گفت‌وگو با محمد حسین داوودی، مدیر مدرسه صبح رویش

دختران کار در انتظار کلاس هفتم

اگر از مسأله‌ ورود زنان به ورزشگا‌ه‌ها کمی فاصله گرفته‌اید و مسائل دیگر زنان که به نظرم جدی‌ هم هست کمی تا قسمتی برایتان مهم است، برایتان بنویسم که مدرسه صبح رویش که مدرسه و دفتر مرکزی آن در میدان هروی است در سال تحصیلی جدید تصمیم دارد برای دختران تحت پوشش این مرکز کلاس هفتم راه‌اندازی کند به همین دلیل خیلی جدی به یاری سبز شما نیازمندند.
کد خبر: ۱۲۲۸۴۵۵

اگر آینده دختران آسیب‌پذیر ایران برایتان اهمیت دارد، حتما می‌دانید اولین قدم این است که آنها با سواد و توانمند شوند. پس اگر از اخبار دنیای مجازی که هر روز و هر ساعت هیجانی را به جامعه تزریق می‌کند تا به‌هرحال چرخ شاخ‌های اینستاگرام و توییتر و... بچرخد، به سایت مدرسه کودکان کار ( صبح رویش) به آدرس sobherouyesh.com سری بزنید و با شماره‌گیری #600*733* هر چقدر وسع و کرمتان است به این مدرسه کمک مالی کنید تا گردانندگان این مدرسه امسال هم بتوانند مثل سال‌های قبل کودکان کار را جذب کرده و به آنها خواندن، نوشتن و مهارت‌های حرفه آموزی و توانمندسازی شخصی را آموزش دهند.
راهی برای مهار بزه‌کاری
مجتمع صبح رویش با هدف خدمت رسانی به کودکان کار و در معرض آسیب و نیز فعالیت‌های محرومیت زدایی اجتماعی و فرهنگی از سال 1394 آغاز به کار کرده است.گردانندگان این مجتمع و مدیر آن، محمد حسین داوودی بر این باورند،کودک کار و در معرض آسیب اگر تحت حمایت و آموزش قرار نگیرد، در آینده به جوان بزهکار تبدیل می شود. آموزش می تواند اصلاح کننده این چرخه باشد و کودک کار را در آینده به جوان کارآفرین تبدیل کند.
داوودی درباره سال تحصیلی جدید که تا چند روز دیگر شروع می‌شود، می‌گوید: سال گذشته دختران صبح رویش، کلاس ششم را به پایان رساندند و این روزها تلاش می‌کنیم با جذب حمایت‌های مالی برای آنها کلاس هفتم را هم دایر کنیم تا بتوانند در این مجتمع به تحصیل و مهارت‌آموزی خود ادامه دهند.
مدیر مجتمع صبح رویش می‌گوید: تعداد دختران و پسران ما تقریبا به یک اندازه است و شاید تعداد پسران از دختران حدود پنج درصد بیشتر باشد.اولین گروه از پسران کلاس نهم را به پایان رسانده‌اند و ما تلاش می‌کنیم کلاس دهم را برای انها راه‌اندازی کنیم.اگر نتوانیم آنها بنا به شرایطی که دارند و سیستم آموزشی که از آن بهره‌ برده‌اند، نمی‌توانند در مدارس عادی به تحصیل ادامه دهند.
داوودی درباره هزینه‌ تحصیل دانش آموزان مدرسه صبح رویش می‌گوید: برای هر دانش آموز هر ماه حدود 450 هزار تومان هزینه می‌شود که شامل صبحانه و ناهار، لباس و لوازم و کتاب درسی است.برخی از خیرین هزینه یک دانش‌آموز را تقبل می‌کنند و برخی دیگر قسمتی از آن را. برای بورسیه دانش آموزان حداقل هر نفر باید ماهانه 50 هزارتومان را تقبل کند که در این شرایط برای هر دانش آموز به 9 خیر نیازداریم.
مرکزی برای کودکان گل فروش
داوودی یک خبر خوب هم به ما می‌دهد.قرار است در منطقه خاوران، مرکزی را برای آموزش کودکان گل‌فروشی که در این منطقه مشغول کار هستند، راه‌اندازی کنند.او می‌گوید: از صبح تا همین الان که ساعت پنج بعد از ظهر است در بازارهای گل فروشی این منطقه بود‌یم، کودکانی در این مراکز مشغول کار‌های سخت هستند که شاید کمتر کسی به آنها توجه کند.آنها کیسه‌های سنگین خاک را جابجا می‌کنند یا گلدان‌های بسیار سنگین که گاهی از وزن خودشان بیشتر است.ما توانستیم 20 کودک را جذب کنیم و الان هم داریم به منطقه‌ای می‌رویم که قرار است با همکاری خیرین مرکزی را در آنجا راه‌اندازی کنیم.
این فعال اجتماعی تاکید می‌کند که بیشتر والدین یا سرپرستان کودکان کار تمایل ندارند که این کودکان تحصیل کرده و مهارت‌های حرفه‌ای و فردی یاد بگیرند.یک کودک بی‌سواد که زود خشمگین می‌شود و بلد نیست چگونه روابط خود با دیگران را مدیریت کند، سودآوری بیشتری دارد.ما در مدرسه صبح رویش علاوه بر یاد دادن سواد و حرفه به کودکان کار به آنها مهارت‌‌های فکری، ارتباطی و کنشگری هم می‌آموزیم.وقتی کودک «نه » گفتن را بیاموزد، خواهد توانست مثلا به یک مواد فروش هم «نه» بگوید.وقتی او یاد بگیرد که خشم و عصبانیت خود را کنترل کند، مسلما در کوچه و خیابان یا حتی محیط زندگی خود کمتر وارد دعواها و بگو و مگوهای خطرناک می‌شود.این مهارت‌ها کودکان را برای ورود به بزرگسالی سالم آماده می‌کند.همه تلاش ما این است که کودکان کار را به افرادی توانمند تبدیل کنیم تا بتوانند سرنوشت خود را تغییر داده و در بزرگسالی به آدم‌های هدفمند تبدیل شوند.
تبعیض نداریم
بیشتر کودکان کار، مهاجرانی هستند که به ایران می‌آیند، بیشتر از پاکستان و افغانستان.این خبری است که زیاد می‌شنویم.از داوودی می‌پرسم، مدرسه صبح رویش فقط کودکان کار ایرانی را پوشش می‌دهد؟ می‌‌گوید: برای ما کودک، کودک است، چه ایرانی باشد چه غیر ایرانی.تبعیضی وجود ندارد.اگر فرق قائل شویم به آموزه‌های دینی و کنش‌‌های اجتماعی توجه نکرده‌ایم. تلاش ما این است به همه بچه‌های کار که می‌توانیم آنها را در مجتمع صبح رویش جذب کنیم، خدمات ارائه دهیم.
این فعال اجتماعی درباره معلمانی که در این موسسه مشغول به کار هستند، می‌گوید: علاقمندان به همکاری به مدرسه صبح رویش باید مسیر دشواری را برای گزینش طی کنند.مهم‌ترین گزینه برای ما این است فردی که می‌‌خواهد معلم کودکان کار شود، به این گروه از بچه‌ها عشق بورزد و نیتش این باشد که در حل معضلی جدی به ما کمک کند.برای همین امسال برای انتخاب
20 معلم با 2000 نفر مصاحبه کردیم! این 20 نفر هدف اصلی‌شان کمک به کودکان کار است برخی بدون دریافت حقوق با ما همکاری می‌کنند و برخی نصف حقوق می‌گیرند.
سال تحصیلی گذشته حدود 629 دانش آموز در مدرسه صبح رویش تحصیل کرده‌اند و داوودی امیدوار است با حمایت‌های مردمی امسال این تعداد به 750 نفر برسد.او می‌گوید این تعداد بچه‌هایی هستند که هر روز به مدرسه می‌آیند.ما به تعداد زیادی از کودکان کار خدمات جانبی ارائه می‌کنیم که تعداد آنها خیلی بیشتر از این آمار است.امسال با شرایط سخت اقتصادی که همه مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چشم امید بیشتری به کمک‌های مردمی دوخته‌ایم.حتی هزار تومان هم برای ما اهمیت حیاتی دارد، هر کسی هر چقدر بتواند کمک کند راه را برای آینده سالم کشورمان هموارتر کرده است.بچه‌های امروز، جوانان فردا هستند و ما تلاش می‌کنیم جوانان فردا توانمند و با اخلاق باشند.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها