محمد‌تقی رهنمایی، استاد جفرافیای دانشگاه تهران شناخت ما از کوهستان ضعیف است، درحالی که بخش مهمی از کره زمین را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۳۰۵۹۵

کوهستان‌ها از لحاظ تعدیل شرایط اقلیمی، پوشش گیاهی و جنگل‌ها، مهم‌ترین منبع ذخیره‌کننده آب کره زمین به صورت برف، منابع زیرزمینی، تعیین‌کننده مرز کشورها، منشأ و خاستگاه بسیاری از تمدن‌ها و فرهنگ‌ها هستند؛ تقریبا 16 تمدن از کوه آلپ نشات گرفته که حتی نام آنها برای ما آشنا نیست. و از همه مهم‌تر آنها محل زندگی انسان‌ها هستند و امروزه هنوز 10درصد مردم کره زمین تقریبا 750 میلیون نفر در کوهستان‌ها زندگی می‌کنند. امروزه کوهستان‌ها به عنوان محلی برای گذران اوقات فراغت جوامع مدرن تبدیل شده‌اند، درصورتی که در حدود50 سال پیش این چنین نبود، برای مثال بهار اقتصادی آلپ از اولین برف زمستانی شروع می‌شد.
به همین دلیل امروزه می‌توان گفت کوهستان‌ها محل درگیری انسان و طبیعت شناخته می‌شود. از سویی البرز و زاگرس در ایران و آلپ در اتریش در مناطق زلزله خیر واقع شده‌اند، هردو دارای برف دائم و و پوشش گیاهی متفاوت‌اند، پس هردو سیستم کوهستانی در معرض فرسایش و بهمن قرار دارند. از اشکالی گردشگری کوهستانی که در آلپ وجود دارد برخی را ما در ایران داریم مثل کوهنوردی و گردشگری، اما این اشکال در ایران و اروپا بسیار متفاوت است، زیرا آنها به صورت آگاهانه و از روی نقشه‌های از پیش تعیین شده به صورت راهنما برای گردشگران عمل می‌کنند؛ نقشه‌هایی که محل روشن کردن آتش، چادر زدن، خرید کردن و اطلاعات کافی به گردشگران را ارائه می‌دهند، در صورتی که در ایران هرجا گردشگران دوست دارند آتش روشن می‌کنند، چادر می‌زنند و جوامع محلی در طبیعت اطراف زباله جمع‌کن‌های این گردشگران هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها