جنگ بین نیروهای تحت امر امارات و عربستان در یمن باعث شده شکاف بین 2 متحد سابق بیش از پیش آشکار شود

عبرت عدن

عربستان سعودی و امارات که روزگاری ائتلافی نظامی را برای حمله به مردم مظلوم و بی‌پناه یمن ایجاد کرده بودند، حال نه تنها در کنار همدیگر نیستند بلکه رودرروی هم قرار گرفته‌اند. این‌رو در رویی طی چند روز گذشته به وحشیانه‌ترین شکل، خود را در شهر بندری عدن واقع در جنوب یمن نشان داد. امارات متحده و عربستان سعودی پس از حمله فروردین ۹۴ به یمن، هر یک کنترل بخش‌هایی از این کشور را در دست گرفته و از مزدوران محلی برای عملیات خود علیه نیروهای مقاومت به رهبری جنبش انصارا... استفاده می‌کردند. اخیرا اما امارات تصمیم گرفت بخشی از نیروهای خود را از یمن خارج کند.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۶۳

به گزارش الجزیره، طرفداران مسلح وابسته به امارات و عربستان روز جمعه برای سومین روز متوالی در منطقه «کریتر» شهر عدن در جنوب یمن با یکدیگر درگیر شدند. این درگیری‌ها از روز چهارشنبه گذشته میان نیروهای کمربند امنیتی وابسته به ابوظبی و نیروهای دولت هادی که مورد حمایت عربستان سعودی است، شروع شد و همچنان ادامه دارد. هر چند از تعداد کشته‌های این چند روز اطلاع دقیقی در دست نیست اما منابع خبری می‌گویند در درگیری‌های روز جمعه حداقل هشت نفر کشته و تعدادی زخمی شده اند . روز جمعه اوج درگیری‌ها دراطراف کاخ المعاشیق بود . چند روز پیش هانی بن‌بریک، نایب رئیس شورای انتقالی جنوب یمن از نیروهای تحت امرش خواسته بود به کاخ ریاست‌جمهوری معاشیق عدن که در کنترل نیروهای منصور هادی است حمله کرده و کنترل آن را به‌دست گیرند. برخی خبرها می‌گوید منصور هادی که در این کاخ بوده فرار کرده و در یک مکان نظامی مخفی شده است. شورای انتقالی جنوب یمن، سال ۲۰۱۷ پس از برکناری عیدروس الزبیدی، استاندار عدن تشکیل شد. نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت امارات متحده است و در مقابل نیروهای وابسته به منصور هادی که مورد حمایت عربستان است، جبهه‌گیری کرده‌اند.
مردم عدن، قربانی اصلی
پایگاه خبری «العربی الجدید» درخصوص تحولات عدن نوشت: یمنی‌های استان عدن در سکوت امارات و عربستان سعودی هر‌روزه کشته می‌شوند. به نوشته این منبع، این درگیری‌ها در مناطق «کریتر (بخش مرکزی این استان)، خور مکسر و دار سعد» متمرکز است. در همین حال منازل شمار زیادی از غیرنظامیان در این استان بر اثر بمباران و شلیک خمپاره خسارت‌های فراوانی دیده و چندین غیرنظامی کشته شده‌اند. به گفته منابع محلی، برخی محلات در منطقه کریتر عدن اوضاع پیچیده‌ای دارد و ساکنان این منطقه به علت درگیری‌های مسلحانه شدید محاصره شده‌اند. نیروهای وابسته به منصور هادی نیز از مردم عدن خواسته بودند برای محفوظ ماندن از خطر درگیری‌ها بهتر است که درخانه مانده و از آنها خارج نشوند. این درحالی است که عربستان سعودی و امارات همچنان در قبال این قضیه سکوت کرده و به تماشای کشته شدن شهروندان بیگناه یمنی نشسته‌اند. شهر «عدن» در جنوب یمن واقع بوده و پایتخت دوم دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن نامیده می‌شود. وی بعد از آنکه در صنعاء تحت محاصره قرار گرفت از یمن فرار کرد و به عربستان سعودی گریخت اما بعد‌ها به صورت مخفیانه به عدن رفت و آنجا را پایتخت خود قرار داد .
امارات به‌دنبال جدایی جنوب
روزنامه «رای الیوم» در واکنش به درگیری‌ها در جنوب یمن میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات نوشت: ابوظبی در تلاش برای جدا کردن جنوب و کنترل آن توسط نیروهای وابسته به خود است و تحولات به سمت دشمنی میان عربستان و امارات و جنگ نیابتی پیش می‌رود.
برخی دیگر نیز می‌گویند این یک درگیری تمام عیار بین امارات و عربستان است تا اوضاع را پس از عقب‌نشینی اماراتی‌ها از یمن مشخص کند. امارات می‌خواهد اوضاع در یمن پس از عقب‌نشینی همچنان در کنترل وابستگانش باشد حتی اگر این مساله به جدایی جنوب از شمال منجر شود و عربستان که خود را تنها در جنگ بی‌حاصل یمن می‌بیند سعی می‌کند نفوذ امارات را کاسته و اجازه ندهد جنوب یمن از چنگ طرفداران منصور هادی خارج شود. با وجودی که سازمان ملل خواستار آرامش در عدن شده و اتحادیه عرب نیز درخواست آتش‌بس در کل یمن را کرده است اما گزارش‌های رسیده حاکی از ادامه این درگیری‌هاست. برخی منابع معتقدند این درگیری‌ها تا شکست یکی از طرف‌های درگیر و تسلیم شدن او ادامه خواهد داشت. به گزارش تلویزیون العربیه سعودی، از آغاز درگیری‌ها در عدن تاکنون دست‌کم 30 نفر کشته شده‌اند.
عربستان در فکر راه فرار
یک احتمال دیگر را نیز روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال‌منتشر کرد که نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است. به نوشته این نشریه و به نقل از یک مقام بلند پایه سعودی، دولت این کشور تلاش می‌کند به‌طور جدی پیشنهادها برای اجرای مذاکرات مستقیم با جنبش انصارا... یمن را بررسی کند. چرا که به گفته این نشریه سعودی‌ها دیگر خواهان ادامه این جنگ طولانی و پرهزینه نیستند. طبیعی است که درگیری‌ها در شهر عدن میان نیروهای جدایی طلب وابسته به امارات و نیروهای دولت مستعفی به ریاست عبد ربه منصور هادی موجب تضعیف بیشتر قدرت عربستان در یمن خواهد شد. سعودی‌ها از یک طرف برای توقف حملات موشکی به فرودگاه‌های خود و از سوی دیگر برای جلوگیری از تجزیه یمن و از دست دادن بخش‌هایی از آن ناچار به گفت‌وگوهای مستقیم با حوثی‌ها خواهد بود. حوثی‌ها نیز در انتظار نتیجه درگیری‌های عدن هستند. امارات پیشتر گفته بود هرچند نیروهایش را از یمن خارج می‌کند اما توانسته 90 هزار عنصر یمنی را تربیت کند. بسیاری از کارشناسان می‌گویند تربیت این نیروها برای جدا کردن جنوب یمن بوده است. دولت انصارا... یمن با هرگونه تجزیه خاک این کشور مخالف بوده و تاکنون بارها در این باره به‌صراحت موضعگیری کرده است .
درگیری‌های اخیر در عدن نشان می‌دهد وقتی نهادهای بین‌المللی چشمان خود را روی واقعیت‌ها بسته و قدرت‌های غربی نیز به طمع فروش بیشتر سلاح از متجاوزان حمایت کنند، نه‌تنها بیماری و قحطی و کشتار هزاران نفر در یمن ممکن می‌شود بلکه وقوع جنگ‌های نیابتی اشغالگران و احتمال تجزیه بخش‌هایی از خاک یمن نیز دور از انتظار نخواهد بود .

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها