر نگاه خیرخواهانه باشد می‌توان این اجماع خلق کرد.

او تصریح کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مورد حمایت آحاد ملت و جریان‌های سیاسی، تعامل سازنده با جامعه جهانی است. این استراتژی آمریکا و رژیم‌ صهیونیستی است که از آغاز حرکت انقلابی مردم ایران و شکل‌گیری نظام اسلامی به جنگ‌افروزی و تقابل مستمر با جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. این راهبرد آمریکاست که امروز به راهبرد رئیس جمهور آمریکا در برابر جهان تبدیل شده است. مردم ایران و جریان‌های سیاسی از این فکر پاکیزه هستند.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد بیان داشت: همچنین این سخن که عده‌ای بر تعامل سازنده با دنیا و عده‌ای بر تقابل مستمر با جهان تاکید دارند، قرین انصاف نیست. اینجانب یک چهره عالم، متعهد و سیاستمدار را نمی‌شناسم که معتقد به تقابل مستمر با جهان در مقابل با نگاه تعامل سازنده با دنیا باشد. چگونه در نهاد علم و دانشگاه این سخن قابل طرح است؟ در چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی که از بالاترین عقبه علمی و کارشناسی برخوردار است و حدود ۱۴ سال قبل رهبر انقلاب ابلاغ نموده‌اند تا نقشه راه ملت و دولت باشد، در حوزه سیاست خارجی و تقویت روابط خارجی آمده است که گسترش همکاری‌ های دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی، ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورها، تقویت روابط سازنده با کشور‌های غیرمتخاصم، بهره‌گیری از روابط برای افزایش توان ملی و تلاش برای رهایی منطقه از حضور بیگانگان و آمریکا که موجب ارتقای امنیت و اقتدار امت اسلام توجه شود.

او عنوان کرد: کشور‌هایی که می‌خواهند از منافع ملی خود در برابر زیاده‌خواهان دفاع کنند باید به قدرت سیاسی، علمی، دفاعی و اقتصادی آراسته شوند و با زبان برآمده از اقتدار حافظ منافع خویش باشند. ملت ایران با زبان منطق، اقتدار برآمده از ایمان و متکی بر توانایی‌های علمی، سیاسی و دفاعی با قدرت‌های جهان گفتگو می‌کند. اگر می‌خواهیم از ظرفیت دانشگاه استفاده کنیم و آنان را برای پاسخ به مسائل کلیدی و سوالات فراخوان کنیم، گمان می‌کنم این سوالات قابل طرح است که چگونه می‌توان با کمترین استقراض از نظام بانکی، دوران تحریم را به فرصتی برای شکوفایی اقتصادی تدبیل کرد؟، "چگونه می‌توان با برنامه رشد نقدینگی سرسام‌آور را که کلیدی‌ترین مساله اقتصاد ملی است، مهار کرد؟، چگونه می‌توان از حجم بزرگ نقدینگی با کمترین هزینه برای خلق ثروت، رشد تولید و اقتصاد و رشد اقتصادی بهره گرفت؟ این‌ها باید سوالات کلیدی دولت محترم و فراهم آوردن زمینه مناسب برای شنیدن به پاسخ‌ها و توجه به آن باشد.

امام جمعه موقت تهران همچنین به موضوع تدوین بودجه نیز اشاره کرد و گفت: با عنایت به تاکید رهبر انقلاب بر اصلاح ساختاری بودجه و تاکید بر قطع وابستگی بودجه به نفت و اراده سازمان برنامه و بودجه برای عملیاتی کردن این مهم که گامی ارزشمند و تحسین‌برانگیز است، به نظر می‌رسد شایسته است برای فراهم آوردن زمینه قطعی قطع وابستگی نفت و بودجه تمامی درآمد‌های حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود. در گام دوم کسری واقعی بودجه با تحلیل دقیق هزینه‌های واقعی کشور تبیین کنیم. با تبیین این هزینه‌ها درآمد‌های واقعی و پایدار غیرنفتی را رصد کنیم. آنگاه کسری بودجه برای اداره کشور روشن می‌شود. برای تامین کسری بودجه، مجلس به دولت اجازه فروش اوراق را بدهد و هر مقدار از اوراق که در بازار به فروش رفت برای تامین کسری بودجه به کار رود و اوراق باقی مانده را صندوق توسعه ملی خریداری کند و منابع آن را بدون سود به دولت واگذار کند. بودجه ما تراز نیست و با فروش سرمایه تراز می‌کنیم. کسری واقعی بودجه باید شفاف شود.

او خاطرنشان کرد: پیشنهاد دوم نیز این است که اقدام برای افزایش درآمد‌های مالیاتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. البته منظور مالیات‌هایی است که باید صاحبان ثروت و درآمد‌های انبوه پرداخت کنند. باید مراقب بود حوزه تولید و اشتغال آسیب نبیند و کسبه‌های جزئی آسیب نبییند. از این رو جلوگیری از فرار مالیاتی، اصلاح پایه و نرخ‌ها و پوشش مالیاتی، کاهش معافیت‌ های مالیاتی مانند حذف معافیت بر درآمد حاصل از صادرات مواد خام یا با ارزش افزوده پایین و حذف معافیت بر درآمد حاصل از فعالیت‌های هنری و فرهنگی که ماهیت تجاری دارند ضروری است.

ابوترابی فرد ادامه داد: حدود هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان (معادل بودجه کل کشور) یارانه‌های پنهان کشور است. ممکن است نام آن را یارانه پنهان نگذارند؛ اما بحث این است که این عدد بزرگ در اقتصاد ایران وجود دارد و باید نظام مدیریتی و علمی کشور برای استفاده از این ظرفیت بزرگ و فرصت بی‌بدیل برای رفع فقر، بی‌عدالتی، حمایت منطقی و درست از اقشار متوسط و ضعیف و تحریک اقتصاد و حمایت عالمانه از تولید استفاده شود.

وی همچنین به دو راهکار اجرایی مقابله با این نقدینگی اشاره کرد و گفت: نخست توجه به پرداخت به ذی‌نفع نهایی باید انجام بگیرد که اراده دولت هم مبنی بر این است. این اقدام به دولت اجازه می‌دهد که هزینه‌های واقعی کشور را رصد کند و متوجه بشود که هزینه‌های واقعی کشور در چه حدی است. امروز دولت از هزینه‌های واقعی کشور اطلاع شفاف و دقیقی ندارد. دولت اعتبار دستگاه‌ها را به صورت سرجمع به آن‌ها تخصیص داده و دستگاه‌ها در مورد پرداخت به ذی‌نفع نهایی تصمیم می‌گیرد. رئیس دستگاه و نه دولت تصمیم می‌گیرد. دولت باید از هزینه‌های خود اطلاع دقیق داشته باشد. به دلیل نبود شفافیت در مصارف دولت، ابزار کارآمد برای نظارت مالی و عملیاتی حین اجرای بودجه در اختیار دولت نیست و امکان مدیریت هزینه‌ها وجود ندارد.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران افزود: این موجب انحراف بودجه از اهداف مصوب طبق صلاح‌دید دستگاه اجرایی و نرساندن بودجه به ذی‌نفع نهایی تعریف شده در قانون می‌شود. راهکار اجرایی این است که در گام اول در اسرع وقت پرداخت‌ها صرفاً توسط خزانه‌داری کل و مستقیماً به ذی‌نفع نهایی انجام بگیرد. هر پولی که از منابع عمومی پرداخت می‌شود باید از طریق خزانه‌داری کل پرداخت گردد. اعتبارهایی اختصاصی دستگاه‌ها مشمول این شود و خزانه‌داری کل از درآمدهای دستگاه کسر و به حساب ذی‌نفع نهایی وازیر شود. با مشکلات اقتصادی مدیران ارشد کشور اطلاع درست از هزینه منابع ندارند. گام سوم این است که این فرآیند برای منابع شرکت‌های دولتی نیز اجرا بشود که شاید موجب تحولی بشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها