مراسم افتتاحیه بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها برگزار شد

هدهد بر بام بجنورد

این روزها بجنورد حال و هوای دیگری دارد. البته بهتر است بگوییم که حال و هوای خراسان‌شمالی رنگ و طراوت خاصی به خودش گرفته است، زیرا از چند روز پیش هفته فرهنگی بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صدا و سیما در این استان و در شهرها و روستاها برپا شده و همه جا رنگ همدلی و وحدت به خودش گرفته است. گروه‌های کودک و نوجوان مراکز استان‌ها در شهرها برنامه‌های متعددی اجرا می‌کنند و هر یک از این برنامه‌ها توانسته دل بچه‌های این مرز و بوم را شاد کند. در مجموع، هیاهوی زیادی در شهر برپاست و مردم در کنار هنرمندان، مدیران و برنامه‌سازان سهمی در این جشنواره دارند. عصر روز گذشته مراسم افتتاحیه بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صدا و سیما در یکی از سالن‌های شهر بجنورد با حضور معاون امور استان‌های صدا و سیما، وزیر کشور، استاندار، هنرمندان ملی و مراکز استان‌ها برگزار شد. عوامل اجرایی این جشنواره تدارک دیده بودند که مردم در کنار هنرمندان در این جشنواره ملی شرکت کنند. به همین دلیل ورود برای مردم آزاد و همه با اشتیاق وارد سالن شهر بجنورد شدند. فضای مراسم افتتاحیه بسیار گرم و صمیمانه بود و در بخش‌های مختلف برنامه از خانواده‌های شهدا، مدیران سابق صدا و سیمای مراکز و برخی هنرمندان ملی و استانی تجلیل شد.
کد خبر: ۱۲۲۳۵۴۱

چرا شهر بجنورد؟
هر سال جشنواره مراکز استان‌ها در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود و هدف معاونت امور استان‌ها معرفی ظرفیت‌های استان‌های کم‌برخوردار، مرزی و محروم است. به همین دلیل هر دوره از این جشنواره در چنین استان‌هایی برگزار می‌شود تا هم منجر به همدلی و یکدلی میان مراکز استان‌ها شود و هم این‌که آداب و رسوم، سنن، لباس، موسیقی و ... آن استان به بهترین شکل معرفی شود. بنابراین دکتر علی دارابی، معاون امور استان‌ها به همراه عوامل اجرایی بیست و دومین جشنواره مراکز استان، استان خراسان شمالی و شهر بجنورد را برای برپایی جشن همدلی میان هنرمندان و برنامه‌سازان مراکز استان‌ها انتخاب کرد تا شهر بجنورد از طریق پوشش خبری این جشنواره از سوی شبکه‌های سراسری به مردم معرفی و باعث توسعه و رونق گردشگری در این شهر شود. همچنین طبق گفته مسؤولان جشنواره قرار است بیست‌و‌سومین دوره این جشنواره در اردبیل برگزار شود.

استان‌های رسانه ملی پای کار تولید
مسلما قبل از برگزاری هر جشنواره، شعار و ماموریت‌های آن ترسیم می‌شود و شعار هم ویترین جشنواره محسوب می‌شود. به همین دلیل عوامل اجرایی جشنواره با دقت و حساسیت زیادی در این بخش فعالیت می‌کنند و سعی کرده‌اند متناسب با عملکرد و اهداف جشنواره شعار را مشخص کنند. مسؤولان جشنواره برای این دوره از جشنواره که در شهر بجنورد برگزار شده، شعار شبکه‌های استانی؛ توسعه پایدار؛ رونق تولید را انتخاب کرده‌اند. انتخاب چنین شعاری نه‌تنها مفهوم عمیقی دارد، بلکه درایت مسؤولان آن را می‌رساند که سعی داشته‌اند با انتخاب یک شعار درست به همدلی و یک دستی میان اقوام مختلف سراسر ایران منجر شوند.

گروه‌های شادیانه کودک در بجنورد
یکی از اتفاقات جالب جشنواره این است که مردم بجنورد فقط میزبان هنرمندان و برنامه‌سازان مراکز استان‌های مختلف نبودند، بلکه گروه‌های کودک هم در سطح شهر و دیگر شهرهای استان خراسان شمالی برای بچه‌ها برنامه‌های شادیانه را اجرا کرده‌اند. مسلما بچه‌ها خیلی علاقه‌مند هستند که مجریان کودک را از نزدیک ببینند و در کنارشان حضور داشته باشند. به همین دلیل عوامل جشنواره هفته فرهنگی را از چند روز پیش و قبل از مراسم افتتاحیه در این استان برگزار کرده‌اند تا بچه‌ها را به این واسطه شاد کنند.
یکی از مجریان محبوب کودک که بچه‌ها عاشقانه او را دوست دارند و دلشان می‌خواهد در کنار او عکس بگیرند و در برنامه‌اش حضور داشته باشند، خاله شادونه یا همان ملیکا زارعی است. او به همراه دیگر گروه‌های کودک مراکز استان‌ها در شهرها و روستاها برنامه‌های متنوع و شادی اجرا می‌کنند و تا پایان مراسم اختتامیه ادامه دارد. برنامه‌های آنها با استقبال بسیار زیاد از سوی بچه‌های این منطقه از ایران رو به رو شد. در واقع گروه‌های شادیانه کودک، لبخند را به لب بچه‌های بجنورد آوردند.

تجلیل از خانواده شهدا و مدیران
در بخشی از مراسم افتتاحیه از خانواده معظم شهدا، ایثارگران انقلاب اسلامی، فرهیختگان و هنرمندان، تجلیل شد. در این برنامه لوح تقدیر به خانواده‌های شهید ایرج رستمی، شهید خبرنگار محمدرضا امانی، شهید محمد فرومندی، شهید محمدتقی اربابی و جانباز عابدین عابدی مقدم اهدا شد. همچنین بخشی از این مراسم اختصاص به تقدیر از مدیران سابق صدا و سیمای مراکز (دکتر علی‌اصغر جعفری، دکتر علی طلوعی، محمد ثقفی و مهرداد عظیمی) داشت. همچنین از هنرمندان و فرهیختگان تجلیل شد که در این باره می‌توان به محمدباقر باقری نیکو و علی عابدی نویسنده و کارگردان، سهراب محمدی، عیسی قلی‌پور و آنامراد رستگاری خوانندگان فولکلور و ابراهیم ولیان کشتی پهلوانی اشاره کرد. صبح روز گذشته و قبل از مراسم افتتاحیه دو کمیسیون فضای مجازی و خبر برگزار شد و برگزیدگان این بخش‌ها در کمیسیون‌ها تقدیر شدند.

حضور گرم هنرمندان
شرکت هنرمندان ملی در جشنواره مراکز استان‌ها نه‌تنها به وزن جشنواره‌ها می‌افزاید، بلکه حضورشان باعث می‌شود مردم از نزدیک هنرمندان محبوبشان را ببینند. شب گذشته در مراسم افتتاحیه، هنرمندانی همچون پروانه معصومی، عبدالرضا اکبری، ملیکا زارعی، علی اوسیوند، حمیرا ریاضی و ... حضور داشتند که با تشویق گرم مردم رو به رو شدند. هر یک از این هنرمندان در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی حضور داشتند. همچنین در تولیدات استانی هم هرازگاهی بازی کرده‌اند. این روزها حمیرا ریاضی هم بازی در سریال بوی باران را دارد که از شبکه یک پخش می‌شود و نقش یک وکیل زبل را بازی می‌کند. همچنین گروه‌های موسیقی سنتی شهر بجنورد هم قطعات زیبایی در مراسم افتتاحیه اجرا کردند که مورد توجه حاضران سالن قرار گرفت. همزمان با برگزاری جشنواره مراکز استان‌ها، برنامه هدهد با اجرای محمود گبرلو از شبکه شما هر شب پخش می‌شود. در این برنامه مجری میزبان هنرمندان، مدیران، داوران و ... است و با آنها گپ و گفت‌های صمیمانه دارد.

نقد مشفقانه و ناصحانه در رسانه ملی

دکتر علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در بخشی از آیین افتتاحیه بیست‌ودومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صدا و سیما بیان کرد: ما در هفته امامت و ولایت قرار داریم. پیام این مناسبت «وحدت و اتحاد آحاد ملت ایران» و افزایش انسجام اجتماعی و همبستگی ملی است. چند روز دیگر آغاز هفته دولت است. شهیدان رجایی و باهنر دو الگو و خادم تراز جمهوری اسلامی بودند. با نکوداشت یاد آنان با هدف امیدآفرینی باید کارنامه و خدمات دولتمران و مسؤولان اجرایی را شبکه‌های استانی برجسته کنند. به خصوص فرصت گسترده‌ای را برای مسؤولان فراهم سازند تا درباره اقدامات سازنده و مفید در استان با مردم سخن بگویند.
وی ادامه داد: زمان‌شناسی رسانه‌ای به ما می‌گوید که هفته دولت فرصت تبیین و قدرشناسی از خدمات دولتمردان است. این هفته جای نقد و انتقاد نیست. اگرچه نقد مشفقانه و ناصحانه همواره دستور کار رسانه باید باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 98 را سال «رونق تولید» نامگذاری فرموده‌اند. این فرصتی است تا کارآفرینان و مولدان کار و تولید به جامعه معرفی شوند. نمایش پرجاذبه‌ای از فضای کسب و کار و تولید را در رسانه شاهد باشیم. در عین حال حلقه اتصال کارآفرینان با مسؤولان برای برطرف کردن مشکلات باشیم. اسفند 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در برخی استان‌هاست. راهبرد صدا و سیما فراهم کردن مشارکت گسترده مردم پای صندوق‌های رای است. افزون بر این، کمک بایسته به نهادهای نظارتی و دستگاه‌های اجرایی و مسؤول برای برگزاری انتخاباتی پرشور که موجب سربلندی ملت ایران در عرصه جهانی باشد را باید سرلوحه خود قرار دهند.
معاون امور استان‌ها با اشاره به وظایف شبکه‌های استانی گفت: شبکه‌های استانی وظیفه دارند پیام‌های مثبت و امیددهنده به جامعه بدهند. کاهش اختلافات و تنش‌ها، افزایش وحدت و اتحاد، برجسته سازی خدمات و اقدامات مسؤولان و کمک به همدلی و هم‌افزایی همه نهادها و نخبگان از سازوکارهای این صدور پیام مثبت به جامعه است. توسعه پایدار استان، نخستین اولویت شبکه‌های استانی است. صدا و سیمای مراکز باید با کمک مسؤولان ذی‌ربط نقش اصلی را در تدوین پیوست رسانه‌ای سند توسعه پایدار استان ایفا کنند و همه ظرفیت‌ها را برای تحقق این مهم به خدمت بگیرند. شعار جشنواره بیست و دوم بر همین پایه است. رسانه‌های استانی باید توسعه مدار و پیشرفت محور باشد. مزیت‌ها و ظرفیت‌های بزرگ کشور را ترسیم کنند و نشان دهند. پیشرفت‌های حیرت‌آور جوانان، دانشمندان و نخبگان کشور در عرصه علم و فناوری، فرهنگی و هنری، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را با زبان هنری برای مردم نشان دهد. اگرچه در سبد مصرف رسانه‌ای جامعه ایران «رادیووتلویزیون» از جایگاه خوبی برخوردار است. اما با حضور سایر رقیبان چون شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی رقابت روز به روز دشوارتر می‌شود.
دارابی درباره اقبال مردم از شبکه‌های محلی تصریح کرد: در این میان اقبال و توجه مخاطبان به سمت‌وسوی شبکه‌های محلی و بومی رو به گسترش است و این مساله را نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما اثبات کرده است. باید برای موج جدید اقبال و گرایش مخاطبان جدید در شبکه‌های استانی برنامه‌ریزی کرد. صدا و سیما به طور اعم و صدا و سیمای مراکز به طور اخص در سال 97 که مصادف با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود خوش‌درخشیدند.
وی افزود: جشنواره تولیدات مراکز برای استان میزبان دستاوردهای مبارک و فرخنده‌ای دارد. فرصت بی‌بدیلی برای معرفی بهتر استان، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن است. هفته فرهنگی- هنری در استان و برگزاری برنامه‌های هنری درشهر و شهرستان‌های استان موجبات شادی و نشاط مردم به خصوص کودکان و جوانان را فراهم می‌آورد. مشاهیر و مفاخر استانی بر صدر می‌نشینند و جوانان به سرمایه‌های اجتماعی استان خود می‌بالند. ظرفیت گردشگری و سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کنند. هنرمندان و برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان در جشنواره در بازگشت از استان خود بهترین سفیران و مبلغان برای معرفی استان میزبان هستند. وحدت، همدلی انسجام اجتماعی در استان را افزایش می‌دهد. توجه معاونت امور استان‌ها به برگزاری جشنواره در مناطق محروم و مرزی و کمتر برخوردار خود گامی بزرگ برای تحقق عدالت رسانه‌ای و تمرکز زدایی از پایتخت و مرکز سیاسی کشور و توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای استان‌هاست.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها