امروزه در دنیا، موزه‌های زیادی وجود دارند که مقصد گردشگران هستند. طبیعتا این هم یک مساله مسبوق به سابقه‌ای است که می‌تواند در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد، البته حضور بیش از 7میلیون نفر در راهیان‌نور و بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس نشان می‌دهد که گردشگری در این حوزه مورد توجه جوانان و عموم مردم ایران قرار گرفته است. حضور تعداد زیادی از گردشگران خارجی نیز گواه روشنی بر آینده موفق جذب گردشگر در حوزه مربوط به آثار دفاع مقدس است.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۷۱

بنابراین می‌توان گفت که هم اینک گردشگری انقلاب و دفاع مقدس در ایران یکی از شاخه‌های مهم گردشگری محسوب می‌شود و تاسیس حوزه‌ها بر ظرفیت‌سازی و تاثیر گذاری این روند افزوده است که در آینده با تبلیغات مناسب و افرایش ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های متناسب با استقبال مردم می‌تواند رونق قابل توجهی به این حوزه ببخشد.
ابتدا باید به جهت تئوریک و مفهومی این حوزه گردشگری مطالعه و تعریف شود و بعد شاخص‌های آن تعیین گردد و سپس فرآیندهای متنوع برای رونق بیشتر این حوزه گردشگری طراحی و اجرا شود. البته موفقیت این‌کار، نیازمند تبلیغات، ایجاد زیرساخت‌های مناسب، آموزش عناصر کارآمد برای مدیریت این حوزه گردشگری و در نهایت فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی است.
رهبر معظم انقلاب، دفاع مقدس را گنج بزرگ دانستند و فرمودند 100 تا 200 سال می‌شود از این گنج برداشت کرد تا مردم از آن بهره ببرند. برای این منظور نیازمند شناخت دقیق و نگاه مبتکرانه و خلاق به مسائل دفاع مقدس هستیم که آن را نباید به هشت سال دفاع‌‌مقدس محدود کرد. همه عرصه‌های انقلاب در این 40 سال صحنه دفاع‌مقدس بوده است، مثل مبازره با تروریسم در منطقه و موضوع مدافعان حرم. البته در کنار این باید برای انتقال ارزش‌ها و ثروت بزرگ فرهنگی دفاع مقدس اقدامات متنوع فرهنگی نظیر برنامه راهیان نور و برپا کردن فضای موزه‌های ساخته شده متناسب با ذائقه مخاطبان جدید اقدامات به روز شده‌ای را طراحی کرد.
جریان هنری در کشور منتهی به انقلاب یک جریان پویا و تاثیرگذار با هنرمندان بزرگ بود اما جریان بعد از انقلاب، فراز و نشیب‌های زیادی پیدا کرد که باید آسیب‌شناسی و مشکلات آن رفع شود. البته لازم است ابتدا این جریان، هنرمندان و آثار آنها را شناخت، ارزشگذاری کرد، حمایت کرد تا تقویت شوند. این جریان فرهنگی- هنری می‌تواند با کار و تفکر خود به موزه‌های ما روح دهد وچون این هنرمندان درک بهتری از مفاهیم دفاع مقدس دارند، می‌توانند در خلق آثار ماندگار و همچنین هدایت هنرمندان جوان برای تولید آثار فاخر کمک کنند.
کشف مفاهیم فرهنگی ایرانی- اسلامی و انتقال هوشمندانه و نرم آن به جامعه یکی از اقدامات بایسته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و فرهنگ دفاع مقدس به‌عنوان یک فرهنگ الگو می‌تواند راهگشا عمل کند.
اول بگویم که ساخت و افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در شهرهای تهران، همدان و کرمان به‌عنوان اولین موزه‌های دفاع‌مقدس کار بزرگ و افتخارآمیزی است که باید به آن ببالیم.
اما آیا آنها در تحقق اهداف خود به‌طور کامل موفق بوده‌اند؟ بی‌شک در این محدوده زمانی که فعالیت خود را شروع کرده‌اند، نمی‌توان ارزیابی دقیقی ارائه کرد، اما آنها توانستند خدمات بزرگی در این زمینه انجام دهند که باید از متولیان، مسؤولان، مدیران و کارکنان آنها در گذشته و حال تقدیر کرد. نکته مهم این است که باید شرایط فعلی را باید آسیب شناسی کرد تا بتوان با تقویت برنامه‌های پرمخاطب و کاهش آسیب‌های موجود، راه رشد و توسعه آنها را فراهم کرد. بنا به فرموده مقام معظم رهبری، موزه‌های دفاع مقدس باید به گونه‌ای باشند که کسانی که به آن‌جا مراجعه می‌کنند دفاع مقدس را حس کنند.
این‌که یادمان‌های دفاع مقدس در مناطق عملیاتی جنگ، در انتقال این حس و فضای معنوی دفاع مقدس موفق‌تر از موزه‌ها بوده‌اند، یک جنبه آن منوط به حال و هوای جبهه و خون‌های پاکی است که درآن مناطق ریخته شده است و جنبه دیگر حاصل خلوص و ایمان افرادی است که در آنجا به مردم خدمت می‌کنند.
این امر نیز باید مورد توجه همکاران ما در تمامی مجموعه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار گیرد، به خصوص در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که مادر موزه‌های دفاع مقدس و موزه ملی دفاع مقدس کشور است.
موزه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور باید پذیرای همه اقشار مردم، از همه طبقات و با هر طرز تفکری باشند تا با بازدید از این فضاها از الهامات دفاع مقدس بهره‌مند گردند. برای این منظور بایستی برخی عادت‌ها را ترک کرد و با شناخت روحیات و راه‌های ارتباط با نسل جوان و اعتماد کردن به آنها و استفاده حداکثری از فضای مجازی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز هست، در پیشبرد برنامه‌های تبلیغی توفیقی حاصل نمود.

سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس هیات مدیره موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها