بعد از اظهارات تند اسکورسیزی علیه فیلم‌های ابرقهرمانی حالا عده‌ای از دلایل پشت‌پرده این دلخوری می‌گویند

حسادت، انتقام یا دیدگاه درست؟

آیا می‌توان قبول و باور کرد که یک فیلمساز مولف و کهنه کار نیویورکی که دارای کارنامه کاری بسیار درخشانی است، حسادت کرده و براساس آن درباره ژانر کمیک استریپی ابرقهرمانانه صحبت کرده باشد؟ آیا می‌توان پذیرفت فقط به این دلیل که وظیفه کارگردانی یکی از فیلم‌های این ژانر به دست این فیلمساز افسانه‌ای سپرده نشده، او به‌صورت علنی علیه این سبک و نوع فیلمسازی موضعگیری کرده است؟ و آیا واقعا چنین فیلمسازی با حب و بغض درباره همکارانش در صنعت سینما صحبت کرده و به نوعی دست به انتقام‌جویی می‌زند؟ اینجا صحبت از مارتین اسکورسیزی است. فیلمسازی 76 ساله که با فیلم‌هایش توفانی در دل صنعت سینما به راه انداخته و منتقدان همیشه ستایشگر کارهایش بوده‌اند. به گفته منتقدان، پنج دهه حضور پرثمر و پرتوان در دل صنعت فیلمسازی چیز کمی نیست. در حقیقت، بیشتر همدوره‌های اسکورسیزی مدت‌هاست که الک‌شان را آویخته و دیگر فیلم مهمی نمی‌سازند، اما او همچنان فعال است و با هر فیلمش سروصدای زیادی به راه می‌اندازد. بنابراین هجمه جدید علیه او برای چیست و آیا واقعیت دارد؟
کد خبر: ۱۲۳۳۵۸۸

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، منابع نزدیک به کمپانی برادران وارنر می‌گویند، موضعگیری تند اسکورسیزی علیه ژانر ابرقهرمانانه به‌خاطر آن است که تهیه‌کنندگان «ژوکر» کارگردانی این فیلم را به او نسپرده‌اند! همین نکته باعث آزردگی خاطر فیلمساز نیویورکی شده تا مخالفتش را با این نوع فیلم، علنی و رسانه‌ای کند. این‌طور که رسانه‌ها عنوان می‌کنند، مارتین اسکورسیزی از زمانی که بحث تولید ژوکر جدی شد به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان آن وارد کارزار شد. مدیران کمپانی برادران وارنر در همان سال 2017 که کار پیش تولید فیلم را شروع می‌کنند، از این فیلمساز کهنه کار نیویورکی دعوت به همکاری می‌کنند. اسکورسیزی هم این دعوت را قبول کرد و به گروه تهیه‌کنندگان ژوکر می‌پیوندد. او بعد از شروع کار پیش تولید، علاقه‌اش را برای کارگردانی فیلم ابراز می‌کند. اما به دلایلی که مشخص نیست، نه‌تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه همکاری اسکورسیزی به‌عنوان تهیه‌کننده هم با این فیلم قطع می‌شود.
تمایل به کارگردانی
برخی از نزدیکان فیلمساز هم اذعان کرده‌اند او تا قبل از ورود تاد فیلیپس به ماجرا، تمایل به کارگردانی فیلم را داشت. این‌طور عنوان شده که مدیران برادران وارنر دلیل موجهی برای همکاری با اسکورسیزی به عنوان تهیه کننده داشته‌اند. بخش اعظم داستان ژوکر در شهر نیویورک اتفاق می‌افتد و اسکورسیزی که یک نیویورک شناس قدیمی و باسابقه است، می‌توانست در این رابطه اطلاعات بسیار خوبی در اختیار گروه سازنده بگذارد. کمپانی برادران وارنر در ارتباط با این اتفاقات موضعگیری نکرده و بیانیه‌ای هم از جانب آنها صادر نشده است. اما اسکورسیزی که گویا به‌شدت از شنیدن اخبار جدید ناراضی و برآشفته است، اعلام کرده «هیچ‌وقت تمایلی برای کارگردانی ژوکر نداشته و تنها قصد داشته به‌عنوان تهیه‌کننده با این پروژه همکاری کند.»
شباهت های آشکار
نکته جالب ماجرا این است که منتقدان در نقدهای تحسین‌برانگیز خود بر ژوکر، به شباهت‌های آشکار آن با دو فیلم «راننده تاکسی» و «سلطان کمدی» اشاره کرده‌اند. هر دو فیلم را اسکورسیزی ساخته و داستان آنها در شهر نیویورک اتفاق می‌افتد. حتی شخصیت رابرت دنیرو در ژوکر، شباهت بسیار زیادی به شخصیت همین بازیگر در سلطان کمدی دارد. نکته جالب دیگر ماجرا این است که ظاهرا اسکورسیزی قصد داشته ایفای نقش شخصیت ژوکر را به‌دست لئوناردو دی‌کاپریو بسپارد. این بازیگر در دو دهه اخیر، نقش اصلی تعداد زیادی از فیلم‌های اسکورسیزی را به‌عهده داشته است. تلاش خبرنگاران برای پیدا کردن دی کاپریو و پرسش در این رابطه، به نتیجه‌ای نرسیده است. البته نقش شخصیتی نیمه‌روانی و نیهیلیست مثل ژوکر، از آن دست نقش‌ها و شخصیت‌هایی است که دی‌کاپریو هم علاقه بسیار زیادی به آنها دارد.
دعوت از دی کاپریو؟
با ورود فیلیپس به ماجرا و در دست گرفتن کارگردانی ژوکر، اسکورسیزی هم سراغ ساخت «ایرلندی» می‌رود. ظاهرا مدیران برادران وارنر که از پیشنهاد بازی دی‌کاپریو در نقش ژوکر خوشحال و ذوق‌زده بودند، به فیلیپس پیشنهاد می‌دهند او برای بازی در فیلم انتخاب شود. اما فیلیپس به آنها می‌گوید یواکین فونیکس گزینه اول و آخر او برای ایفای نقش ژوکر است.
بازی تقدیر
منتقدان می‌گویند دست تقدیر بازی‌های جالبی برای آدم‌ها خلق می‌کند و فیلیپس و اسکورسیزی هم دو نفر از افرادی هستند که دست تقدیر با آنها در حال بازی کردن است. ایرلندی و ژوکر این دو فیلمساز در دور جدید رقابت‌های اسکاری، با یکدیگر رقابت سختی خواهند کرد و هر دو مدعی دریافت جایزه بهترین فیلم و کارگردانی سال هستند!
هفته قبل اسکورسیزی در مصاحبه‌ای جنجالی با نشریه امپایر، از فیلم‌های ژانر ابرقهرمانانه به‌عنوان کارهایی سطحی و بی‌کیفیت اسم برد که به‌هیچ‌وجه سینما نیستند و روح انسانی ندارند. فیلمساز در این مصاحبه فیلم های کمیک استریپی را به پارک های تفریحی کمپانی های بزرگ فیلم سازی تشبیه کرد که خانواده ها همراه فرزندان خود در تعطیلات آخر هفته به آن مراکز می روند و ساعاتی را خوش می گذرانند. این مصاحبه اسکورسیزی با واکنش های منفی و تندی از سوی کارگردانان و بازیگران مجموعه فیلم های ابرقهرمانانه کمیک استریپی روبه رو شد.

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها