ماجرای انتقال آب خزر به سمنان حالا فراتر از واکنش‌های افکار عمومی به محلی برای جدل مسؤولان وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست تبدیل شده است. ریشه همه این جدل‌ها اما همان نامه هفته گذشته عیسی کلانتری مبنی بر موافقت با طرح انتقال آب خزر به سمنان است.
کد خبر: ۱۲۳۳۸۸۹

نامه‌ای که در آن ارجاع به جلسه‌ای می‌شود که با حضور «نمایندگان وزارت نیرو» برگزار شده است. همین اشاره، دستمایه یادداشتی از سوی محمد فاضلی، مشاور وزیر نیرو شده و به دنبال انتشار این یادداشت حالا سازمان محیط‌زیست او را به «عوام‌گرایی و گرفتن ژست‌های روشنفکری» متهم کرده است. جالب این‌که تا همین چند روز پیش سازمان محیط‌زیست موافق اصلی طرح انتقال آب خزر به سمنان بوده و به عنوان تنها موافق این طرح از آن همواره دفاع ‌کرده است، اما حالا و پس از تنها یک هفته وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست این طرح را به همدیگر حواله می‌دهند! در طول یک هفته گذشته واکنش به موافقت سازمان محیط‌زیست در اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان بسیار بود، اساس این واکنش‌ها هم محدود به اظهارات بسیاری از کارشناسان حوزه محیط‌زیست بود، از تبعات بالای تخریب محیط‌زیست در جنگل‌های شمال گرفته تا همه زیان‌های اقتصادی و اجتماعی که این طرح می‌تواند داشته باشد، اما با انتشار صورتجلسه معروف سازمان محیط‌زیست این بار گمانه‌های بیشتری به موضوع انتقال آب خزر شکل گرفت.
همان‌طور که گفته شد استناد عیسی کلانتری در نامه موافقت سازمان محیط‌زیست در اجرای طرح مذکور ارجاعی به جلسه‌ای با حضور مسؤولان وزارت نیرو داشت، اما آن‌طور که محمد درویش می‌گوید: «از چنین صورتجلسه مغشوش، پیچیده و گنگی هرچیزی ممکن بود درآید، جز موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست با اجرای طرح!» این نکته را می‌شود به صراحت در حرف‌های رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم دید. او در گفت‌وگویی که با شبکه خبر داشته شفاف‌تر از همیشه شرح می‌دهد که با‌توجه به جلسه ۱۷ مهر، ( همان جلسه معروف که صورتجلسه‌اش منتشر شده) قاعدتا هنوز باید راه درازی تا صدور مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست برای شروع طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی مانده باشد؛ چرا که از تعداد نگرانی‌ها و پرسش‌های بدون پاسخ، نه‌تنها کم نشده بلکه زیادتر هم شده! جالب این‌که امضاکنندگان صورتجلسه جنجالی هم سه معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، دو مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان و مازندران و نماینده وزارت نیرو هستند که هیچ‌یک از چهار گزینه موافقت، موافقت مشروط، مخالفت و طرح مجدد را در این صورتجلسه تیک نزده‌اند و هیچ توافقی درخصوص این طرح بین آنها صورت نگرفته است. بدیهی‌ترین نتیجه‌گیری که می‌توان از این صورتجلسه داشت این است که صورتجلسه 17 مهر 1398 نشان می‌دهد مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست و نماینده وزارت نیرو هیچ توافقی مبنی بر تمام شدن ارزیابی محیط‌زیستی پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان نداشته‌اند. سؤال این است چرا عیسی کلانتری بر خلاف اصول کارشناسی و منطق کار حرفه‌ای، به استناد صورتجلسه‌ای تا به این حد پرابهام و سؤال، از موافقت با اجرای طرح سخن می‌گوید؟ ضمن این‌که عیسی کلانتری به نادرستی از «تفاهم صورت‌گرفته» سخن می‌گوید اما صورتجلسه نشان می‌دهد تفاهمی در کار نیست، بلکه ابهام و سؤال، بدون هیچ تصمیمی در میان است.
اما سازمان محیط‌زیست هم ساکت ننشسته و با سیاستی جدید در برابر این سؤالات با انتشار مجموعه توییتی همه تبعات اجرای این طرح را منتسب به وزارت نیرو کرده است. این سازمان در دفاع از برداشت عجیبش از این جلسه تنها اعلام کرده است: «متولی و مجری انتقال آب خزر به سمنان،هم وزارت نیروست و این وزارتخانه هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته است. طبق قانون وزارت نیرو در هر محلی تشخیص داد به انتقال آب نیاز وجود دارد، اقدام می‌کند.» سؤال دیگر این است که اگر متولی و تصمیم‌گیرنده اصلی این طرح آن‌طور که سازمان محیط‌زیست می‌گوید وزارت نیروست، پس نامه موافقت کلانتری با اجرای این طرح کجای ماجرا قرار می‌گیرد؟

میثم اسماعیلی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها