جمهوری اسلامی ایران به دلایل حقوق دریایی، نفتکش انگلیسی stena impero را توقیف کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۸۹۱۴

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه اعلام کرد نیروی دریایی سپاه، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام stena impero را توقیف کرده است. این نفتکش انگلیسی از بندر فجیره در امارات بارگیری شده بود و قصد داشت به مقصد بندر الجبیل در عربستان سعودی حرکت کند که به دلیل نقض قوانین بین‌المللی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد. این نفتکش طبق تصاویر و نقشه‌های بین‌المللی مسیر خود را تغییر داده و وارد آب‌های قانونی و مرز آبی ایران می‌شود. انگلیسی‌ها دوباره به ایران برای توقیف این نفتکش هجمه وارد کردند، ولی اسناد و مدارک دریایی نشان می‌دهد دقیقا این نفتکش از کجا بارگیری کرده و مسیر دریایی آن چگونه است. در نقشه‌ای که بخش جهانی سایت ترافیک آنلاین دریایی منتشر کرده، با یک جست‌وجوی ساده می‌توان مسیر این نفتکش انگلیسی را پیدا کرد.
مشخص است نفتکش انگلیسی به‌جای حرکت در مسیر دریایی تنگه هرمز وارد فضای آبی ایران شده و توسط نیروی دریایی سپاه توقیف می‌شود.
براساس قوانین دریانوردی و حق حاکمیت دریایی، جمهوری اسلامی ایران خارج از قلمرو خشکی و آب‌های داخلی و جزایر خود در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بر منطقه‌ای از آب‌های متصل به خط مبدأ که دریای سرزمینی نامیده می‌شود نیز حاکمیت دارد. این حاکمیت همچنین شامل فضای فوقانی، بستر و زیر بستر دریای سرزمینی است.
همچنین در ماده ۲ این قانون حد خارجی آورده شده که می‌گوید: عرض دریای سرزمینی از خط مبدأ ۱۲ مایل دریایی است. مایل دریایی برابر با ۱۸۵۳ متر است. جزایر متعلق به ایران اعم از این‌که داخل یا خارج دریای سرزمینی باشند، طبق این قانون دارای دریای سرزمینی مخصوص به خود هستند.
ایران هم طبق ماده ۸ قانون مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان می‌تواند نفتکش متخلف را توقیف کند. در این ماده آمده است: تعلیق عبور بی‌ضرر. به منظور دفاع از امنیت و بنا به مصالح عالیه کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند عبور و توقف کلیه شناورهای خارجی را در قسمت‌هایی از دریای سرزمینی به حالت تعلیق درآورد.
با این اوصاف توقیف نفتکش انگلیسی در راستای قوانین بین‌المللی و نقض حاکمیت ایران بوده است و باید دادگاه‌های مربوط درباره آزادی یا جریمه احتمالی آن تصمیم‌گیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها