«چهارباغ» تهران با دستور رهبر انقلاب از تملک نیروهای مسلح خارج و به مردم واگذار شده است

برگ سبزی برای پایتخت

از بالای تپه‌های عباس‌آباد، جایی که دیروز صبح با گچ یک دایره سفید رویش کشیده بودند و یک کلنگ مزین به دو پاپیون قرمز نیز وسطش کاشته‌بودند، تهران شکل دیگری است. در نقطه‌ای از این تپه‌ها که علف‌های روییده در آن خشک و زرد شده اند به سمت غرب، روی مدرن تهران را می‌شود دید با چشم انداز برج میلاد، پل طبیعت، گنبد مینا و کلی برج شیشه‌ای دولتی و خصوصی. به سمت شرق اما تهران همان تهران خاکستری همیشگی است با دنیایی از خانه‌های تو در تو و جهانی متراکم و سبزی ناچیز. میان تهران مدرن و سنتی، بقایای همین تپه‌ها و باقیمانده اراضی عباس‌آباد حائل دو دنیاست، جایی که قرار است پارک ملت دوم تهران شود، بوستانی با 42 هکتار وسعت که شمال و جنوب مصلا را از طریق یک زیرگذر به چهار باغ ایرانی- اسلامی وصل می‌کند، باغ‌هایی به نام دانش، ایمان، آفرینش و بهشت.
کد خبر: ۱۲۲۴۰۴۰

ساعت 9 و 6 دقیقه صبح دیروز شهردار کلنگ افتتاح چهارباغ را به زمین زد و مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز نیز قول داد مرحله اول چهارباغ تهران را سال آینده همین موقع‌ها تحویل دهد و به این ترتیب برای اولین بار پای مردم پایتخت به این تکه از زمین‌های بلوکه شده تهران باز شود.
سیم‌های خاردار، توپ‌های ضدهوایی و نیروهای نظامی هنوز در بلندی‌های عباس‌آباد دیده می‌شود. این 42 هکتاری که قراراست به شرکت نوسازی عباس‌آباد ملحق شود و شهرداری در آن چهارباغ بسازد، سال‌هاست در تصرف نیروهای نظامی است. این دنباله یک ماجرای قدیمی در این اراضی است که حکومت پهلوی آغازش کرد و مالکیت عباس‌آباد را به بانک کشاورزی داد و این بانک نیز که آن زمان نامش فلاحت بود زمین‌ها را میان کارکنان خودش، بانک رهنی و سازمان برنامه تقسیم کرد و باقیمانده نیز که بخش بزرگی از قسمت شمالی اراضی عباس‌آباد بود در سال 31 به ارتش رسید که البته ارتش نیز این زمین‌ها را در قطعات 200 تا 900 متری خرد کرد و به افراد متعددی داد. همین شد که وقتی رژیم پهلوی کنار رفت و انقلاب شد از بیش از600هکتار اراضی عباس‌آباد فقط 30هکتارش پارک بود و بقیه میان این و آن و این ارگان و آن دستگاه پخش بود بدون این که رویای پهلوی‌ها برای تبدیل تهران به زیباترین و بهترین شهرخاورمیانه با تکیه بر اراضی عباس‌آباد محقق شود.
با این که رویای شهستان پهلوی نقش برآب شد، اما رویای تهرانی‌ها برای داشتن پارک ملت دوم بی‌شک محقق می‌شود. باغ بهشت 12‌هکتاری، باغ دانش شش هکتاری، باغ آفرینش ده هکتاری و باغ ایمان 14 هکتاری بر بلندای اراضی عباس‌آباد طراحی شده‌اند و وقتی افتتاح شوند و جان بگیرند یکی از ریه‌های تنفسی مهم تهران خواهند شد که زمین‌های بلاتکلیف اطراف مصلای پایتخت را رنگ سبز خواهند زد.
پشت پرده این ماجرا اما حکایت یک فرهنگ است که پیروزحناچی شهردار تهران می‌گوید مقام معظم رهبری شروع‌کننده آن بوده‌اند. حناچی به جرات می‌گوید که مهم‌ترین متحد شهرداری تهران برای عملی کردن سیاست تبدیل پهنه‌های گسترده به فضاهای عمومی یعنی تبدیل پادگان‌ها و کارخانه‌های قدیمی و زمین‌های تحت تملک برخی نهادها به فضاهای عمومی مثل بوستان و موزه همواره شخص رهبری بوده‌اند که با دستور مستقیم، اراضی مهمی را از تملک دستگاه‌های مختلف خارج و به مردم واگذار کرده‌اند.
دیروز زیر تیغ تند آفتاب مردادی او بازهم همین را گفت و از 42 هکتاری که قرار است (در منطقه 3 تهران و حدفاصل بزرگراه همت و رسالت) چهارباغ ایرانی اسلامی شود به عنوان هدیه رهبرانقلاب به مردم تهران در آستانه عید غدیر یاد کرد، هدیه‌ای که حاصل تفکری است که منافع مردم را بر منافع ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی ترجیح می‌دهد و سودآوری اقتصادی برای نهادها را پشت سر منافع عمومی و حق مردم برای دسترسی به فضاهای عمومی می‌چیند.

2 حکم، 2 بوستان

«تهران شهر بزرگی است و جمعیت زیادی دارد... فضای سبز در این شهر، خیلی کمتر از آن مقداری است که باید باشد البته امروز با دوره پیش از انقلاب طرف نسبت نیست ـ من خب، آن وقت می‌آمدم تهران، تهران را می‌دیدم؛ شهر کثیف و شلوغ همیشه هوای آلوده، بوستان‌ها هم خیلی محدود، امکانات هم خیلی کم؛ امروز بحمدا... آن‌جوری نیست؛ تهران، تهران دیگری است ـ لیکن در عین حال هنوز فضای سبز تهران کم است. شما از بالا که اینجا را نگاه می‌کنید، می‌بینید تهران شهر متراکمی است. بیش از اینها باید اینجا باز شود و این شهر فضای تنفسی پیدا کند. مراقب باشید جاهایی که در مناطق گوناگون شهر در اختیارتان هست، در خدمت فضای سبز قرار بگیرد.»‌ رهبر انقلاب روز 17 اسفند سال 89، بعد از اشاره به این نکات بود که دستور توسعه فضای سبز شهر تهران را دادند و بعد از آن پادگان قلعه‌مرغی با دستور مستقیم ایشان به بوستان ولایت تبدیل شد. پادگان قلعه مرغی که نخستین پادگان هوایی کشور است 270 هکتار وسعت داشت که 9 سال پیش در روز بزرگداشت منابع طبیعی با حضور رهبر انقلاب برای تبدیل به بوستانی عمومی کلنگ افتتاح خورد و دو سال بعد در سال 91 تبدیل به بوستان ولایت شد، پارکی که هفت سال است منافعش نصیب مردم می‌شود و روزانه حدود 200 هزار گردشگر به آن پا می‌گذارند. بعد از این تجربه موفق، دومین زمین بایکوت شده تهران در منطقه جنگل‌های قوچک که در اختیار ارتش و وزارت اطلاعات بود و کارکردی نظامی داشت با 1400 هکتار وسعت از دسترس این نهادها خارج و به پارک جنگلی «یاس فاطمی» تبدیل شد. این تغییر ماهیت البته به‌جز با دستور رهبری مقدور نبود و زمینی وسیع که دو ارگان دولتی سال‌ها بر سرش اختلاف داشتند به‌واسطه نگاه زیست‌محیطی ایشان به مناسبت روز درختکاری در میانه اسفند سال 93 و همزمان با ایام فاطمیه با شمایلی جدید به شهرداری تهران و مردم پایتخت واگذار شد.

صد و سی و دومین ایستگاه آتش‌نشانی تهران

ساعت 9 و 39 دقیقه صبح دیروز پرده قرمز رنگ مخملی از روی تابلویی برنجی کنار رفت و ایستگاه 110 آتش‌نشانی تهران در اراضی عباس‌آباد با فاصله‌ای کم از باغ کتاب افتتاح شد، ساعت 9 و 45 دقیقه نیز زنگ ماموریت به صدا درآمد و ماموران آتش‌نشانی ایستگاه به ماموریتی اعزام شدند. این صد و سی و دومین ایستگاه آتش‌نشانی پایتخت بود که به گفته شهردار تهران نسبت به ایستگاه‌های قدیمی‌تر مجهزتر است و در واقع از کمبودهای آتش‌نشانی در مواجهه با حادثه پلاسکو درس گرفته. پیروز حناچی حتی گفت امروز تجهیزاتی در سازمان آتش‌نشانی تهران موجود است که از بیخ و بن قابل مقایسه با زمان حادثه پلاسکو نیست، تجهیزاتی که به گفته او خوشبختانه به زمان تشدید تحریم‌ها برنخورده‌اند و شهرداری توانسته آنها را به حد کفایت تامین کند. ایستگاه 110 آتش‌نشانی تهران در اراضی عباس‌آباد البته پایان پروسه ساخت ایستگاه در پایتخت نیست و حداکثر تا ده ماه دیگر قیطریه، شهرک رسالت، خیابان جمهوری، بزرگراه آیت‌ا... سعیدی، خیابان سعدی، بزرگراه بعثت و بزرگراه لشکری نیز صاحب ایستگاه‌های آتش‌نشانی مجهز خواهند شد. شهردار تهران نیز خبر داد که از این به بعد هیچ ایستگاه جدیدی ساخته نخواهد شد مگر این که در کنارش اورژانس با موتور آمبولانس‌هایش نیز حضور داشته باشد.

بزرگ‌ترین طرح هنری قلب پایتخت

ساعت10 و 9 دقیقه صبح، روبان افتتاح دریاچه باغ هنر پایتخت قیچی شد، بعد هم سه جوان آهنگی کلاسیک و زیبا را با ویلون‌های شان به افتخار این افتتاح نواختند.
دریاچه‌ای که دیروز صبح به این ترتیب افتتاح شد 25 هزارمترمربع است که حدود 25 هزارمترمکعب نیز گنجایش آب دارد، دریاچه‌ای در دل باغ هنر تهران در اراضی عباس‌آباد.
دریاچه‌هایی از این نوع در تهران که همواره چالش کم آبی داشته، همیشه محل بحث بوده‌اند، مثل دریاچه خلیج فارس چیتگر که یکی از انتقادات اصلی به آن آبی بود که در این بی‌آبی در آن جمع می‌شود و سرنوشتش می‌شود تبخیر و هدر رفت. روز گذشته چالش بی‌آبی و آبی که در دریاچه باغ هنر جمع می‌شود پرسشی بود که از شهردار پایتخت پرسیده شد و البته پاسخی امیدبخش به آن داد. حناچی گفت شهرداری تهران نیز مصمم است از آب‌های زیرزمینی کمتر استفاده کند، برای همین در مجموعه باغ هنر، تصفیه‌خانه‌ای ساخته‌اند برای بازچرخانی آب در دریاچه. او اضافه کرد برای استفاده از پساب‌ها در آبیاری فضای سبز تهران نیز در حال مذاکره با وزارت نیرو هستند تا در نقاط مختلف، تصفیه‌خانه‌های محلی بسازند و پارک‌ها و بوستان‌ها را از این طریق سیراب کنند.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها