دبیر و داورزنی در مجمع فدراسیون کشتی سر شاخ شدند

کشتی به‌دنبال پول

علیرضا دبیر از زمانی که به عنوان رئیس پا به فدراسیون کشتی گذاشت، سعی کرد با حرف‌های داغ، نگاه‌ها را متوجه ورزش اول کشور کند. ورزشی که به‌دلیل اعزام‌های فراوان و نبود منابع مالی متعدد در سال‌های اخیر درگیر مشکلات مالی بسیاری بوده است.
کد خبر: ۱۲۲۶۷۹۶

از زمانی که محمدرضا طالقانی مرد آرام و محبوب کشتی سکاندار کشتی کشور بود، بحث مسائل و مشکلات مالی، حرف اول این فدراسیون پرتحرک بود. آن روزها مشکلات فدراسیون با چند صد میلیون تومان هم حل می‌شد؛ اما حالا علیرضا دبیر حرف از رقمی بالای 25 میلیارد تومان می‌زند که به دلیل قیمت دلار و هزینه‌های سرسام‌آور این روزها طبیعی به نظر می‌رسد. دبیر در مجمع فوق‌العاده فدراسیون کشتی در آکادمی ملی المپیک گفت:‌ باید وضعیت فدراسیون را به‌صورت شفاف بگویم. برخی روسای هیات‌ها وقتی رای آوردم، غش کردند اما با این حال از آنها استفاده کردم. دنبال بردن آبروی کسی نیستم. خیلی چیزها می‌دانم اما فعلا نمی‌خواهم حرفی بزنم. دخل و خرج فدراسیون جور نیست. ۳۷ یا ۳۸ اعزام داریم. الان مسابقات جهانی را در پیش‌رو داریم .چند‌نفر را خط زدم ولی با این حال ۴۹ نفر اعزامی داریم که بالای یک تا 5/1میلیارد هزینه‌اش می‌شود. بالای ۴۰میلیارد فقط هزینه‌های ماست، باقی موارد بماند. ۷۷نفر پرسنل داریم که بالای هشت میلیارد تومان حقوق به آنها می‌دهیم. این رقم‌ها کم نیست. خادم چون نتوانست پول جور کند، رفت. چون دخل و خرج جور نیست. فقط در دوران نعمتی بالای پنج میلیارد تومان بدهی به بار آمد. از وقتی آمدم هفت اعزام داشتیم. ۳۲هزار دلار بدهی داشتیم که ۲۰هزار دلار را دادم و ۱۲هزار دلار مانده است. کشتی بودجه مازاد نیاز دارد و باید حداقل ۲۵میلیارد به فدراسیون بدهند، وگرنه به مشکل می‌خوریم. حالا در فضای مجازی آن آقایی که خط می‌گیرد، می‌نویسد من گفتم حامی مالی خارجی می‌آورم. من کجا این حرف را زدم؟ پارسال وزارت ورزش ۱۹میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان به فدراسیون کمک کرده اما امسال ۱۲میلیارد داده است. کشتی مشکل دارد و باید به آن رسیدگی کرد.
این حرف‌ها اما بی‌جواب نماند. محمدرضا داورزنی که در مجمع فوق‌العاده حاضر بود، جواب دبیر را داد. او زمانی که در فدراسیون والیبال بود پول خوبی بابت حضور تیم ملی والیبال در لیگ جهانی (بعدها لیگ ملت‌ها) می‌گرفت و اسپانسر (حامی مالی) مناسبی هم برای تیم ملی تامین کرد و قرارداد خوبی هم با حامی‌مالی بست. داورزنی معتقد است می‌توان این شیوه مدیریتی را در فدراسیون کشتی هم پیاده کرد. او در مجمع گفت: وقتی می‌گوییم مدیریت منابع یعنی از سفرهای غیر‌ضروری و سفر افراد غیرضروری خودداری کنیم. بیشترین پول را به فدراسیون‌های کشتی و فوتبال داده‌ایم. اگر این دو را کنار بگذاریم، پرداختی ما به تکواندو، کاراته، جانبازان و... نصف کشتی است. نگاه ما به کشتی نگاهی ویژه است و کسی در آن شکی ندارد. وزارت ورزش می‌گوید آقای دبیر من به شما در بهترین شرایط و تخصیص صددرصد 5/12 میلیارد بیشتر نمی‌توانم بدهم. ما در کشتی سال‌گذشته بیش از 100درصد پرداخت کردیم و انستیتو را ساختند. قبلا اگر یک اردو با ۵۰میلیون تومان برگزار می‌شد الان باید 150میلیون تومان بدهیم. اعزام‌ها هم همین‌طور؛ نمی‌شود در هر رویدادی که در اروپا برگزار می‌شود کشتی شرکت کند. این طور باشد نمی‌شود مدیریت کرد. نتیجه‌اش این می‌شود که به آژانس و این و آن بدهکار می‌شویم. امسال در شورای برون مرزی جلوی اعزام 5000 تا 6000 نفر را گرفتیم تا هزینه‌ها مدیریت شود. مگر همه کشورهای اروپایی در جام تختی ما یا سایر جام‌هایمان شرکت می‌کنند؟ ما هم قرار نیست در همه جام‌ها شرکت کنیم. درخواستم از دبیر این است که مدیریت کند. ۳۰ میلیارد بدهی مالیاتی را حل می‌کنیم اما این‌که عنوان می‌شود ۲۰ میلیارد بدهی دیگر وجود دارد را باید دوستان مدیریت کنند. باید منابع جدید مالی ایجاد شود و فدراسیون دنبال حامی‌مالی برود. دولت به وظایفش عمل کرده اما از این به بعد باید آقای‌دبیر دنبال منابع جدید برود و برای خودش حامی‌مالی بگیرد. نباید چشممان فقط به دست دولت باشد. این بدهی‌ها تعهدی است که ایجاد شده و فدراسیون نباید دیگر تعهد جدیدی ایجاد کند. اتحادیه جهانی درباره بدهی‌ها تهدید کرده است، چرا که بارها وعده داده شده و انجام نشده است. این موارد در شان ورزش و نام ایران نیست. این موضوع کشتی اهمیت ویژه‌ای دارد و باید راهکار لازم برای پرداخت بدهی‌ها صورت گیرد. ما بدهی‌هایی را قبول داریم که ثبت شده باشد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها