یک حامی افراطی حقوق حیوانات این درخواست عجیب را مطرح کرد

اهدای خون به پشه‌ها به جای کشتنشان!

یک حامی حقوق حیوانات گفته که مردم نباید پشه‌ها را بکشند بلکه باید به آنها اجازه دهند خون‌ اهدایی‌شان را بگیرند! این حامی افراطی حقوق حیوانات عنوان کرده پشه‌ها خون انسان‌ها را می‌مکند تا برای تخم‌هایشان پروتئین به دست بیاورند. آیا انسان‌ها به مادری که برای فرزندان آینده‌اش به دنبال غذاست، حمله می‌کنند؟!
کد خبر: ۱۲۲۱۸۷۴

این اولین بار نیست که صحبت‌هایی عجیب از جانب حامیان افراطی حقوق حیوانات مطرح می‌شود و شاید آخرین‌بار هم نباشد، اما مساله این است که این قبیل صحبت‌ها تا چه اندازه بر مبنای دانش و چه اندازه متکی بر احساسات بی‌پایه است؟

مخالفان تبعیض میان گونه‌های مختلف جانوری (Anti-speciests) نظیر این حامی افراطی حقوق حیوانات کسانی هستند که ارزش‌های برابری را برای حیوانات قائل می‌شوند؛ از نظر این گروه از حامیان افراطی، هیچ‌گونه تفاوتی میان یک گونه جانوری به شدت آسیب‌پذیر و در معرض خطر انقراض با یک‌حیوان اهلی که هیچ خطری هم بقای نسل آن را تهدید نمی‌کند، وجود ندارد. حتی اگر آن حیوان اهلی تهدیدی جدی برای بقای گونه جانوری به شدت آسیب‌پذیر و در معرض خطر انقراض باشد.
موضع‌گیری‌هایی از این دست، اغلب با مخالفت‌های جدی از جانب دست‌اندرکاران حفاظت از حیات وحش مواجه می‌شود چنان که نظرات مخالف زیادی هم در واکنش به صحبت‌های این حامی حقوق پشه‌ها مطرح شده و بعضی حتی آن را یک دیوانگی غیرمفید خوانده‌اند.
صرف نظر از این‌که خواسته مورد اشاره این فرد برای نکشتن پشه‌ها به هیچ‌وجه از نظر علمی مورد تایید نیست، متخصصان بهداشت و سلامت تاکید دارند عقلانی‌ترین کار این است که اجازه ندهید، پشه‌ای بی‌دلیل شما را نیش بزند. پشه‌ها صرفا مزاحمت برای انسان‌ها ایجاد نمی‌کنند، بلکه برخی از آنها می‌توانند بیماری‌های خیلی جدی را نیز به انسان‌ها منتقل کنند. این به‌ آن معنا نیست که انسان‌ها می‌توانند حشرات را بی‌دلیل نابود کنند. بسیاری از حشرات برای زنجیره‌های غذایی و اکوسیستم‌‌ها بسیار حائز اهمیت هستند اما این‌که گفته شود به پشه‌ها اجازه دهید بی‌دلیل شما را نیش بزنند، ادعایی کاملا غیرمنطقی است.
برای جلوگیری از گزیدگی انسان توسط پشه‌های خطرناک راه‌های گوناگونی پیشنهاد شده است؛ از جمله در جاهایی که احتمال گزیدگی با پشه‌های خطرناک وجود دارد، بهتر است لباس‌ها پوشیده‌تر باشند. برخی دفع‌کننده‌های پشه هم هستند که روی پوست مالیده می‌شوند و به دلیل بوی خاصی که تولید می‌کنند، مانع گزیدگی می‌شوند. از آنجا که اغلب پشه‌ها هنگام طلوع یا غروب خورشید فعالیت بیشتری دارند، در نتیجه مراقبت‌ها هم باید در این اوقات بیشتر باشد. در روستاها و مناطق مسکونی غیرشهری همیشه باید مراقب لانه پشه‌ها در نزدیکی منازل بود.
توصیه متخصصان بهداشت این است که در صورت سفر به مناطق بکر طبیعی به‌ویژه سفر به جاهایی که احتمال گزیدگی با پشه‌های خطرناک وجود دارد، مراقبت‌های مضاعفی انجام شود. حتی جالب است بدانید برخی گیاهان خانگی هم هستند که پشه‌ها را از خانه شما دور می‌کنند. گیاهانی مانند اسطوخودوس، ریحان، گل همیشه‌بهار، سنبل‌الطیب و نعناع فلفلی پشه‌ها و مگس‌ها را از محیط اطراف دفع می‌کنند.

فرناز حیدری

دانش

منابع: The Times و NSW

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها