«دست خودم نبود، وقتی با ماشین پیچید جلوی ماشینم در یک لحظه همه چیز به هم ریخت و دعوای ما منجر به شکستگی بینی و پارگی صورت راننده آن ماشین شد. ای کاش ماجرا به عذرخواهی ختم می‌شد. عصبانیتم را کنترل می‌کردم و مثل زمانی که هنگام عبور از یک در، به هم کلی تعارف می‌کنیم، اینجا هم با حسن خلق و برادری با هم رفتار می‌کردیم.»
کد خبر: ۱۲۳۲۳۴۷

قبل از خواندن این متن اگر آدمی عصبانی هستید، چاره‌ای بیندیشید. ضرب یعنی زدن و جرح در اینجا یعنی زخم زدن و جراحت اما ضرب را معمولاً شامل صدمه‌هایی که بدون علائم شکستگی یا خونریزی باشد دانسته‌اند که می‌تواند شامل انواع تروما یعنی کبودی، سیاهی، سرخی، جابه‌جایی و دررفتگی باشد و جرح نیز اغلب با خونریزی‌های سطحی، پارگی نسوج، شکستگی و حتی نقص عضو همراه است که در عامه مردم همراه با توهین و دشنام انجام می‌شود. در قانون مجازات اسلامی جنایت بر اعضا از جمله جرح، قطع عضو یا حتی صدمه‌هایی که منافع را مُختل می‌کنند مثل نابینا شدن یا ناشنوا شدن بر اثر آن، شامل تعریف جنایت بر اعضاست و در گروه جرایم علیه اشخاص قرار دارد. ضرب و جرح الزاما نباید به وسیله چوب و چماق و چاقو باشد و می‌تواند حتی با ناخن باشد، اما در جرایم کیفری حتما باید عناصر سه‌گانه قانونی، مادی و معنوی وجود داشته باشند که در این خصوص ماده 614 قانون مجازات اسلامی تاکید می‌کند هرکس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه شود در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه، مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.
تبصره: در صورتی که جرح منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد، مرتکب به سه ماه تا یک‌سال حبس محکوم خواهد شد.
به زبان ساده‌تر جدای از این‌که قانونگذار به مجنی علیه یا همان شخصی که مورد آسیب قرار گرفته توجه خاص کرده است، از باب نظم عمومی هم در جایی که ممکن است خشونت و ضرب و جرح باعث بدآموزی و به عبارت دیگر تشویق دیگران به انجام چنین اعمالی شود مجازات حبس علاوه بر دیه را مقرر کرده است و داشتن آلت جرم را نیز در تبصره یاد شده مورد توجه قرار داده که حتی در صورت وارد نشدن جراحت توسط این آلات باعث حبس دارنده آن خواهد شد که ممکن است از سه ماه تا یک‌سال حبس را شامل شود.
حال اگر آسیب وارده به شخص شرایط قصاص را داشته باشد، به درخواست آسیب دیده عین همان آسیبی که شخص مجرم به وی وارد کرده دقیقاً به ضارب وارد می‌شود، اما اگر نتوان عین همان ضرب و جرح را دقیقاً قصاص کرد در این حالت قانونگذار مبلغ معینی که در قانون دیه نام دارد و مرتکب جرم درصورت درخواست شخص آسیب‌دیده موظف به پرداخت آن می‌شود، در نظر می‌گیرد.
این مبلغ چنانچه ضرب و جرح آن‌قدر شدید باشد که موجب از کار افتادگی و فقدان یا زوال آن عضو یا منفعت (مثل بینایی، شنوایی) شود مرتکب جرم به حبس از دو تا پنج سال نیز محکوم خواهد شد.

شهریار مقدم
حقوقدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها