محققان دانشگاه انگلیا راسکین واقع در انگلیس دریافتند ته سیگارهایی که در طبیعت انداخته می‌شوند، قابلیت رشد گیاهان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۱۸۲۷۳
تاثیر منفی ته سیگار بر رشد گیاهان +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، در این آزمایش محققان ته سیگارهای مصرف شده و نشده را روی سطح خاکی که در آن دو نوع گیاه تلخه و شبدر سفید کاشته شده بود، رها کردند.

این گیاهان علوفه موردنیاز رشد دام‌ها بوده و در اغلب پارک‌های شهری نیز رشد می‌کنند. به ویژه وجود گیاه تلخه برای گرده‌افشان‌ها و تثبیت نیتروژن خاک ضروری است.

در این تحقیقات مشخص شد صرف‌نظر از نوع ته سیگار، پس از گذشت ۲۱ روز از زمان رها شدن آن در خاک، جوانه‌زنی و رشد طولی و حجم توده ریشه گیاه شبدر سفید به ترتیب ۲۷، ۲۸ و ۵۷ درصد کاهش می‌یابد. در مورد گیاه تلخه قابلیت جوانه‌زنی به میزان ۱۰ درصد و رشد طولی به میزان ۱۳ درصد کاهش می‌یابد.

محققان به منظور کنترل نتایج آزمایش، علاوه بر ته سیگار، قطعات چوبی شبیه ته سیگار را نیز در سطح خاک رها کردند. در بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد میزان اثرات منفی ته سیگارهای مصرف شده و نشده تفاوت چندانی باهم ندارد، اما قطعات چوبی فاقد چنین اثری هستند.

محققان با بررسی بیشتر دریافتند مشکل اصلی در فیبرهای سلولز استات است که در فیلترهای سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور دقیق‌تر ترکیبات شیمیایی که برای افزایش انعطاف‌پذیری این فیبرها به‌کار می‌روند با نفوذ در خاک موجب بروز آثار منفی می‌شوند.

به گفته محققان، در برخی پارک‌ها و به ویژه در اطراف صندلی‌ها می‌توان در هر متربع تا ۱۰۰ عدد ته سیگار یافت. انداختن ته سیگار در محیط به یکی از رفتارهای مقبول در جوامع بدل شده است اما می‌تواند پیامدهای منفی قابل توجهی بر محیط زیست باقی بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها