آرامگاه شمس تبریزی در آذربایجان غربی بازسازی و به مجموعه‌ای فرهنگی تاریخی تبدیل خواهد شد

بوی مولوی از خوی به مشام می‌رسد

امروز روز مولوی است؛ روز بزرگداشتش؛ شاعر و عارفی که بسیاری از ما ایرانیان دل در گرو اشعارش، منش و سلوک و رفتار عاشقانه و عارفانه‌اش داریم؛ شاعری که اثر و رد پایش را در هر کجا از این کره خاکی می‌توان یافت؛ از بلخ خراسان بزرگ گرفته تا قونیه در ترکیه و خوی در آذربایجان غربی.
کد خبر: ۱۲۳۰۷۴۶

بلخ‌ زادگاه مولاناست، دیار کهنی که روزگاری بخشی از ایران و از مهم‌ترین شهرهای خراسان بزرگ بود و اکنون در خاک افغانستان و یکی از شهرهای ولایت بلخ به شمار می‌رود که اگر امروز همچنان بخشی از خاک کشورمان بود، شاید در زمره یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری ایران به شمار می‌رفت. در بلخ افغانستان اما امروز خبری از آبادی و آبادانی نیست و زادگاه مولانا هم مخروبه‌ای بیش نیست، هرچند رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در مراسم بزرگداشت هفتصد‌و‌سی‌و‌چهارمین سالمرگ مولانا جلال‌الدین بلخی اعلام کرد که دولتش زادگاه مولانا را بازسازی خواهد کرد. شهر دیگری که افتخار هم‌آغوشی با مولانا را دارد، قونیه، محل فوت و آرامگاه اوست که البته امروز یکی از قطب‌های
گردشگری جهان است.
و اما سومین خاکی که نامش با نام مولانا گره خورده و اتفاقا در خاک ایران است و تنها جایی است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری و توجه گردشگران داخلی و خارجی را به آن جلب کرد، مدفن شمس تبریزی، مولا و مراد و استاد مولوی در شهرستان خوی آذربایجان غربی است؛ کسی که دل و جان و روح مولوی را ربود و او را مریدی عاشق و واله و خانه به دوش کرد.
دست ما شاید امروز از بلخ و قونیه کوتاه باشد، اما از خوی نه؛ از خاکی که بوی مولانای خودمان را می‌دهد؛ این بوی خوش خوشبختانه به مشام مسؤولان کشورمان هم رسیده و یکی دو سالی است درصدد ساخت بارگاه شمس تبریزی و مجموعه تاریخی فرهنگی در جوار آرامگاه وی افتاده‌اند. اولین بار حدود یک‌سال پیش یعنی 26 آبان 97 بود که جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی از کلنگ‌زنی عملیات اجرایی ساخت بارگاه شمس تبریزی همزمان با سفر رئیس‌جمهور به این استان خبر داد.
کلنگ‌زنی بارگاه و مجموعه فرهنگی شمس تبریزی اما دو روز بعد یعنی 28 آبان با حضور جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور و مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، طالبیان، معاون میراث فرهنگی و وزیر کشور محقق شد و محمد‌حسن طالبیان در حاشیه این کلنگ‌زنی، از اختصاص حدود ۲۰میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور به خوی برای ساخت مجموعه شمس تبریزی خبر داد و گفت بارگاه بسیار باشکوهی برای شمس ساخته خواهد شد، نظیر بناهایی که برای حافظ و سعدی احداث شده است.
وجود مقبره شمس در خوی در سال ۸۶ و همزمان با برگزاری کنگره بین‌المللی شمس تبریزی به اثبات رسید. حالا هم قرار است مناره و بارگاهی برای مدفن شمس و هم مجموعه‌ای فرهنگی تفریحی در کنار آن ساخته شود و معاون میراث فرهنگی کشور گفته اجرای این طرح با کاوش‌های باستانی همراه است که در صورت پیدا شدن آثار باستانی به موزه منتقل خواهند شد.
طراح طرح مجموعه فرهنگی شمس، دکتر اردلان، از طراحان نامی کشور است که گفته می‌شود طرح مقبره شمس را با دقت و ظرافت بالا طراحی کرده است.
البته برای اجرای چنین طرحی باید بخشی از پلاک‌های پیرامون طرح آزادسازی شود که این کار برای بخشی از پلاک‌ها صورت گرفته است.
جباری، معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفته این مجموعه تاریخی فرهنگی با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان و در فضایی به مساحت 2000 متر مربع زیربنا و 7000 مترمربع محوطه سازی احداث خواهد شد. زمانی که برای اجرای این طرح تخمین زده شده بود، سه سال است یعنی آبان سال 1400 البته درصورتی که اعتبارات وعده داده شده به موقع تخصیص داده شود.
حالا یک سال از کلنگ‌زنی مجموعه شمس تبریزی گذشته و جباری، مدیرکل میراث می‌گوید عملیات احداث مجموعه با توجه به اعتبارات تخصیص یافته از روند مطلوبی برخوردار است. به گفته وی، تاکنون برای این طرح 3000 میلیون ریال از منابع استانی و 6000 میلیون ریال از منابع ملی در سال 97 تخصیص یافته است، همچنین با حمایت ویژه سازمان میراث فرهنگی از اعتبارات ملی سال 98 نیز مبلغ ده میلیارد ریال به این طرح فاخر اختصاص یافته است.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها