موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مرکز ثقلی برای پژوهش‌های فرهنگی

پژوهش برای انقلاب

از سال 1395 پروژه‏هایی توسط موزه با هدف ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت در جامعه برون‌سپاری شد. مدیریت جدید موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با رویکردی علمی و دقیق به بررسی و ادامه پروژه‏ها می‏پردازد.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۹۵

برای بررسی علمی این پروژه‏ها، شورای پژوهشی موزه متشکل از اعضای حقوقی آقایان دکتر جعفری، دکتر محمد خانی، دکتر کاظم زاده، دکتر دبیری و آقای باب گوره و همچنین اعضای حقیقی آقایان دکتر محمد رحیم عیوضی، دکتر حسین ساری، دکتر جعفر عبدالملکی، دکتر محمود رضا شمس دولت‌آبادی، دکتر هادی مردا پیری، دکتر مرتضی دیباج و دکتر علی خندق آبادی که عمدتاً اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند، تشکیل شد. از 61 پروژه برون سپاری شده 24 پروژه‏ای که فاز اول پژوهش را تحویل داده و در شوراری پژوهشی قبلی تائید شده بود در اولویت قرار گرفتند. این 24 پروژه در شانزده جلسه شورای پژوهش موزه که از اسفند ماه 1396 آغاز شد به دقت مورد بررسی علمی قرار گرفته اند. در بررسی پروژه‏ها رعایت اصول و روش علمی پژوهش، کاربردی بودن برای موزه و یا سایر سازمان‏ها و موسساتی که در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فعالیت می‏کنند، مورد توجه و تاکید بود. اعضای شورای پژوهش موزه خواستار انجام اصلاحاتی در عنوان، سوالات و اهداف اکثر پژوهش‏ها شد که صورتجلسه و مصوبات آن برای انجام اصلاحات لازم در اختیار مجریان پروژه‏ها قرار گرفت. همچنین برخی از پروژه‏ها به دلایلی ازجمله هم پوشانی با سایر پروژه‏ها، غیرکاربردی بودن یا مشکلات علمی انجام آنها متوقف شده و از مجری خواسته شد است از مطالبی که تا کنون تهیه شده است مقاله یا در صورت امکان کتابی در اختیار موزه قرار دهد. همچنین در کنار شورای پژوهش موزه کارگروه پژوهشی ویژه‏ای نیز برای بررسی اصلاحات انجام شده مجریان تشکیل شد که با دقت پروژه ارسالی بعد از انجام اصلاحات مورد نظر شورا را بررسی می‏کند و در صورتی که اصلاحات به درستی انجام شده باشد مجری پروژه اصلاح شده خود را در شورای پژوهش ارائه می‏دهد و پروژه ادامه پیدا می‏کند. تاکنون یک نفر از مجریان که اصلاحات انجام شده طرح ایشان در کارگروه تایید شده است در شورای پژوهش به ارائه پروژه خود پرداخته است. بررسی و ارزیابی علمی سایر پروژه‏ها با همین روند ادامه دارد.
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به صورت رسمی از سال 1395 حمایت از پایان نامه‏ها و رساله‏های دانشجویی را در دستور کار خود قرار داده است. هدف اولیه از این اقدام تبلیغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان سازمانی که از پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی حمایت می‌کند در بین دانشجویان و دانشگاهیان بوده است. در این راستا با 124 دانشگاه غیرپزشکی کشور مکاتبه شده و جلسات متعددی برای معرفی موزه برگزار گردیده است. تا کنون 105 عنوان پایان نامه و رساله دانشجویی تحت حمایت مالی و معنوی موزه انقلاب اسلامی قرار گرفته است که 56 مورد پایان نامه یا رساله به صورت کامل در اختیار موزه قرار گرفته است. در بخش مالی از پایان نامه‏های دانشجویی مبلغ چهار میلیون تومان و از رساله‏های مبلغ شش میلیون تومان حمایت می‏شود. در بخش معنوی دانشجویان به سازمان‏ها و افراد فعال در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس معرفی می‏گردند تا اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند. همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد که پایان نامه شان تحت حمایت موزه است موظف هستند یک مقاله و دانشجویان دکتری دو مقاله به مدیریت پژوهش موزه تحویل دهند. در سیاست‌های جدید پژوهشی موزه قرار شده است که 80 درصد از حمایت به رساله‏های دکتری اختصاص یابد و از سوی دیگر اولویت به عناوینی داده شود که راستای نیازمندی‏های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند. ٌ

علی‌اکبر دبیری

مدیر پژوهش و تحقیقات موزه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها