تیزر جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر به یکی از دیدنی‌های فضای مجازی بدل شده است

# بی‌تفاوت نباشیم

مردی با صدای بلند در اتوبوس با تلفن همراهش صحبت می‌کند، دو نفر دیگر در یک اداره به جای راه انداختن کار ارباب رجوع سرگرم فضای مجازی هستند، مرد جوانی مزاحم یک خانم شده، یک فروشنده به دختران دانش‌آموز سیگار می‌فروشد و یک اتومبیل روی خط عابرپیاده توقف کرده و برای عابران دردسر ایجاد کرده است. همه اینها برای ما آشنا هستند، نه به این دلیل که بارها و بارها در طول روز با چنین رفتارهایی مواجه شده‌ایم، بلکه از این بابت که مدتی است در شبکه‌های مجازی و رسانه ملی تیزری از ستاد امر به معروف و نهی از منکر پخش می‌شود که به این موارد اشاره دارد. این تیزر بخشی از یک پویش است به نام بی‌تفاوت نباشیم که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر طراحی شده و احتمالا پوسترها و شعارهایش را در ایام عزاداری سالار شهیدان در هیات‌ها و مسجدهای شهر دیده‌اید یا در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی. در این باره اطلاعات بیشتری هم داریم؛ مثلا این‌که پویش بی‌تفاوت نباشیم کی و چرا شکل گرفت و قرار است چه کارهای دیگری بکند.
کد خبر: ۱۲۲۸۴۲۱

ماجرا از کجا شروع شد؟
آیت‌ا... جنتی از امامت جمعه تهران استعفا داد و آیت‌ا... صدیقی جایگزینش شد؛ براساس قانون، امام‌جمعه هر شهر ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر را برعهده می‌گیرد و به این ترتیب ریاست این ستاد به آیت‌ا... صدیقی سپرده شد. خطیب تازه نماز جمعه تهران، دبیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر را به حجت‌الاسلام والمسلمین جلیل محبی سپرد؛ همان روحانی جوانی که حتما در برنامه فرمول یک شاهد گفت‌وگوی داغش با علی ضیا بوده‌اید. وقتی حجت‌الاسلام محبی با نگاه جوان و پرطراوت به موضوعات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر، نیروهای جوان را دعوت به کار کرد، پویش بی‌تفاوت نباشیم متولد شد.
بازتعریف امر به معروف
قبل از هر اقدامی باید قدمی برداشته می‌شد برای بازتعریف معنای امر به معروف و نهی از منکر؛ این را فعالان ستاد تشخیص دادند، چرا که بر اساس مطالعات و پژوهش‌های صورت‌گرفته به این نتیجه رسیدند که برای بسیاری از مردم امر به معروف و نهی از منکر صرفا در مقوله حجاب و عفاف خلاصه شده و این فریضه که بر اساس روایات همچون دریاست، مهجور و ناشناخته مانده است.
محمدصالح مفتاح، معاون رسانه، فرهنگسازی و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر به جام‌جم می‌گوید: در گام اول لازم است تصور اشتباهی را که درباره این فریضه وجود دارد اصلاح کنیم؛ فریضه‌ای که براساس تعریف قرآن، شاخص حکومت اسلامی محسوب می‌شود و ظرفیتی بسیار بیشتر از آنچه در جامعه می‌بینم، دارد.
مفتاح تاکید می‌کند مردم همه مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را نمی‌شناسند و ادامه می‌دهد: در یک نظر سنجی از مردم پرسیدیم اگر خطایی ببینند آیا تذکر می‌دهند و 90درصد پاسخ دادند باید تذکر داد اما وقتی در همین نظر سنجی به جای کلمه تذکر از عبارت امر به معروف و نهی از منکر استفاده کردیم، 75درصد پاسخ دادند باید امر به معروف و نهی از منکر کرد. این یعنی مردم برداشت درستی از این فریضه ندارند.
نیروهای ستاد دست به کار شدند؛ به گفته مفتاح همه چیز از گفت‌وگو شروع شد. جلسات و رایزنی‌ با افراد مجرب به شکل‌گیری پویش و محصولات رسانه‌ای و تبلیغاتی متعددی ختم شد که تیزر و پوستر و شعارهای تبلیغاتی را شامل می‌شود. این تولیدات در شبکه‌های اجتماعی و رسانه ملی به نمایش درآمده‌اند و اگر شما هم یکی دو مورد از آنها را دیده باشید یعنی موفق بوده‌اند.
نه به آقازاده‌ها و اختلاس و ...
ستاد امر به معروف و نهی از منکر با پویش تازه‌اش توانست توجه مردم را به حوزه‌های تازه‌ای از مطالبه‌گری جلب کند؛ مثلا مطالبه‌گری در زمینه اختلاس‌ها یا روزگار آزاده‌ها و ... معاون این ستاد می‌گوید: اگر مردم در مورد هر منکری، ساکت نمانند و مطالبه‌گر باشند، جامعه اصلاح خواهد شد. در تیزرها و پوسترهایی که تا امروز در ستاد تولید شده، تعدادی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر به مردم معرفی شده و در ادامه قرار است منکرهای دیگری هم به مردم معرفی شود.
مفتاح تاکید می‌کند لازم است هر آنچه در جامعه به صورت عمومی به عنوان منکر شناخته می‌شود، مد نظر قرار بگیرد تا اختلاف و تشنج و نفاق ایجاد نشود. به هر حال طبیعی است که مسائلی مانند اختلاس، فساد اداری و اقتصادی برای همه مردم جامعه حکم منکر را دارد و تفاوت دیدگاه درباره آنها وجود ندارد.
در گام‌های بعدی قرار است ستاد امر به معروف و نهی از منکر به آسیب‌های مرتبط با اجرای این فریضه در جامعه بپردازد و حتی شیوه‌های انجام آن را به مردم آموزش بدهد.
معاون ستاد در این باره توضیح می‌دهد: فرهنگسازی، آموزش، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و نظارت بر انجام این فریضه چهار وظیفه و دستورالعملی است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر پیش روی خود قرار داده و تلاش داریم این فریضه به عنوان یک واحد اختیاری در دانشگاه‌ها یا در متون آموزشی گنجانده شود، چرا که برای توسعه آن باید نگاهی علمی داشت و از آن مهم‌تر این‌که، امر به معروف و نهی از منکر راهبرد اصلی نظام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها