وزیر خارجه انگلیس مصوبات دولت در خصوص نفتکش توقیف شده این کشور توسط ایران را تشریح کرد

تصمیم «کبرا»!

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس دیروز پس از جلسه کمیته اضطراری دولت انگلیس (کبرا) که به ریاست ترزا می درباره توقیف نفتکش انگلیس از سوی ایران برگزار شد، در پارلمان حاضر شد و درباره اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی در این زمینه توضیح داد.
کد خبر: ۱۲۱۹۰۴۱

نکته جالب این‌که پیش از برگزاری این جلسه، رسانه‌های غربی از جمله بی.‌بی.‌سی از بررسی مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی از جمله مسدود کردن بعضی اموال ایران به تلافی توقیف نفتکش استینا ایمپرو صحبت کرده بودند اما در صحبت‌های هانت، خبری از این موارد نبود.
او که در آخرین روز نخست‌وزیری ترزا می در میان نمایندگان پارلمان انگلیس صحبت می‌کرد، از بررسی پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف در زمینه حفاظت از خطوط کشتیرانی در خلیج فارس خبر داد و البته گفت تلاش دولت انگلیس این است که ائتلافی به منظور حمایت از آزادی کشتیرانی توسط اروپا ترتیب دهد. وی در سخنان خود بارها بر این مساله تاکید کرد که موضوع نفتکش‌ها ارتباطی به برجام ندارد و انگلیس با آمریکا در زمینه برجام با یکدیگر اختلاف نظر دارند. هانت با بیان این‌که انگلیس مصمم به حفظ برجام است افزود: اقدامات ما در زمینه نفتکش توقیف شده از سوی ایران، بخشی از سیاست فشار حداکثری آمریکا بر ایران نیست و ما نمی‌خواهیم تنش‌ها با ایران را افزایش دهیم. وزیر خارجه انگلیس، اعزام یک ناو جنگی جدید به منطقه را از جمله مصوبات جلسه دیروز عنوان کرد و با بیان اینکه این ناو، یک هفته دیگر به منطقه می‌رسد گفت: کشتی‌های انگلیس باید قبل از ورود به منطقه، اطلاع دهند تا از سوی ناوهای جنگی انگلیس مورد حمایت قرار گیرند.
وی البته تاکید کرد: خلیج فارس هزاران کیلومتر مربع وسعت دارد و اگرچه بخش‌هایی از آن توسط ناوهای جنگی انگلیس پوشش داده می‌شود اما این امکان وجود ندارد که نیروی دریایی انگلیس از تمام نفتکش‌ها حمایت کند. هانت گفت: ما نمی‌توانیم تمام ریسک‌ها را از بین ببریم اما می‌توانیم آنها را به حداقل برسانیم.
وی همچنین از بازگشایی تاسیسات کشتیرانی در بحرین که میزبان تعداد زیادی از ناوهای جنگی انگلیس از جمله ناوهای ضد مین است، خبر داد.
هانت با بیان این‌که ما به دنبال رودر رویی با ایران نیستیم افزود: ما با سختی و اکراه حضور امنیتی خود را در خلیج‌فارس افزایش می‌دهیم زیرا ما به دنبال افزایش تنش نیستیم ولی باید به واقعیت‌های دنیای امروز واکنش نشان دهیم.
وی افزود: ادامه مسیر فعلی از سوی ایران به افزایش حضور امنیتی غرب در آ‌ب‌های خلیج فارس منجر خواهد شد. در جلسه دیروز پارلمان انگلیس، یکی از انتقاداتی که به صورت مشترک از سوی چند نماینده نسبت به وزیر خارجه انگلیس مطرح شد این بود که چرا پس از توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق، پیش‌بینی‌های لازم برای حفاظت از نفتکش‌های انگلیسی در خلیج فارس صورت نگرفت. پاسخ وزیر خارجه انگلیس به این سوال جالب و البته نشاندهنده قدرت بالا و تسلط نیروهای نظامی ایران بر خلیج فارس و تنگه هرمز بود.
هانت در پاسخ به این سوال به تلاش‌های زیاد انگلیس برای حمایت از کشتی‌های انگلیسی در دو سه هفته اخیر اشاره کرد و گفت:‌ ما فعالیت ناوهای جنگی را افزایش دادیم و 17 نفتکش را اسکورت کردیم.وی همچنین از همکاری مشترک با آمریکا در این زمینه صحبت کرد و افزود: ما صحبت‌های زیادی هم با آمریکا درباره امنیت کشتی‌ها داشتیم و اسکورت‌‌هایی که انجام دادیم با حمایت آمریکا بود.
هانت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا توقیف محموله نفتی ایران با درخواست آمریکا صورت گرفته، این مساله را تکذیب کرد و گفت: ما نفتکش ایران را به خاطر درخواست آمریکا توقیف نکردیم بلکه به این دلیل انجام دادیم که تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد سوریه را نقض می‌کرد. اگر مقامات ایران تضمین بدهند دیگر نفت به سوریه ندهند نفتکش را آزاد می کنیم.
وی بار دیگر با تاکید بر این‌که رویکرد انگلیس با آمریکا در زمینه برجام متفاوت است گفت: با این حال در بحث آزادی کشتیرانی نمی ‌توانیم مصالحه کنیم و باید در این زمینه ائتلاف وسیعی از کشورها که سیاستشان درباره برجام با آمریکا متفاوت است تشکیل دهیم.
هانت افزود: ما سعی می‌کنیم تلاش‌های آمریکا و اروپا را هماهنگ کنیم و نقش ما این است که می‌خواهیم ائتلاف را فراگیرتر کنیم.
وی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم آمریکا را از این کارزار کنار بگذاریم زیرا نیروی دریایی آمریکا در دادن سوخت و همکاری‌های اطلاعاتی کمک زیادی به ما می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها