سازمان بهزیستی از معدود دستگاه‌هایی در کشور است که در 40سال گذشته، فراتر از وظایف تعیین‌ شده به ماموریت‌های محوله عمل کرده است و در این زمینه نمره قبولی را کسب می‌کند. اما با توجه به انبوه تجارب به دست آمده از چهار دهه فعالیت این سازمان، بهتر است سیاستگذاران کشور به سمت تبیین رویکردهای جدیدتر و دقیق‌تر براساس نیازهای روز جامعه برای سازمان بهزیستی حرکت کنند و مخصوصا به لحاظ تقویت بنیه منابع انسانی و تامین بودجه کافی، به این نهاد توجه بیشتری داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۱۷۸۱۷

البته درباره نیروهایی که امروز در سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند، به جرات می‌توان گفت چون بیشتر این افراد در کوران مشکلات این سازمان آبدیده شده‌اند، می‌توانند با دقت نظر بالایی به وظایف سازمانی خود عمل کنند. اما چون بهزیستی نهادی است که با اقشار آسیب‌دیده جامعه ارتباط دارد، نیاز است که این سازمان برای ارائه خدمات مطلوب نیروهای ورزیده و کارآزموده بیشتری داشته باشد. به‌همین دلیل، به هیچ وجه نباید اجازه دهیم بهزیستی از نظر منابع انسانی تحلیل رود. اما متاسفانه اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری سازمان بهزیستی را به لحاظ نیروهای انسانی متخصص دچار ضعف کرده است. بااین حال نباید این نکته را نیز فراموش کرد که بهزیستی در سال‌های اخیر جزو سازمان‌های پیشرو در برون‌سپاری بخش‌های تصدی‌گری بوده است که ادامه این روند می‌تواند تا حدی مشکل سازمان بهزیستی را برای به‌کارگیری نیروهای متخصص در ماموریت‌های گوناگون مرتفع کند.
همچنین یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر سازمان بهزیستی را با مشکلاتی مواجه کرده، تنوع ماموریت‌های محوله به این سازمان است که متاسفانه روز‌به‌روز بر گستردگی آن نیز افزوده می‌شود، به نحوی که امروز بهزیستی به متولی کارهای روی زمین مانده حکومت برای رفع آسیب‌های اجتماعی مختلف تبدیل شده است. به عنوان مثال براساس قانون، متولی اصلی حوزه اعتیاد، ستاد مبارزه با مواد مخدر است و فقط وظایف اندکی در این زمینه به سازمان بهزیستی واگذار شده. اما اکنون یکی از عمده‌ترین دستگاه‌هایی که در حوزه پیشگیری، درمان و بازتوانی معتادان نقش‌آفرینی می‌کند، همین سازمان بهزیستی است.
اما در مجموع، به نظر می‌رسد برای این که بهزیستی بتواند به وظایف تعیین‌شده خود بهتر عمل کند، این سازمان در کنار افزایش بودجه و تقویت منابع انسانی، به طور جدی به اصلاح ساختار نیز نیاز دارد. مهم‌ترین گام در این زمینه نیز این است که حاکمیت سازمان بهزیستی را از ذیل مجموعه وزارت رفاه خارج کند و به جایگاه معاونت رئیس‌جمهور ارتقا دهد. در این صورت اختیارات سازمان بهزیستی برای انجام ماموریت‌ها نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه، این سازمان می‌تواند با قدرت بیشتری به وظایف تعیین‌شده‌اش جامه عمل بپوشاند.


دکتر همایون هاشمی

نماینده مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها