به‌عنوان کسی که سال‌ها، در سازمان سنجش کار کرده، توصیه من به داوطلبان این است که دفترچه انتخاب رشته را خوب مطالعه کنند. ما هر آنچه یک داوطلب نیاز دارد، برای او مهیا کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۲۲۸۱۷

در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، طریقه انتخاب رشته را توضیح داده‌ایم. مجله روش انتخاب رشته را چاپ کردیم. برای یک میلیون و 18 هزار و 730 نفر هم کارنامه مجازی صادر کردیم تا داوطلبان بنا به نمراتی که در کارنامه دارند، اولویت‌بندی کنند.
داوطلبان از من سوال می‌کنند چطور می‌توان انتخاب رشته کرد؟ جواب من همیشه، یک نکته است و آن هم، تنها کسی که می‌تواند بهترین انتخاب رشته را انجام دهد، خود داوطلب است. براساس آن اولویت‌بندی که دارد و می‌تواند علایق باشد، انتخاب رشته کند.
داوطلبان برای انتخاب رشته می‌توانند به دو نکته توجه کنند اولین مورد، این است که در انتخاب رشته، به محل و رشته اهمیت بدهند. رشته‌هایی را که دوست دارند، اولویت‌بندی و استان و شهر نزدیک خود را انتخاب کنند و دومین شکل انتخاب رشته هم این است که داوطلب تنها به علایقش در انتخاب رشته توجه کند و از ارس تا خلیج‌فارس برایش فرقی نداشته باشد.
نکته مهم در این شکل از انتخاب اما تأمین معیشت دانشجو است. داوطلبان خانم و آقا باید توجه داشته باشند با این شیوه انتخاب رشته، درست است که در رشته مورد علاقه خود تحصیل می‌کنند، اما ممکن است به‌خاطر در کنار خانواده نبودن، با مشکلات معیشتی روبه‌رو شوند و توجه به این مساله مهم است.
ما در بسیاری از رشته‌ها، درصد پذیرش بین خانم و آقا نداریم. اما این موضوع هم مهم است که در برخی از رشته‌ها این درصدبندی وجود دارد و داوطلب خانم و آقا باید به این موضوع توجه داشته باشند. روش قبولی در دانشگاه کاملا مشخص است، برای یک رشته، به‌عنوان مثال، ایکس درصد سهمیه آزاد و بقیه آن هم سهمیه‌های دیگر مانند بومی، مناطق یک، دو و سه است و ملاک برای قبولی هم رتبه خوب است.
داوطلبان تنها باید یک نصف روز وقت بگذارند و دفترچه را دقیق مطالعه و انتخاب رشته کنند و از دانشجویانی که در رشته موردعلاقه‌شان قبول شده‌اند، سوال کنند، آنها کمک خوبی هستند.

حسین توکلی-مشاور عالی سازمان سنجش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها