مغز ما نوعی جی‌پی‌اس دارد که جهت‌یابی را ممکن می‌کند

کجا باید برم؟

شما جزو کدام گروه هستید: از آنهایی هستید که در جهت‌یابی مهارت دارند یا جزو افرادی هستید که به وقت پیداکردن نشانی سردرگم می‌شوید و مجبورید پرسان‌پرسان به‌دنبال نشانی مقصد بگردید؟ به نظر می‌رسد افراد برای جهت‌یابی، توانایی‌های ذهنی متفاوتی دارند. البته شواهد گویای آن است که مغز برای ردیابی و تعیین موقعیت مکان از روش خاصی استفاده می‌کند. واقعا مغز چگونه و با چه روشی می‌تواند موقعیت مکانی را تشخیص دهد؟
کد خبر: ۱۲۳۱۹۴۰

محققان دانشگاه فرایبورگ با بررسی امواج مغز به این نتیجه رسیده‌اند که نوع خاصی از امواج مغزی به نام «تتا» در این فرآیند دخیل است. طبق این بررسی‌ها، به نظر می‌رسد این امواج در به‌خاطر سپردن مکان‌هایی که شخص در آن حرکت می‌کند نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

به‌منظور بررسی دقیق‌تر عملکرد مغز، دانشمندان از سیستم واقعیت مجازی بهره گرفته‌اند. واقعیت مجازی نوعی فناوری است که در آن محیطی مجازی در برابر چشم افراد قرار می‌گیرد و با استفاده از ابزارهای خاص طوری القا می‌شود که ذهن انسان پس از مدتی می‌پذیرد در محیط واقعی در حال فعالیت است. آزمودنی‌های این آزمایش، بیماران مبتلا به صرع بودند و براساس فضای مجازی ایجاد شده، آموختند چگونه بین مکان اشیا و خود اشیا ارتباط برقرار کنند. آزمودنی‌ها باید جست‌وجو می‌کردند که کدام شی با کدام مکان در ارتباط است. در حالی که این افراد در فضای مجازی مشغول به فعالیت بودند، فعالیت‌های مغزی شان نیز مورد بررسی قرار می‌گرفت. بررسی‌ها نشان داد در برخورد اول با اشیا، مغز الگوی مربوط به مکان اشیا را فعال می‌کند که این رخداد در بازه‌های مختلف زمانی در چرخه امواج تتا رخ می‌دهد. براساس این بررسی، دکتر لوکاس کُنز عنوان می‌‌کند نوسانات تتا ممکن است در فعال‌کردن مجدد خاطرات، به‌ویژه خاطرات مربوط به مکان اشیا و ایجاد تمایز بین خاطرات مربوط به آنها نیز نقش ایفا کند که البته این مساله نیازمند آزمایش‌های بیشتری است.
به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت جی‌پی‌اس نه‌تنها در دنیای بیرونی وجود دارد، بلکه در داخل مغز نیز سیستمی شبیه آن هست که به افراد در یافتن موقعیت جغرافیایی کمک می‌کند و علاوه بر این دارای حافظه قدرتمندی است که در اولین برخورد با مکان‌ها و مسیرها می‌تواند آن را به خاطر بسپارد. به این ترتیب است که در مراجعات بعدی شما به نشانی قبلی، نیاز به جست‌وجوی بسیار نخواهید داشت.

مریم قادری‌اسماعیلی

دانش

منبع: medicalxpress

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها