از زمانی که 4 لایحه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) در کشور ما حاشیه‌ساز شده‌اند همواره یکی از دلایلی که منتقدان تصویب این لوایح مطرح کرده‌اند این بوده که حتی در صورت تصویب این لوایح و عملی کردن تمام درخواست‌های این گروه مالی، تضمینی وجود ندارد که ایران از فهرست خاکستری اف.ای.تی.اف حذف شود.
کد خبر: ۱۲۳۴۰۹۰

این منتقدان تاکید دارند که با توجه به نفوذ و اعمال قدرت آمریکا و متحدانش در این گروه، نگاه‌های سیاسی بر نگاه‌های کارشناسی غلبه دارد و حتی در صورت تصویب لوایح چهارگانه، مشکلات مالی ایران در عرصه بین‌المللی حل نخواهد شد. اکنون پس از تصمیم اخیر اف.ای.تی.اف علیه ایران در اجلاس هفته گذشته این گروه مالی، وزیر خارجه کشورمان نیز از سیاسی بودن تصمیمات
اف.ای.تی.اف انتقاد کرده است.
محمدجواد ظریف دیروز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران در قوانین داخلی خود مبارزه با پولشویی را به عنوان یک ضرورت و هدف دنبال می کند و تصمیم اف.ای.تی.اف کاملا سیاسی است که با آن مخالف هستیم.
ظریف ادامه داد: با این حال ما به‌خاطر منافع ملی خودمان تمام اقدامات لازم را برای مبارزه با تامین مالی تروریسم و مقابله با پولشویی انجام دادیم و تصویب آیین نامه مبارزه با پولشویی در دولت و قوه قضاییه گام مهم ایران در این راستا بود.
وزیر خارجه تصریح کرد: این‌ آیین‌نامه قانون مفصل و کاملی است و امیدوارم با همگرایی داخلی و اقدامات بعد بهانه از دست کسانی که منافع ایران را دنبال نمی کنند و مخالف ما هستند، گرفته شود.
این اظهارات ظریف پس از آن بیان شده که گروه ویژه اقدام مالی در جلسه اخیر خود اعلام کرد اگر تا فوریه 2020 (بهمن ماه )، دو کنوانسیون پالرمو و
سی.اف.تی نهایی نشوند، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهد شد و عملا وضعیت ایران به پیش از خرداد سال ۱۳۹۵ باز خواهد گشت.
این نهاد مستقر در پاریس اعلام کرد از اعضای خود بررسی دقیق‌تر معاملات با ایران و حسابرسی سخت‌تر شرکت‌های تامین سرمایه فعال در این کشور را درخواست کرده است.
شبهه‌های اولتیماتوم اف.ای.تی.اف
علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم، با بیان این‌که اقدام اف.ای.تی.اف برای تمدید مهلت ایران در جهت اجرای الزامات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، اولتیماتومی است که سابقه دارد، گفت: تمدید مهلت ایران نشان می‌دهد که این‌گونه تهدیدها مبنی بر آخرین مهلت، جنگ روانی است و بیشتر اثر روانی دارد، چرا که قبل از این نیز مهلت‌ها تمدید شده بود.
وی عنوان کرد: نکته دیگر این است که چند ماه گذشته نیز پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خواستار تصویب فوری لوایح مرتبط با اف.ای.تی.اف از سوی ایران شده بود، پس این شبهه وجود دارد که بین درخواست وی و فشار اف.ای.تی.اف ارتباطی وجود داشته باشد. این نماینده مجلس در ادامه با بیان این‌که در برجام تعهداتی را پذیرفته بودیم که آمریکا آن را زیر پا گذاشت افزود: به‌رغم این‌که برجام یک تعهد بین‌المللی بود آمریکا به راحتی آن را زیر پا گذاشته و اروپاییان نیز به اذعان مسؤولان کشورمان به تعهداتشان عمل نکردند بنابراین چه تضمینی وجود دارد که حتی در صورت تبعیت ایران از تمام اقدامات اف.‌ای‌.‌تی.‌اف باز هم مانند برجام عمل نکنند. سلیمی تاکید کرد: عناد آمریکا و بدعهدی اروپاییان بر همگان روشن شده است بنابراین تضمینی وجود ندارد که حتی در صورت انجام تمام اقدامات از سوی ایران، اف.ای.تی.اف اقدام سیاسی علیه ایران نداشته باشد.
وی با بیان این‌که اصرار اف.ای.تی.اف برای تصویب لوایح مربوط در جهت شناسایی راه‌های دور زدن تحریم‌ها از سوی جمهوری اسلامی ایران است گفت: آنها می‌خواهند مسیرها را شناسایی و فشار بیشتری بر مردم وارد کنند.
نماینده مردم محلات یاد آور شد: متاسفانه در کشورمان عده‌ای از دولتمردان به دلیل عدم عملی کردن تعهدات خود به‌دنبال مقصر هستند، این عده بر این موضوع تاکید داشتند که با برجام همه مشکلات کشور حل می‌شود، این در حالی است که تحریم‌های امروز علیه ایران به مراتب سخت‌تر از تحریم‌های قبل از برجام است. سلیمی افزود: بنابراین آیا امضای سند دیگری موجب افزایش فشارهای بیشتر بر مردم نمی شود؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها