پیگیری برای اطلاع از پشت صحنه جشنواره سینمایی «سینما تورز» ما را به مؤسسه‌ای در آمریکا رساند

بلیت کیش _ تگزاس لطفا!

«اگر جشنواره کن برد پیت دارد ما هم بهرام رادان را داریم!» این جمله وزیر جوان کابینه کافی بود تا شلیک خنده حاضران در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش تا زیر سقف برسد. طعنه‌های طنز و مزاح آذری جهرمی البته محدود به همین نبود. او در جواب به کنایه رشیدپور درباره این‌که چندی پیش اسحاق جهانگیری به کیش سفر کرده و وعده داد بود، یک هفته‌ای کیش را کن می‌کند اما شرایط اینجا بدتر شده هم به مزاح گفت «ساده‌اید که به حرف دولتمردان اعتماد کردید!» محمدجواد آذری جهرمی که مدتی است حضورهای رسانه‌ای غلیظی هم پیدا کرده تنها عضو دولتی حاضر در نخستین جشنواره سینمایی «سینما تورز» نبود. حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر و معاون پیشین نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هم از دیگر مسؤولان دولتی حاضر در این جشنواره سینمایی بودند؛ جشنواره‌ای که بنا به اعلام برگزارکنندگانش با هدف تقویت حوزه گردشگری و بازنمایی زیبایی‌های طبیعی و شهری ایران و محوریت رضا رشیدپور برگزار شده است. با این حال، این سوال پیش می‌آید که پشت صحنه واقعی این جشنواره کیست؟ در این گزارش سعی کرده‌ایم به این پرسش پاسخ دهیم.
کد خبر: ۱۲۲۱۲۸۰

اواخر تیرماه بود که خبر برگزاری یک رویداد سینمایی آرام آرام به رسانه‌ها کشیده شد. جشنواره‌ای که هرچند سینمایی بود اما ریاست شورای سیاستگذاری آن را رضا رشیدپور به‌عهده داشت که شاید سینمایی‌ترین مسؤولیتش را بتوان اجرای برنامه سینمایی هفت شبکه سوم سیما دانست که دو سال قبل در زمان جشنواره فیلم فجر سال 96 برگزار شد.
این مجری تلویزیونی در ادامه و درباره حرف و حدیث‌هایی که درباه منشاء سرمایه‌گذاری این جشنواره از او پرسیده شد خیلی شفاف اعلام کرد که این جشنواره با حمایت شرکت «تاپ تورز» برگزار می‌شود که یکی از شرکت‌های موفق حوزه گردشگری است. این شرکت که دارای دفاتری در تهران و کیش است در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند. رضا دباغ همدانی مدیرعامل این شرکت است و سیدعبدالمحسن فرزانه هم رئیس هیات مدیره و بزرگ‌ترین سهامدار آن. با این حال این همه ماجرا نیست.
با همراهی شیدفیلم
در تبلیغاتی که در رسانه‌ها برای برگزاری جشنواره شده است، عنوان شده که این جشنواره با همراهی «شیدفیلم» برگزار خواهد شد.
جست‌وجوهای بیشتر حاکی از آن است که هرچند نام این جشنواره به توریسم و گردشگری اشاره دارد اما اجرا و برگزاری آن به‌طور کامل توسط یک جشنواره سینمایی انجام می‌شود که خارج از ایران فعال و دفترش در ایران مجری این رویداد سینمایی است؛ جشنواره سینمایی شید یا به عبارت بهتر همان شیدفیلم! جشنواره‌ای که مکان اصلی فعالیت‌های آن در آمریکای شمالی و کاناداست و دفتر آن در شهر دالاس ایالت تگزاس واقع در ایالات متحده آمریکاست.
شیدفیلمولوژی!
جشنواره شید فیلم (Sheed Film Festival) یک جشنواره سالانه است که از سال 2016 در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود. این جشنواره هدف خود را معرفی آثار و استعداد سینمایی ایران در آمریکا معرفی کرده است. این جشنواره تاکنون دو سال در سال‌های 2017 و 2018 برگزار شده است.
در صفحه سال 2017 این جشنواره آمده است: «در عصر افزایش تبادلات فرهنگی بین ایران و ایالات متحده ما امیدواریم که جشن سینمای ایران کمک کند تا بتوانیم مخاطبان را به جامعه مدرن سینمای ایران معرفی کنیم!»
فیلم‌های ایرانی در فرنگ
البته فعالیت‌های این جشنواره صرفا محدود به برگزاری جشنواره در خارج از ایران نیست. اکران فیلم‌های مختلف سینمای ایران در شهرهای مختلف آمریکا از دیگر فعالیت‌های شیدفیلم است. رحمان‌1400(منوچهر هادی)، تگزاس2(مسعود اطیابی)، بمب یک عاشقانه آرام(پیمان معادی)، آباجان(هاتف علیمردانی)، فراری(علیرضا داوودنژاد)، عصبانی نیستم (رضا درمیشیان) و خانه پدری (کیانوش عیاری) تجربه اکران در ایالات متحده یا حضور در جشنواره فیلم شید را داشته‌اند.
این فیلم‌ها بیش از تماشاگر خارجی، مخاطب ایرانی دارند . مخاطبی که به هر دلیلی ساکن امریکای شمالی است و حالا با فیلم‌های ایرانی قرار است در فضای فرهنگ و هنر و سینمای داخلی نفس بکشد .
آموزش فرهنگ و هنر در آمریکای شمالی
جشنواره شید فیلم هرچند به عنوان یک رویداد سینمایی در حال برگزاری است و احتمالا امسال هم سومین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کند اما مجری و برگزارکننده این جشنواره در خارج از ایران موسسه‌ای به نام «آرام آرت» معرفی شده است؛ هرچند شیدفیلم و آرام‌آرت دو پایگاه اینترنتی جدا دارند اما با این حال ظاهرا هر دو در یک مکان فعالیت می‌کنند.
دفتری که برای جشنواره شیدفیلم و موسسه آرام‌آرت ثبت شده هردو متعلق به یک مکان بوده و در شهر دالاس قرار دارد. با این اوصاف و با توجه به شباهت عنوان این موسسه (آرام‌آرت) احتمالا این موسسه هم متعلق به آرامه اعتمادی است.
با مروری بر فعالیت‌های آرام‌آرت، آنچه به‌دست می‌آید این‌که این موسسه مخاطبان هدف خود را ایرانیان ساکن در آمریکای شمالی و کانادا قرار داده و برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برای آنها اجرا می‌کند از کلاس آموزشی خط فارسی گرفته تا موسیقی و برگزاری کنسرت و کارگاه‌های آموزشی. مثلا علیرضا خمسه و پیمان معادی از کسانی هستند که نام‌شان در لیست برگزاری کارگاه‌های آموزشی این موسسه در آمریکای شمالی به چشم می‌خورد.در صفحه اینستاگرام این موسسه هم ویدئویی از خمسه وجود دارد که مخاطبان را دعوت به شرکت در کارگاه آموزشی‌اش می‌کند.

اعتمادی در برنامه رشیدپور
سوالی که ممکن است پیش بیاید این‌که پشت جشنواره فیلم شید چه کسی است؟ بنیانگذاری این جشنواره سینمایی توسط آرامه اعتمادی انجام گرفته است. فردی که در ایران به‌عنوان منتقد فیلم شناخته شده و با بعضی نشریات سینمایی همکاری دارد. جالب آن‌که اعتمادی سال گذشته به‌عنوان منتقد فیلم در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» حضور می‌یافت. برنامه‌ای که با اجرای رضا رشیدپور روی آنتن شبکه 3 سیما می‌رفت. رشیدپور حالا رئیس شورای سیاستگذاری اولین جشنواره «سینماتورزر» است که در حوزه گردشگری برگزار می‌شود.

محمد صادق علیزاده

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها