7 دلیل که نشان می‌دهد مجادله آیت‌ا... یزدی و آملی خطای راهبردی بود

دعوای دو سر باخت

در روزهای اخیر گفت‌وگوهای نامهربانانه‌ای میان دو شخصیت فقهی، علمی و سیاسی نظام، آیت‌ا... آملی‌لاریجانی و آیت‌ا... یزدی در انظار مردم درگرفت که همه را شوکه کرد و بازتاب فراوانی داشت و همچنین دلسوزان انقلاب و نظام را غمگین و دشمنان را شاد کرد. چند سال قبل هم نمونه‌ای از این برخوردها صورت گرفت که رهبر انقلاب در همان مقطع نسبت به این موضوع واکنش داشتند و مسؤولان را از چنین بگومگوهایی نهی کردند، اما اکنون پس از گذشت چند سال دوباره شاهد رسانه‌ای شدن اختلافات میان دو نفر دیگر از مسؤولان هستیم. رهبر انقلاب سال 94 خطاب به مسؤولان فرموده بودند: «بر سر یکدیگر کمتر فریاد بکشید... دشمن اصلی را با دشمنان درجه دو و با دوستانی که با آنها اختلاف‌نظر داریم و دشمن هم حتی نیستند، اشتباه نگیریم؛ دشمن اصلی جای دیگر است.» جام‌جم در این گزارش 7 دلیل براثبات خطای استراتژیک این دو چهره سیاسی کشور ارائه می‌کند:
کد خبر: ۱۲۲۴۲۲۶

مجادله بدون برنده
در یک نگاه منصفانه باید گفت اصل این دعوا با تمام حواشی آن به‌هیچ‌وجه برنده‌ای ندارد و معلوم نیست که اساسا طرح این اتهامات دوطرفه با چه هدفی صورت گرفته است. اگر قصد و نیت، اصلاح یک رویه اشتباه باشد، مطمئنا مسؤولان کشور در جلسات خصوصی فرصت بحث در مواردی را که محل اختلاف‌نظر است، دارند و حتی در صورت به نتیجه نرسیدن در جلسات خصوصی، قطعا در هر‌مورد اختلافی مرجعی برای تعیین‌تکلیف وجود دارد.
در چنین مواردی طرح علنی اختلاف به جز تشویش ذهن مردم و منحرف شدن بحث و افزوده شدن حاشیه‌های بیشتر به آن نمی‌تواند سودی داشته باشد و البته مضرات فراوانی دارد که کمترین آن، خدشه‌دار شدن اعتبار طرفین دعوا در فضای حاکمیتی و از منظر اجتماعی و سیاسی است.
دشمن‌شاد شدیم
از همان روزی که مطالب منسوب به آیت‌ا... یزدی در یک دیدار خصوصی درباره آیت‌ا... آملی‌لاریجانی مطرح شد، رسانه‌های ضدانقلاب نتوانستند خوشحالی خود را مخفی کنند و وقتی پاسخ آیت‌ا... آملی‌لاریجانی به سخنان آیت‌ا... یزدی منتشر شد، جشن‌شان تکمیل شد. در همین زمینه در روزهای اخیر شاهد تحلیل‌ها و برنامه‌های متعدد در رسانه‌های اپوزیسیون از جمله بی‌بی‌سی فارسی و ایران‌اینترنشنال و... در مورد پشت‌پرده‌های تخیلی درباره این بگو مگو بوده‌ایم و این رسانه‌ها سعی دارند این‌گونه القا کنند که این مجادله، گوشه‌ای از اختلافات در میان مقامات جمهوری اسلامی است و به اختلاف میان دو نفر ختم نمی‌شود. در همین زمینه می‌توان به مانور شبکه بی‌بی‌سی فارسی روی بخش‌های مختلف نامه آیت‌ا..‌. آملی‌لاریجانی اشاره کرد که با برجسته کردن هریک از بخش‌ها تلاش کرده ضربه‌ای به نظام بزند.
خدشه بر خود
بگومگوی این روزها میان دو چهره‌ای صورت گرفته که هر کدام دوره‌های مختلف مدیریتی را در سطوح کلان تجربه کرده‌اند و مورد اعتماد نظام بوده و اقدامات زیادی در مسؤولیت‌هایی که داشته‌اند انجام داده و اکنون هم عضویت در شورای نگهبان که از مهم‌ترین نهادهای تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی ایران است یکی از مسؤولیت‌های آنهاست و بر اساس چنین جایگاه و کارنامه‌ای، طرح علنی اختلافات با ادبیاتی که مناسب فضای عمومی جامعه نیست باعث تغییر ذهنیت‌ مردم نسبت به سوابق و عملکرد گذشته این دو چهره ‌می‌شود به‌ویژه این‌که در مطالب مطرح شده از سوی هر یک از این چهره‌ها انتقادات تندی نسبت به عملکرد دیگری مطرح شده که‌گرچه طرح این مطالب می‌تواند در یک محفل خصوصی به اصلاح نواقص احتمالی بینجامد، اما طرح علنی آن باعث خدشه‌دار شدن سوابق گذشته این افراد نزد افکار عمومی می‌شود.
نادیده گرفتن توصیه‌های رهبری
پیشتر هم شاهد چالش‌هایی میان مسؤولان مختلف بودیم و البته وجود اختلاف‌نظر و عقیده در حوزه‌های کاری، اتفاقی طبیعی و معمول در هر نظام سیاسی است، اما همواره نسبت به طرح اختلافات و علنی‌کردن آن بین افکار عمومی جامعه، نهی شده است. آبان 94 بود که به‌دنبال برخی مجادلات میان دو نفر از سران قوا، رهبر انقلاب در دیداری که با دانش‌آموزان و دانشجویان داشتند با انتقاد شدید از چنین رویه‌ای، خواستار توقف آن شدند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار در خصوص اشتباه نگرفتن «دشمن اصلی» با «دوستان» تاکید کردند: «این‌که امام (رضوان‌ا...‌علیه) مکرر تکرار می‌کردند هر چه فریاد دارید بر‌سر آمریکا بکشید، به‌خاطر این است؛ بر‌سر یکدیگر کمتر فریاد بکشید. نمی‌گویم انتقاد نکنیم؛ نه، بالاخره جامعه، جامعه آزادی است، افکار آزادند، حق انتقاد وجود دارد، انتقاد هم مایه پیشرفت است اما دشمن اصلی را با دشمنان درجه دو و با دوستانی که با آنها اختلاف‌نظر داریم و دشمن هم حتی نیستند، اشتباه نگیریم؛ دشمن اصلی جای دیگر است.»
پس از این توصیه رهبر انقلاب این انتظار وجود داشت که حضرات آیات یزدی و آملی‌لاریجانی که هر دو همواره در مسیر ولایت گام برداشته و مورد وثوق رهبر انقلاب هم بوده‌اند به این توصیه رهبری عمل کنند و اختلافات خود را با چنین شکلی علنی نکنند.
خدشه بر نهضت برخورد با مفسدان
گذشته از کلیت ماجرای مجادله میان دو چهره تاثیرگذار در نظام که از جهات مختلف قابل نقد است، نام بردن از اکبر طبری که از مسؤولان قوه قضاییه در دوره ریاست آیت‌ا... آملی لاریجانی بوده و این روزها به اتهامات مختلف در بازداشت به سر می‌برد، باعث شده تا عده‌ای مدعی شوند اقدامات دستگاه قضا در این حوزه‌ها با سوءگیری‌های سیاسی همراه است و همین مساله باعث خدشه‌دار شدن نهضت برخورد با مفسدان شده که در سال‌های اخیر و مخصوصا در ماه‌های اخیر پس از ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بر قوه قضاییه با جدیتی بیش از قبل در حال پیگیری است.
حرمت لباس پیغمبر
نکته دیگر این‌که فارغ از مسؤولیت‌هایی که این دو چهره مورد بحث در گذشته و اکنون داشته‌اند، هر دو لباس روحانیت بر تن دارند و همواره مردم با نگاه دیگری به روحانیون نگریسته‌اند.
از گذشته تا‌کنون در محلات و بخش‌های مختلف شهری رسم بر این بود که در صورت وجود اختلاف میان دو یا چند نفر، ریش‌سفیدان برای حل آن منازعه به روحانیون متوسل می‌شدند. در چنین شرایطی این انتظار از چهره‌های باسابقه وجود دارد که با برخی اقدامات و طرح بعضی مطالب، ذهنیت‌های جامعه را خدشه‌دار نکنند.
درد مردم را فریاد کنید
بگو‌مگوی اخیر در حالی صورت گرفته که کشور درگیر یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی با آمریکاست و مردم با مشکلات اقتصادی فراوانی روبه‌رو هستند. در چنین شرایطی طبیعتا افکار عمومی جامعه در انتظار چاره‌اندیشی مسؤولان برای حل مشکلات است و بعضی مقامات هم که عملکرد مثبتی در حوزه مسؤولیتی خود نداشته‌اند به‌دنبال راهی برای پوشیده شدن کم‌کاری‌های خود هستند.
در چنین شرایطی طرح علنی مجادلات میان برخی چهره‌های موثر نظام درخصوص مسائل حاشیه‌ای، از یکسو مردم را نسبت به عزم مسؤولان برای حل مشکلات بدبین کرده و از سوی دیگر ذهن‌ها را نسبت به مسائل اصلی کشور منحرف می‌کند. این همان مساله‌ای است که در روزهای اخیر اتفاق افتاده و دعوای آیت‌ا... یزدی و آیت‌ا... آملی لاریجانی به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها تبدیل شده و موضوعات اصلی که دغدغه مردم است به حاشیه رفته است.

توصیه آیت‌ا... جنتی

آیت‌ا... جنتی، دبیر شورای نگهبان در واکنش به مسائل اخیر تاکید کرد: دشمنان طمع و شادی نکنند و دل به اختلافات ظاهری نبندند. مسؤولان در عین اختلاف‌نظر و سلیقه، در راه آرمان‌های انقلاب و دشمنی با دشمنان، یکدل و یک‌صدا هستند.
جنتی تاکید کرده است: هرچند شورای نگهبان همواره صحنه گفت‌وگوهای جدی فقهی و حقوقی است و بحث‌های علمی و طلبگی و اختلاف‌نظرهای طبیعی در جلسات همیشه وجود داشته است، اما اهتمام همه اعضا بر این بوده که مسائل درون شورا به بیرون منتقل نشود و دیگران را نگران نکند.
دبیر شورای نگهبان افزوده است: من امروز در گفت‌وگویی که با این دو بزرگوار داشتم هر‌دو بر حفظ آرمان‌های انقلاب و ضرورت حفظ و صیانت از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز پرهیز از اختلافات و بهانه ندادن به دست دشمنان مردم و نظام تأکید داشتند و ان‌شاءا... به‌زودی هر دو عزیز را کنار یکدیگر خواهیم دید. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در مطلبی نوشت: در هر جمعی ازجمله شورای نگهبان دعوای طلبگی طبیعی است؛ گاهی صداها بلندشده و مباحث داغ، لیکن بعداز آن دوستی‌ها پابرجاست. آیت‌ا... نوری همدانی هم در تماس تلفنی با آیت‌ا... یزدی و آیت‌ا... آملی لاریجانی گفت: لازم می‌دانم با حل این موضوع بار دیگر یأس و ناامیدی دشمنان را فراهم کرده و موجبات خرسندی دوستان انقلاب را فراهم آورید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها