هیات‌های زیادی در کنار عزاداری سالار شهیدان به نیازمندان هم کمک می‌کنند

نیکوکاری با رمز یا حسین(ع)

سخنرانان زیادی درباره فلسفه قیام امام حسین(ع) می‌گویند. فلسفه‌ای که در آن اصلاح و بهبود وضع مردم سرزمین‌های اسلامی و فراهم کردن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی هم نقش پررنگی دارد. در بخشی از سخنرانی امام حسین(ع) هم در روز عاشورا به زکات تاکید شده است. مگر جز این است که در اسلام، خدا و پیامبر به دست‌گیری مظلومان، صدقه، زکات و اطعام نیازمندان تأکید کرده‌اند؟ به خاطر همین است که هر سال، بسیاری از هیات‌های عزاداری، در کنار سینه‌زنی برای سالار شهیدان و اشک ریختن، از نیازمندان هم دست‌گیری می‌کنند. هم زمان شدن روز جهانی خیریه با دهه اول محرم، فرصت مبارکی برای هیات‌های عزاداری است تا شیعه حسینی(ع) بودن را به تصویر بکشند.
کد خبر: ۱۲۲۷۱۸۵

پوشش 30هزار خانواده
خیریه حضرت اباصالح المهدی(عج)-شهرری
خیریه حضرت اباصالح المهدی(عج) 30 سالی می‌شود در جنوب تهران فعالیت می‌کند. زهره مبشری یکی از اعضای این انجمن است. کسی که خود را خدمتگزار امام حسین(ع) معرفی می‌کند. آنها 30 هزار خانواده را تحت پوشش قرار داده‌اند و هر سال هم مراسم عزاداری مخصوص خانواده‌های تحت پوش‌شان را برگزار می‌کنند. عزاداری‌ای که از اول ماه محرم شروع و تا 17 روز ادامه پیدا می‌کند. هر روز صبح در حسینیه موسسه، برای خانواده‌ها مراسم عزاداری برگزار می‌کنند و در بعدازظهر هم مراسم عزاداری عمومی دارند. این اما همه برنامه‌های آنها نیست. آنها در محله‌ها و روستاهایی که خانواده‌های نیازمند آنجا خانه دارند، تکیه برگزار می‌کنند تا آنها هم از برکات و رحمت مراسم عزاداری حسینی(ع) استفاده کنند. به جز این، موسسه برای هیات‌های عزاداری‌ای که مجوز رسمی دارند اما از وجود سخنران یا مداح بی‌بهره‌اند هم برنامه‌ای دارند و به آنها مداح و سخنران معرفی می‌کند تا هیات عزاداری سالار شهیدان به بهترین شکل ممکن برگزار شود. مبشری می‌گوید:‌ فرقی ندارد کسی متدین باشد یا نه، یا در کدام منطقه از تهران، شمال یا جنوب، زندگی کند، برایمان مهم است همه نیازمند یا توانا، از برکات عزاداری امام سوم شیعیان(ع)‌ بهره‌مند شوند. این اما برنامه‌های محرمی آنهاست. در روزهای غیرمحرم هم، هر دوشنبه و پنجشنبه این موسسه، درکنار برگزاری مراسم عزاداری، به اطعام نیازمندان می‌پردازند و هر ماه هم توزیع بسته‌های غذایی 250 هزار تومانی دارند.

کارزار کتابخوانی
جنبش جهادی هیات جنت‌الحسین(ع)
افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، بهانه تشکیل این جنبش بوده است. اینها را مریم معصومی، مسؤول جنبش جهادی هیات جنت‌الحسین به ما می‌گوید. معصومی و جنبش‌ا‌ش هم مانند بقیه موسسه‌های خیریه از همان ابتدا، به شناسایی خانواده‌های محرومی که در حاشیه تهران زندگی می‌کنند، می‌پردازند و توزیع ماهانه ارزاق به خانواده‌های نیازمند، از کارهای معمولی است که در همه موسسه‌ها و هیات‌های عزاداری انجام می‌شود. به گفته معصومی اما، این جنبش، هر سال کار ویژه‌ای برای ماه‌های محرم و صفر انجام می‌دهد. کاری که مخصوص اقشار تحصیلکرده اما کم‌توانی است که زیرپوشش آنها هستند. او معتقد است: «سعی‌مان این است که تنها غذای جسم به آنها ندهیم.» و غذای روحی که آنها برایش برنامه‌ریزی کرده‌اند، طرح‌های مطالعاتی و معارفی است که هر سال در روزهای محرمی برگزار می‌شود. پروژه‌هایی که در آن معرفی و توزیع کتب دینی، مذهبی و معرفتی که مورد تایید علمای دینی هستند، دنبال می‌شود البته همراه با برگزاری مسابقه و تشویق برای بالا بردن فرهنگ کتابخوانی و آشنایی با سیره اهل بیت(ع) هرچند به جز کارهای فرهنگی، آنها در روستاها فعالیت جهادی ویژه هم می‌کنند. کاری که در روستای بردیه سوسنگرد استان خوزستان انجام داده‌اند و گروه جهادی پزشکی‌شان را به این روستا فرستاده‌اند تا به یاد محرم، التیام‌بخش درد دردمندان باشند.

ارزاق و اسباب بازی برای کودکان
خیریه جوادالائمه- اسلامشهر
داستان این خیریه، به مراجعانی که هر روز به مسجد محل مراجعه می‌کردند، برمی‌گردد. همین می‌شود که محمود سیدچاووشی همراه 20-10 نفر دیگر از مسجدی‌های محل تصمیم می‌گیرند با هم موسسه خیریه‌ای را تشکیل دهند و خانواده‌های نیازمندی را که به آنها مراجعه می‌کردند، شناسایی کنند. در همان قدم اول، 53 خانواده را شناسایی کردند و برنامه رساندن ارزاق به صورت ماهانه، برنامه ثابت می‌شود. این اما آن چیزی نبوده است که این موسسه خیریه، به آن راضی بودند. همین می‌شود که برنامه‌های ایام مناسبتی هم جزو برنامه‌های اصلی می‌شود. عید نوروز، شب یلدا و ایام مختلف و اعیاد مذهبی برای خانواده‌های تحت پوشش که حالا به 250 خانواده رسیده‌اند، بسته ارزاق 250 هزار تومانی تهیه می‌شود. برنامه اصلی آنها برای ماه محرم و عزاداری به دو بخش تقسیم می‌شود. سیدچاووشی به ما می‌گوید: «دهه اول مراسم عزاداری ما برای عموم است و هم خانواده‌های نیازمند و هم بقیه عموم در عزاداری و سخنرانی‌ها شرکت می‌کنند.» اما برنامه دهه دوم مراسم، مخصوص خانم‌هاست و عزاداری‌ها هم زنانه است. سیدچاووشی می‌گوید در روزهای محرم برای خانواده‌های نیازمند به جز تهیه ارزاق، کارت‌های هدیه صد هزار تومانی و برای کودکان هم اسباب‌بازی تهیه می‌کنند. او می‌گوید: «در حد و توان خیریه سعی می‌کنیم در مسیر اهل بیت(ع) قرار بگیریم و راه آنها را هرچند اندک ادامه دهیم.»

از کوره‌های آجزپزی تا آق‌قلا
گروه جهادی حنیفا- کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد
پنج سال پیش که نسترن دانه‌کار با چند نفر از دوستانش، دور هم جمع شدند و یک گروه جهادی دخترانه درست کردند و به مناطق محروم کرمانشاه رفتند، فکرش را هم نمی‌کردند کارشان به اینجا برسد. به‌جز مناطق محروم حالا آنها تمرکزشان را روی مناطق حاشیه‌ای تهران و کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد و ورامین گذاشته‌اند و دو سال قبل، اولین هیات عزاداری را برای بچه‌های کوره آجرپزی راه انداختند. هیاتی که در آن بچه‌ها نوحه می‌خواندند و هم این که شربت درست می‌کردند و در بین اهالی ساکن کوره، پخش می‌کردند. حالا هیات کوره‌های آجرپزی بزرگ‌تر شده است.
مداح و سخنران دارند و هر شب شام می‌دهند؛ بچه‌ها اما هنوز برای اهالی، با دستان خودشان، شربت درست و پخش می‌کنند. کار دانه‌کار حالا وسعت پیدا کرده است و در محله‌های محروم بسیاری از شهرستان‌ها مانند کوره‌های آجرپزی دیزک، در اطراف همدان با کمک اهالی هیات برگزار می‌کنند. حالا این گروه جهادی، در بسیاری از کوره‌های آجرپزی شهرستان‌های کشور برای بچه‌های کوره تکیه ساخته‌اند. او می‌گوید:‌ بچه‌هایی که یک زمانی در کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد برایشان کار انجام می‌دادیم، حالا، خودشان در کوره‌ها هیات برگزار می‌کنند و نذری می‌دهند. دانه‌کار و گروه جهادی‌اش مراسم کوره‌های آجرپزی را به بچه‌های آنجا سپرده‌اند و بعد از سیل فروردین، باروبنه جمع کرده‌اند و به شهرستان آق‌قلا رفته‌اند. جالب اینجاست که همراهشان، تعدادی از بچه‌های کوره‌پزخانه هم هستند‌. کسانی که به کمک آموزش‌های این گروه اشتغال برای خود راه انداخته‌اند و نوجوانانی که در کوره‌ها کارگری می‌کردند، حالا همه دور هم جمع شده‌اند و برای کمک به مردم آق‌قلا راهی مناطق سیل‌زده شده‌اند. تکیه‌های عزاداری برگزار کرده‌اند و به زنان هم هنرهای دستی مانند عروسک‌بافی و گلدوزی یاد می‌دهند. گروه جهادی دانه‌کار اما برای بچه‌های سیل‌زده برنامه ویژه دارند؛ برای بچه‌ها ‌بسته‌های فرهنگی تدارک دیده‌اند. از اسباب‌بازی تا کتاب‌های داستانی که با محوریت عاشورا نوشته شده است. او می‌گوید: دوست داریم بچه‌ها با امام حسین(ع) آشنا شوند. برنامه ویژه آنها اما برای روز عاشوراست. اگر خیرین کمک کنند، مراسم ویژه روز عاشورا یعنی توزیع بطری‌های آب و توضیح ارزش آب در واقعه عاشورا هم برگزار خواهد شد.

حال خوب
هیات محبان‌المهدی(عج)‌ - شهرری
همه چیز از یک دورهمی دوستانه شروع شد. زمانی که علی ابراهیمی و دوستانش دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند در کنار عزاداری و اشک ریختن برای سالار شهیدان(ع)‌ باری از روی دوش نیازمندان محل بردارند و همین بهانه تشکیل هیاتشان می‌شود و از همان ابتدا هزینه‌های کمک به خانواده‌های نیازمند با پول توجیبی و کنار گذاشتن مبلغی از حقوق ماهانه شروع شد. حالا اعضای این هیات، ده‌ها خانواده نیازمند محلشان را شناسایی کرده‌اند و زیر پوشش کمک و یاری خود قرار داده‌اند. تهیه سبد غذایی ماهانه برای خانواده‌ها، کمک‌های نقدی و غیرنقدی و تامین هزینه‌های بیمارستانی، از کارهای جوانان هیاتی محل است.
ابراهیمی به ما می‌گوید:‌ «خدا خواسته و خیر مشارکت نصیب ما شده است. و کار مردم را راه می‌اندازیم و حالشان را خوب می‌کنیم. ما با حال خوب مردم، حالمان خوب است.»

دوستی 40 ساله و عشق به امام حسین(ع)
تکیه ثارا...(ع)- تهرانسر
یک گروه کوچک ده، دوازده نفره اعضای اصلی هیاتشان است. اعضایی که همه از دوستان قدیمی هستند. سابقه دوستی آنها 40 سالی قدمت دارد. هیاتی که هر سال، در هر مراسم مذهبی، چه عزاداری و چه جشن‌های مذهبی، تکیه می‌زنند و نذری می‌دهند. در ایام ماه رمضان هر شب در خیابان‌های غرب تهران، برای روزه‌دارانی که در زمان افطار بیرون از خانه هستند، سفره پهن می‌کنند. در مراسم‌ مذهبی دیگر، از عید غدیر، شهادت امام جعفر(ع) تا تولد امام زمان(عج) همه و همه گروه دور هم جمع می‌شوند، نذری در تکیه کوچکشان می‌پزند و توزیع می‌کنند. این اما بخشی از فعالیت آنهاست. بخشی که جنبه عمومی دارد. محمد امینی یکی از اعضای این هیات به ما می‌گوید: «یک بخش از مراسم سالار شهیدان(ع) عزاداری است و یک بخش دیگر هم گرفتن دست نیازمندان.» و همین تفکر باعث شده است آنها در هر مراسم مذهبی، بسته‌های مخصوص برنج، گوشت و مرغ برای نیازمندانی که در حاشیه‌های تهران زندگی می‌کنند، تهیه و توزیع کنند. خانواده‌هایی که حالا تعدادشان به 150 نفر می‌رسد. فرقی هم ندارد که در جشن مذهبی باشد یا نه، در عزاداری، آنها سعی می‌کنند پیام عاشورا را عملی به تصویر بکشند.

سیره اهل بیت(ع)
هیات عزاداری امامزاده قاسم(ع)- شمیران
علی الفت، یکی از اعضای هیات عزاداری امامزاده قاسم می‌گوید تمام عزاداران و کسانی که بر سر سفره اطعام این هیات می‌نشینند، همگی از زائران امامزاده قاسم(ع)‌ روستا هستند. 15 سال پیش که اعضای محل، دور هم جمع شدند و هیات امامزاده را تشکیل دادند، فکرش را هم نمی‌کردند که خیریه‌ای راه‌اندازی کنند. مشکلات اقتصادی و نیاز جامعه امروزی اما باعث شد آنها تصمیم بگیرند، خیریه را هم راه‌اندازی کنند. حالا پنج شش سالی از عمر خیریه شهید اسماعیلی که شهید مدافع حرم روستاست، می‌گذرد؛ اما دلیل اصلی راه‌اندازی خیریه، جالب است. الفت توضیح می‌دهد عزاداری برای اهل بیت(ع)‌ باید واقعی باشد و عمل به شعائر و سیره پیامبر مهم‌ترین بخش عزاداری است. الفت می‌گوید:‌ «توجه به نیازهای جامعه و تلاش برای برطرف کردنشان، از مهم‌ترین کارهای اهل بیت(ع)‌ بوده است.» تمام امامان شیعیان(ع) شبانه و ناشناس، از نیازمندان دستگیری می‌کردند و همین عمل آنها بهانه تشکیل گروه خیریه و زیر پوشش قرار دادن 70خانواده نیازمند شده است. نیازمندانی که فرقی ندارد، در ماه محرم یا در روزهای دیگر سال برای تهیه سیسمونی و جهاز یا خوراک روزانه، با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

جبهه‌ای برای همیشه
پزشکان و امدادگران عاشورا
به نظر می‌رسد اینجا با یک هیات متفاوت طرف هستیم؛ هیاتی که فعالیت‌های خیریه‌اش جانبی محسوب نمی‌شود. در اصل اینجا بیشتر از هرچیز یک مرکز خیریه است که هیات‌های شبانه‌اش هم برقرار است و حال خوش این شب‌های محرم را از دست نمی‌دهد؛ جایی به اسم امدادگران عاشورا. در هیات امدادگران عاشورا، تعدادی از پزشکان و بهیاران دوران دفاع مقدس، دور هم جمع شده‌اند و حالا در جایی دیگر اما شبیه به همان روزها، فعالیت‌هایشان را ادامه می‌دهند. حالا جهاد برای پزشکان روزهای جنگ تمام نشده است؛ درمان و رسیدگی به بیماران سرطانی و بیماران صعب‌العلاج کاری است که آنها در خیریه و هیاتی منتسب به روز عاشورا می‌کنند. ماجرا این است که 15 سال پیش در پایان یک مراسم مذهبی، این آدم‌ها قول و قراری برای تاسیس هیاتی در جهت اهداف خیریه با هم می‌گذارند؛ قراری که امروز به نتیجه‌های خوبی رسیده است و نام امدادگران عاشورا برای بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان نام غریبی نیست. برای این آدم‌ها، همه‌چیز با تمام شدن جنگ تمام نشده است. حالا همان آدم‌ها در جبهه‌ای دیگر خدمت می‌کنند و یادشان نرفته است که قرارشان با دل خودشان از همان روزها و شب‌های دلهره‌آور جنگ چه بوده است. این همه آن چیزی است که در این هیات و این خیریه اتفاق می‌افتد. این‌طور که جمال نحوی، معاون فرهنگی و امور خیریه امدادگران عاشورا می‌گوید: حالا چند سالی می‌شود که امدادگران عاشورا پایشان را فراتر از تهران گذاشته‌اند و رد فعالیت‌هایشان را در شهرستان‌ها هم می‌شود پیدا کرد. نحوی می‌گوید خیلی از بیمارها برای کافی نبودن منابع مالی، به شرایط سختی می‌افتند و حتی ممکن است جانشان را هم از دست بدهند؛ برای همین هم ما تمام تمرکزمان را بر روی بیماران سرطانی و صعب‌العلاج گذاشتیم تا کسی نباشد که به علت ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمانی، عزیزش را از دست بدهد.

لیلا شوقی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها