فدراسیون جهانی از مثبت شدن نمونه محمد حسینی خبر داد

دوپینگ، کاپ قهرمانی جهان را از وزنه برداری ایران گرفت

خبر دوپینگ همیشه تلخ است، به‌خصوص اگر ورزشکار دوپینگی یک جوان با استعداد باشد. در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان که امسال در فیجی برگزار شد، تیم ملی وزنه‌برداری ایران درحالی جام قهرمانی را بالای سر برد که فقط دو وزنه‌بردار موفق به کسب مدال طلای جهان شدند؛ اولی محمد حسینی و دیگری هم علی داوودی و حالا محمد حسینی، به‌عنوان یکی از همین مردان طلایی باید مدال جهانی اش را بایگانی کند در چمدانی در زیرزمین خانه؛ جایی که تا مدت‌ها چشمش به آن نخورد تا خاطره تلخ دوپینگ برایش زنده نشود.
کد خبر: ۱۲۲۵۵۱۳

بنا به اعلام فدراسیون بین‌المللی وزنه برداری (IWF) در نمونه دوپینگ محمد حسینی، وزنه‌بردار جوان دسته ۸۹ ، ماده ممنوعه «اکسی متولون» وجود داشته و این وزنه‌بردار به دلیل نقض قوانین ضددوپینگ تعلیق است. البته فدراسیون بین‌المللی اعلام کرده تا بسته شدن پرونده این ورزشکار اظهار نظری درباره سرنوشت وی نخواهد داشت.
سوای محرومیت احتمالی برای وزنه بردار آینده دار وزنه برداری ایران، این دوپینگ، تاوان سنگین‌تری هم برای ورزش ایران خواهد داشت. تیم ملی وزنه‌برداری جوانان، رقابت‌های جهانی فیجی را با کسب عنوان قهرمانی تیمی به پایان برد تا برای چهارمین دوره متوالی کاپ قهرمانی را با خود به خانه بیاورد. اما با دوپینگ محمد حسینی، 77 امتیازی که این وزنه‌بردار استان آذربایجان‌شرقی برای تیم ملی به‌دست آورد هم از مجموع امتیازات ایران کسر می‌شود. به این ترتیب امتیاز تیمی کشورمان از 622 به 545 امتیاز کاهش می‌یابد و همین موضوع باعث می‌شود جام قهرمانی از تیم ملی وزنه‌برداری ایران پس گرفته شود و به تیم آمریکایی برسد که موفق به کسب 552 امتیاز شده بود. گاهی یک دوپینگ، آرزوی یک جوان، یک خانواده، یک شهر و یک کشور را اینچنین نقش بر آب می‌کند...
واکنش دبیر فدراسیون
به‌طور حتم کاهش سهمیه المپیکی وزنه‌برداری در توکیو به واسطه دوپینگ سال‌های گذشته تعدادی از وزنه‌برداران است. فدراسیون بین‌المللی از سال گذشته و در اقدامی پیشگیرانه و سرسختانه، سهمیه المپیکی کشورهایی را که طی ده سال گذشته موارد متعدد دوپینگ داشتند به‌شدت کاهش داد به‌طوری که کشورهایی که دارای تخلفات ۲۰ مورد یا بیشتر دوپینگ در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا 2018 باشند در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، مجاز به داشتن فقط دو سهمیه (یک مرد و یک زن) دانسته که این موضوع شامل حال کشورهای روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و بلاروس خواهد بود.
بر همین اساس کشورهایی که دارای ده تخلف یا بیشتر باشند نیز سهمیه‌های المپیکی آنان به دو‌ وزنه‌بردار مرد و دو وزنه‌بردار زن محدود می‌شود. حداقل ۹ کشور دیگر همچون بلغارستان، ایران و هند در این دسته قرار می‌گیرند.
براساس آمار، ایران در سال ۲۰۰۹ چهار مورد، سال ۲۰۱۳ دو نمونه، سال ۲۰۱۴ چهار نمونه مثبت داشته و سال ۲۰۱۷ یک نمونه دوپینگ داشته که در مجموع تعداد دوپینگی‌های ایران را از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به عدد ۱۱ رساند و حالا محمد حسینی دوازدهمین دوپینگی وزنه برداری ایران طی یک دهه اخیر به شمار می‌رود. البته محسن بیرانوند، دبیر فدراسیون وزنه برداری تاکید کرد که مثبت شدن دوپینگ حسینی، محرومیتی برای فدراسیون ایران در پی ندارد و تنها این وزنه بردار با محرومیت مواجه خواهد شد!

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها