توییت‌های جنجالی و نژادپرستانه ترامپ علیه نمایندگان رنگین‌پوست کنگره تنها یک مورد از رشد پدیده‌ای را نشان می‌دهد که در آمریکا در حال گسترش بوده و نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. گرچه آمریکایی‌ها مدعی‌اند سال‌هاست که مساله نژادپرستی را کنار گذاشته‌اند، اما به نظر می‌رسد برخی سیاستمداران از جمله ترامپ در حال دامن زدن دوباره به احساسات ضد رنگین‌پوستان دراین کشور بوده و قصد دارند از این احساسات به نفع خود بهره‌برداری سیاسی کنند.
کد خبر: ۱۲۱۸۵۵۷


هفته گذشته اظهارات نژادپرستانه دونالد ترامپ علیه تعدادی از نمایندگان رنگین‌پوست مجلس نمایندگان جنجال زیادی را در این کشور برانگیخت. ایلهان عمر، یکی از چهار نماینده زن دموکراتی که هدف این حملات قرار گرفته بود در واکنش به اظهارات نژادپرستانه رئیس‌جمهور آمریکا وی را فردی فاشیست قلمداد کرد. حتی نمایندگان آمریکا با تصویب یک قطعنامه اظهارات ترامپ را محکوم کردند. با این حال ترامپ باردیگر در حالی که برای یک تجمع انتخاباتی در میان هواداران خود در کارولینای شمالی حاضر شده بود با انتقاد از پیشینه و اظهارات قبلی ایلهان عمر، وی را به عنوان فردی یهودی‌ستیز معرفی کرد. عجیب این‌که سخنان ترامپ مورد حمایت هواداران او قرار گرفت و باتشویق‌های مکرر آنان همراه شد. آنها نیز به تبعیت از ترامپ فریاد می‌کشیدند «به خانه‌ات برگرد». رئیس‌جمهور آمریکا هنگام سر دادن این شعارها توسط هواداران سکوت اختیار کرد و حتی با حالتی رضایت‌بخش به تایید آنها پرداخت .

حملات اخیر ترامپ به نمایندگان ترقی‌خواه کنگره که از قضا جزو اقلیت‌های نژادی در آمریکا هستند با واکنش بسیار تند دموکرات‌ها همراه شد و انتقاد تعداد اندکی از جمهوریخواهان را نیز به همراه داشت. سخنان ترامپ ابتدا با پست‌های توییتری آغاز و سپس به حملات تند کلامی ختم شد. نکته مهم این‌که چنین حملاتی محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را در میان جمهوریخواهان 5 درصد افزایش داده است. این موضوع نشان می‌دهد شعارهای ضد نژادی نه‌تنها در آمریکا مذموم نیست بلکه می‌تواند درآمدهای سیاسی قابل توجهی داشته باشد. این نکته به‌صراحت نشان می‌دهد جامعه آمریکا برخلاف ادعای سردمدارانش همچنان از بیماری نژادپرستی رنج می‌برد.
شبکه خبری فاکس‌نیوز در گزارشی نوشت: گروهی ۱۳ نفره از افسران پلیس ایالت فیلادلفیا در آمریکا مطالبی نژادپرستانه و خشونت‌طلبانه علیه اقلیت‌های قومی، مذهبی و نژادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند تا مروج نژادپرستی در این کشور باشند. ریچارد رأس، رئیس پلیس شهر فیلادلفیا با اعلام این خبر گفت: ۱۳ افسر پلیس در وضعیت انفصال ۳۰ روزه از خدمت هستند و قرار است در نهایت اخراج شوند.
با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد هنوز اقدامی علیه فعالیت نژادپرستانه این افسران پلیس انجام نشده است. جامعه آمریکا به‌ویژه اقلیت‌های رنگین‌پوست، قومی و مذهبی در این کشور از اقدامات تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه رنج می‌برند و از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، موج اقدامات نژادپرستانه در آمریکا گسترده‌تر شده است. به طوری که اداره پلیس شهر فیلادلفیا چندی پیش ۷۲ افسر پلیس را به طور موقت اخراج کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که یک گروه غیرانتفاعی نتایج بررسی دو ساله‌ای در مورد مطالب منتشر شده از سوی این افراد در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و نشان داد آنها مطالب متنوعی درباره خشونت علیه گروه‌های قومی، مذهبی، جنسیتی و نژادی را ترویج می‌کردند.
کارشناسان دلایل رشد پدیده نژادپرستی در آمریکا را عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌دانند و ژرالد هورن، استاد دانشکده مطالعات تاریخ آمریکا و آفریقا دانشگاه هیوستون معتقد است رویکردهای ترامپ، نژادپرستی را در آمریکا تشدید کرده و بسیاری از مردم حیران هستند که چگونه فرد نژادپرست و ذاتا دروغگویی چون او رئیس‌جمهور شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها