گزارشی از پشت صحنه «سلام صبح بخیر» که چند ماهی است به مهم‌ترین برنامه صبحگاهی تلویزیون تبدیل شده است

شیطنت‌های کله سحری!

حدود سه ماهی از پایان پخش برنامه صبحگاهی پرطرفدار «حالا خورشید» گذشت تا برنامه دیگری جایگزین آن در شبکه سه شود؛ آن هم در شرایطی که این برنامه به‌واسطه حضور و نوع اجرای رضا رشیدپور به یکی از برندهای شبکه سه تبدیل شده بود. اما با پایان پخش این برنامه، مدتی آنتن خالی از هر گونه برنامه ویژه صبحگاهی بود تا این‌که برنامه «سلام صبح بخیر» به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری و با اجرای حسین کلهر و سید حسین حسینی پا گرفت. این برنامه به سردبیری وحید سعیدی با محوریت حال خوب، موضوعات مختلف اعم از اجتماعی، ورزشی و فرهنگی را دربر می‌گیرد و سعی در ایجاد نشاط در ساعات اولیه صبح دارد. گرچه به دلیل نوع اجرای حسین کلهر و شیطنت‌هایی که دارد و مطالبی که روی آنتن زنده بیان می‌کند، گاه وارد حاشیه‌هایی نیز شده است؛ با این حال توانسته پس از مدتی مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد. ضمن این‌که گروه سازنده تلاش می‌کنند با بخش‌‌‌های متنوع و متفاوت فضای شادی را در برنامه ایجاد و به نوعی از کلیشه‌ها پرهیز کنند. از این‌رو جام‌جم به پشت صحنه این برنامه رفته و گزارشی را از روند تولید آن تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۲۳۱۱۲۸

«سلام صبح بخیر» جریان‌ساز است
ابوالفضل صفری که این شب‌ها سریال «ترور خاموش» را نیز روی آنتن شبکه یک دارد، تهیه‌کننده این برنامه است. وی درباره روند شکل‌گیری این برنامه به جام‌جم گفت: از ابتدا قرار بود مجله تصویری را با کارکرد سه‌گانه‌ای داشته باشیم تحت عنوان سلام صبح بخیر، سلام عصر بخیر و سلام شب بخیر. بنابراین زمانی که حالا خورشید روی آنتن بود، قرار شده بود سلام شب بخیر را کار کنیم که به پایان پخش حالا خورشید رسیدیم و به همین دلیل مدیر شبکه خواست سلام صبح بخیر را شروع کنیم که قرار است تا پایان سال برنامه روی آنتن باشد.
وی درباره سختی برنامه صبحگاهی و قیاس با برنامه حالا خورشید هم بیان کرد: متاسفانه این قیاس وجود دارد که هر برنامه‌ای با برنامه قبل از خودش مقایسه می‌شود. با این حال این ریسک را پذیرفتم و همین نکته کار را سخت‌تر می‌کرد. ضمن این‌که حدود 25 روز فرصت برای پیش‌تولید برنامه داشتیم.
صفری درباره ویژگی این برنامه و تفاوت‌هایی که با سایر برنامه‌های صبحگاهی دارد توضیح داد: برنامه ما تفاوت فاحشی با سایر برنامه‌هایی از این دست دارد. این‌که به اندازه یک روزنامه تحریریه دارد و وجه تمایزش با سایر برنامه‌ها همین نکته است. یعنی تولید هر اتفاقی روی آنتن مبتنی بر متن است و مجری‌ها هر اتفاقی را که مقابل دوربین رقم می‌زنند، بر‌اساس متن و کارکرد تحریریه است. با اطمینان می‌گویم هیچ بداهه‌ای در برنامه وجود ندارد و همه چیز حساب‌شده و طبق متن پیش می‌رود؛ حتی شوخی‌هایی که مجری‌ها روی آنتن انجام می‌دهند. بنابراین همه چیز فکر و طراحی شده اتفاق می‌افتد. مهم‌تر این‌که سلام صبح بخیر اخبار را بازنشر نمی‌کند. بلکه برنامه به گونه‌ای طراحی شده که جریان‌ساز می‌شود. اگر حاشیه‌ای هم به وجود می‌آید به خاطر این مساله است که ذات برنامه صبحگاهی همین مساله است و طبیعی است که گاهی درگیر حاشیه هم شود.
این تهیه‌کننده درباره نحوه انتخاب مجری‌های برنامه عنوان کرد: حسین کلهر ده سال است به مجموعه ما اضافه شده و با ما همکاری می‌کند. ضمن این‌که تلویزیون را می‌شناسد و با ادبیات رسانه آشناست. از طرفی من فکر می‌کنم تلویزیون به چنین چهره‌ای نیاز داشت. او تحصیلکرده یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور هست. بنابراین سعی کردیم خیلی فکر شده در این زمینه انتخاب کنیم.
صفری درباره این‌که تا چه اندازه در برنامه از موجی که در فضای مجازی راه افتاده استفاده می‌کند، گفت: ما مدعی هستیم خوراک برنامه را هیچ‌گاه از فضای مجازی نمی‌گیریم و سعی نمی‌کنیم برای جذابیت، از موجی که در فضای مجازی راه افتاده در برنامه استفاده کنیم و افتخار می‌کنیم که خودمان تولیدکننده خبر هستیم.

تکاپو در استودیو 11
هنوز نیم ساعتی به آغاز برنامه مانده که همراه تهیه‌کننده و یکی دو نفر از عوامل وارد استودیو 11 می‌شوم. همه در تکاپو هستند تا به موقع و بدون هیچ خللی برنامه روی آنتن برود. یکی از ویژگی‌های برنامه‌های زنده و به‌خصوص صبحگاهی همین تکاپو و هیجان و نشاطی است که در وجود همه عوامل می‌توان احساس کرد. در این میان برخی عوامل همچنان در حال صرف صبحانه در اتاق روبه‌رو هستند و مهمانان برنامه نیز در اتاق تشریفات منتظر هستند تا به موقع در برنامه حضور پیدا کنند. نکته جالب این برنامه نام آن است که یادآور برنامه‌ای به همین نام است که در دهه60 در رادیو پخش می‌شد و هنوز هم خیلی‌ها جواد آتش‌افروز و محمود شهریاری را با این برنامه به خاطر دارند. مجری‌ها حدود 15 دقیقه به شروع برنامه وارد استودیو می‌شوند و نگاهی گذرا به متن و جدول پخش برنامه می‌اندازند. البته حسین کلهر با همان انرژی و نشاط و لبخندی که از او سراغ داریم، وارد می‌شود و شروع به شوخی با همکارانش می‌کند. سردبیر برنامه در حال مرور بخش‌هاست. همه چیز مهیا شده تا سلام صبح بخیر روی آنتن برود. با توجه به حال و هوای ماه محرم، موسیقی‌هایی انتخاب شده‌اند که متناسب با این ماه باشد. گرچه زمانی که برنامه آغاز می‌شود، حسین کلهر مثل همیشه از هر فرصتی برای شوخی استفاده می‌کند. هنوز چند دقیقه‌ای از آغاز برنامه نگذشته که علی فروغی، مدیر شبکه سه برای بازدید از برنامه وارد استودیو می‌شود و با عوامل گپ می‌زند. مهمانان برنامه نیز به نوبت وارد استودیو می‌شوند.

مرز بین رادیو و تلویزیون را رعایت می‌کنم
اگر از شنوندگان رادیو باشید، قطعا با سید حسین حسینی آشنا هستید. گوینده‌ای که این روزها یکی از سکانداران برنامه سلام صبح بخیر است. وی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص تجربه اجرای تلویزیونی و این‌که چقدر سعی می‌کند مرز بین اجرای تلویزیونی و گویندگی رادیو را رعایت کند، بیان کرد: من پیش از این برنامه تجربه اجرای روزانه را در تلویزیون نداشتم و با این برنامه تجربه کردم. همان‌طور که می‌دانید رادیو رسانه خیال است و شنونده با تصور خودش در ذهنش از گوینده‌ای که صدایش را می‌شنود، شخصیت خلق می‌کند. بنابراین وقتی همان گوینده را در تلویزیون می‌بیند، باورش به هم می‌ریزد و تا مدت‌ها حس غریبی با آن شخص دارد. برای من هم این اتفاق افتاد. اما خب نمی‌توان این را هم نادیده گرفت که رسانه تلویزیون فراگیرتر است و مخاطبان گسترده‌تری دارد. به همین دلیل وقتی آقای فروغی لطف کرد و از من دعوت به همکاری کرد، پذیرفتم. خوشبختانه بازخورد منفی از جانب مخاطبان به خاطر حضورم در تلویزیون نگرفتم. چون این تصور را داشتم به خاطر همان نکاتی که عرض کردم، مخاطب من را به عنوان مجری در تلویزیون نپذیرد و ترجیح بدهد در رادیو با صدای من تصویر سازی کند.
وی درباره ویژگی‌های این برنامه هم تاکید کرد: سال‌ها بود پرسشگری در برنامه‌های صبحگاهی وجود نداشت و فکر می‌کنم سلام صبح بخیر این ویژگی و ظرفیت را دارد که به برند شبکه تبدیل شود و در کشور جریان ساز باشد.

اشتباه می‌کنم اما دروغ نمی‌گویم
حسین کلهر کارش را با طنز در مطبوعات آغاز کرده و به عنوان مشاور هم با چند برنامه همکاری داشته است.
حالا او مجری‌ اصلی برنامه سلام صبح بخیر است که در گفت‌وگو با جام‌جم به نکات مهمی درباره اجرای این برنامه اشاره کرد. وی درباره سختی‌های اجرای برنامه صبحگاهی و این‌که مخاطب مدام در حال مقایسه کردن با برنامه حالا خورشید است، توضیح داد: اجرای برنامه صبحگاهی هر روز سخت است. البته همین قیاس هم کار را سخت تر می‌کند. اما ما هم سعی نکردیم کار خاصی انجام بدهیم یا جایگزین برنامه یا کسی شویم. کار خودمان را می‌کنیم و سعی می‌کنیم حرف درست بزنیم و به زبان مشترک تلویزیون و مردم برسیم.
وی درباره شیطنت‌هایی که روی آنتن دارد و باعث می‌شود مدام از عده‌ای عذرخواهی کند هم گفت: هر عذرخواهی که من در برنامه می‌کنم، کنایه‌ای است به افرادی که جنبه شوخی کردن ندارند. البته من مدعی اجرا نیستم و بارها گفته‌ام من روزنامه‌نگاری هستم که در برنامه صبحگاهی هم حضور دارد. نکته مهم‌تر این‌که معتقدم مجری باید خودش باشد و دروغ نگوید. من هم سعی کرده ام حتی هنگامی که اشتباه می‌کنم، هیچ‌وقت دروغ نگویم. کلهر در پاسخ به این سوال که تا چه حد برای دیده شدن روی اتفاقات فضای مجازی موج سواری می‌کند هم بیان کرد: به خاطر تحریریه قدرتمندی که ما داریم، ادعا می‌کنم 24 ساعت پیش از این‌که موجی در فضای مجازی به راه بیفتد، ما از آن مطلعیم و به آن موضوع در برنامه می‌پردازیم. حتی خودمان موج را ایجاد می‌کنیم.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها