سعید سلطانی‌سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران در خصوص قیمت گوشت گوساله گفت: متاسفانه از ابتدای سال تاکنون شاهد کاهش قیمت گوساله زنده هستیم به طوری که با افزایش تولید و عرضه، قیمت آن از 40 هزار تومان در ابتدای سال به 27 هزار تومان رسیده است.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۶۸

وی افزود: به عبارت دیگر دام را 30 درصد ارزان‌تر از دامدار خریداری می‌کنند، به همین دلیل گوشت عرضه‌شده گوساله در بازار باید 30 درصد ارزان شود که این امر محقق نشده و علت آن هم به حلقه‌های واسط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده برمی‌گردد.
این کارشناس دامپروری یادآور شد: متاسفانه در این زمینه نهاد یا تشکیلات پاسخگویی نداریم. این در حالی است که باید این تشکل در شبکه تعاونی دامداران و در بخش خصوصی ایجاد شود تا بتوانند صفر تا صد تولید و عرضه گوشت را به عهده بگیرد.
سلطانی سروستانی گفت: در حال حاضر هزینه تولید و پروار هر کیلوگرم دام حداقل 30 هزار تومان است که دامدار اگر بخواهد 10 درصد سود کند باید آن را 33 هزار تومان بفروشد. این در حالی است که با تولید زیاد و واردات گسترده گوشت یخ‌زده دامداران مجبورند با ضرردهی آن را با قیمت
27 هزار تومان به فروش برسانند البته دامدار به 10 درصد سود خود قانع است ولی واسطه‌ها و دلالان که دام را به کشتارگاه می‌برند به دنبال سودی 60 تا 70 درصدی هستند.
وی افزود: نگهداشتن دام برای دامداران سبب افزایش هزینه برای آنان می‌شود چون مازاد خوراک دام به چربی تبدیل شده، بنابراین باید آنها این ضرر را متقبل شوند، از طرف دیگر با کاهش قدرت خرید مردم تقاضا در بازار گوشت افت پیدا کرده است.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران با بیان این‌که هزینه تمام‌شده لاشه گوسفند 75 هزار تومان می‌شود، گفت: قصاب و چوبدار می‌توانند آلایش یا همان قسمت‌های جداشده از گوشت گوسفند مانند جگر و کله را به فروش برسانند که در این صورت قیمت تمام‌شده حدود ده هزار تومان کاهش می‌یابد.
سلطانی‌سروستانی اظهار کرد: قیمت جو و ذرت وارداتی با ارز 4200 تومانی در حال حاضر 1350تومان و قیمت کنجاله سویا 2450 تومان است، البته تا چند ماه گذشته واردکنندگان 500 تومان به ازای هر کیلوگرم جو و ذرت روی این قیمت اضافه می‌کردند.این فعال صنفی افزود: در سال گذشته 14 میلیون تن خوراک دام به کشور وارد شد، ولی چون در تنظیم بازار آن کوتاهی صورت گرفت دامداران با مشکل روبه‌رو شدند این در حالی است که تشکل‌های دامداری می‌توانستند به‌راحتی این مسؤولیت را برعهده گیرند با این وجود در حاشیه قرار گرفتند.
وی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مشکل سامانه‌ای تشکیل داد و توزیع این نهاده‌ها را به تشکل‌های صنفی واگذار کرد به همین دلیل قیمت کنجاله سویا که به 6000 تومان رسیده بود به 2700 تومان کاهش و قیمت جو و ذرت که نزدیک به 2000 تومان رسیده بود به 1350تومان رسید البته از بندر تا محل مصرف هزینه کرایه نیز گرفته اخذ می‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها