حافظ شاعری است که کمتر خانواده‌ای دیوان اشعارش را روی طاقچه کنار گلدان شمعدانی و قرآن ندارد. هرکس به ظن خود یار او می‌شود و گهگاهی فالی می‌گیرد تا حال دلش خوش شود. شرح اشعار حافظ شکل‌های مختلفی دارد، اما نکته مهم در اکثر این شرح‌ها شیوه قدمایی نگاه به حافظ یعنی تشریح بیت به بیت و ارجاع به گذشتگان مفسر با رویکرد‌های عموما تاریخی، عرفانی یا دینی است.
کد خبر: ۱۲۳۲۵۴۱

برنامه دولت بیدار رادیو فرهنگ، شیوه‌ای تازه در شرح حافظ با تلفیق حوزه روان‌شناسی مثبت و موفقیت با محتوای امیدبخش اشعار قدما را در پیش گرفته و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده است. رویا ولی‌زاده، تهیه‌کننده برنامه در این باره می‌گوید: شنوندگان رادیو فرهنگ افراد فرهیخته و ادب‌دوستی هستند که به طور حتم برنامه دولت بیدار که شرح انگیزشی غزلیات حافظ با سبک و روشی خاص به‌ویژه با نگاه تغییر مثبت بینش و نگرش به زندگی را دنبال می‌کند، می‌تواند برای آنها مفید باشد. وی ادامه داد: حضور کارشناسی دکتر ضیایی در این برنامه با توجه به تسلط ایشان به ادبیات کهن ایران، آگاهی از ارجاعات فرامتنی داخل غزل‌های حافظ و تطابق محتوای شعرها با مضامین امروزی و مسائلی که انسان امروزی با آن روبه‌روست باعث شده این برنامه برای نسل جوان هم جذابیت داشته باشد.
وحید ضیایی، مبدع و شارح این شیوه درباره ضرورت و هدف برنامه دولت بیدار گفت: از دو سال پیش که مجموعه سخنرانی‌ها در باره شرح انگیزشی غزلیات حافظ در مراکز مختلف انجام و در نهایت جلد اول کتاب شرح انگیزشی دیوان حافظ منتشر شد با عنایت جناب آقای رحمانیان این اثر به برنامه رادیویی تبدیل شد و دولت بیدار در رادیو فرهنگ به عنوان اولین برنامه با محوریت شرح انگیزشی اشار حافظ متولد شد و برنامه، شکل آن و طراحی‌اش برمبنای شعر درمانی است.
وی ادامه داد: گاهی شعر روایی و قصه است که از داستانک و حکایت ادبی استفاده می‌کنیم و در قالب قصه درمانی مطرح می‌شود که با توجه به شعر قصه و موسیقی درمانی می‌توانیم عنوان کلی هنر درمانی را به برنامه اطلاق کنیم که در اصل «دولت بیدار» یک نمونه عالی رسانه‌ای از کارکردی نو در ادبیات معاصر ماست که ریشه در حکمت فرهنگ ایرانی - اسلامی دارد.

راحله آجودانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها