گزارش جام‌جم از فصل پنجم برنامه کام شیرین

تابستان، شیرین می‌شود

با تمام شدن فصل امتحانات بچه‌ها، مسأله پر کردن اوقات فراغت آنها دغدغه ذهنی اکثر والدین می‌شود. گروه خانواده شبکه دو در قالب برنامه «کام شیرین» از علاقه و استعداد فرزند می‌گوید و این‌که والدین چه نقشی را در پر کردن اوقات فراغت آنها دارند. کام شیرین به تهیه‌کنندگی مرتضی یعقوبی روزهای زوج ساعت 17 و 15 دقیقه روانه آنتن شبکه دو می‌شود و تکرار آن صبح روز بعد ساعت 8 و 45 دقیقه خواهد بود. با تهیه‌کننده، مجری و کارشناس این برنامه گفت‌وگو کردیم و از جزئیات و تغییرات فصل پنجم کام شیرین پرسیدیم.
کد خبر: ۱۲۱۷۷۶۵

تاکنون چهار فصل از تولید کام شیرین گذشته و فصل پنجم آن نیز از ۱۴ اردیبهشت روی آنتن شبکه رفته است. مرتضی یعقوبی، تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: بحث‌های آموزش گذشت و ایثار در خانواده، ازخودگذشتگی اجتماعی و خانوادگی، مدیریت اوقات فراغت، لزوم سفر برای خانواده و سفر کم‌هزینه از موضوعاتی است که در فصل تابستان، کام شیرین به آن می‌پردازد؛ ضمن این‌که در حوزه اقتصاد خانواده ورود کردیم و دکتر ناظری، کارشناس برنامه چون به این موضوع اشراف دارند، می‌توانند این بحث را هدایت کنند. او ادامه می‌دهد: قرار است این برنامه تا 52 قسمت ادامه داشته باشد که 36 قسمت آن را به بحث «والدگری، تربیت فرزند و پرورش کودک» و 26 قسمت را هم به «تحکیم خانواده و روابط بین زوجین» اختصاص دادیم. تا امروز بیشتر قسمت‌های والدگری را پخش کرده و با اقبال خوبی هم مواجه شده است.
کام شیرین از تابستان تا پاییز
یعقوبی با بیان این‌که تا آخر سال این برنامه از آنتن شبکه دوم سیما پخش می‌شود، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود برای فصل پاییز، همزمان با بازگشایی مدارس، موضوع پرورش فرزند و تحکیم خانواده را ادامه بدهیم و بتوانیم این برنامه را تا آخر سال روی آنتن داشته باشیم. ضمن این‌که کام شیرین بعد از فصل پاییز درباره بحث ازدواج و تشکیل زندگی صحبت می‌کند.
«کامک» در کام شیرین
در این فصل هم مثل دو فصل 3 و 4 مجددا به مهارت‌آموزی و تکنیک‌آموزی پرداخته می‌شود و در این زمینه حاضران داخل استودیو برنامه را همراهی می‌کنند، از تجربیات خود می‌گویند، آن تجربه توسط کارشناس و دیگر حضار مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت جمع‌بندی توسط کارشناس صورت می‌گیرد.
یعقوبی با بیان این‌که بخش «کامک» را به همین منظور به برنامه اضافه کردیم، ادامه می‌دهد: در دو بخش دو‌دقیقه‌ای قرار است مهارت‌آموزی کنیم. کارشناسان دیگرمان همچون دکتر‌هاجرسجاد، خاکزاد و دکتر حمید سلامی در استودیو توضیحات مرتبط با مهارت مورد بحث در آن قسمت را ارائه می‌دهند، از تکنیک‌های خود درباره موضوعی مثل لجبازی کودکان صحبت و راه‌های مقابله با آن موضوع را به مخاطب منتقل می‌کنند.
نگاه به فضای مجازی
در این فصل از برنامه یکی از موضوع‌های مورد بحث، فضای مجازی است. یعقوبی می‌گوید: راه‌های استفاده از فضای مجازی را تقویت و تمام تلاش‌مان را کردیم تا تعامل‌مان را با مخاطبان بیشتر کنیم. برای این مهم، برش‌هایی از برنامه را که در آن مهارت‌آموزی انجام شده است، گلچین کرده و مخاطب را دعوت می‌کنیم تا با بهره‌برداری بیشتر از مهارت‌ها به فضای مجازی مراجعه کنند.
تهیه‌کننده کام شیرین ادامه می‌دهد: در کنار اینها مسابقه‌ای دو‌گزینه‌ای با پاسخ‌های «الف »و «ب» داریم. این مسابقه را آن‌قدر ساده کردیم تا هم همه توجه و هم پاسخ صحیح را پیدا کنند؛ یعنی همین مسابقه جنبه آموزشی دارد. با یک پرسش و پاسخ، مخاطب کاملا متوجه می‌شود و این خود مهارت است. مسابقه هیچ جایزه پولی و ریالی ندارد. هر کس که جواب درست به سؤال‌ها بدهد به قید قرعه با کارشناسان برنامه مشاوره رایگان خواهد داشت که این مهم همواره یکی از خواسته‌های مخاطبان بوده است.
کام شیرین یا هزار راه نرفته؟
به دلیل پرداختن به مبحث خانواده و روابط دو برنامه کام شیرین و هزار راه نرفته که هر دو از شبکه دو پخش می‌شوند، مشابه به نظر می‌رسد. یعقوبی با بیان این‌که برنامه‌های کام شیرین و هزار راه نرفته دارای دو ساختار متفاوت از هم هست، ولی تقریبا در یک راستای موضوعی فعالیت می‌کند، می‌گوید: هزار راه نرفته برنامه‌ای موردمحور است که موضوعات مورد نظر را بررسی کرده و می‌شکافد، ولی کار ما بیشتر آموزش مهارت‌آموزی و تکنیک آموزی است. ما مستقیما وارد بحث می‌شویم، از تجربیات مهمان‌هایمان استفاده می‌کنیم و از راه‌های مقابله و برخورد با مشکل می‌گوییم. در اتاق فکر این برنامه، استادان دانشگاه و حوزه حضور دارند. یعقوبی در این مورد عنوان می‌کند: جمع زیادی از اساتید حوزه، دانشگاه و رسانه موضوعات هر قسمت را خط به خط متناسب با ساختار و فرم برنامه مورد بررسی قرار می‌دهند، به گونه‌ای که سناریوهای نمایشی ماحصل اتاق فکر است.
دست نگه داشتیم
در فصل‌های گذشته برنامه از موضوعات واقعی استفاده می‌شد، اما در این فصل رویه تغییر کرده و تهیه‌کننده در این‌باره بیان می‌کند: برنامه به چالش کشیده می‌شود پس ترجیح دادیم وارد این مبحث نشویم. در واقع روش‌های ما خیلی جنجال به پا کرده و مخالفت‌هایی زیادی در‌بر‌داشت در نتیجه دست نگه‌داشتیم تا این نوع ساختار از برنامه پخته‌تر شود. البته نمی‌گویم مشکل از سازمان بوده یا جای دیگر این بلکه مشکل از نپختگی این موضوع بوده که بایستی پخته شود. این تهیه‌کننده در مورد دریافت بازخوردهای پیامکی می‌گوید: پیام‌ها را دریافت و داده‌کاوی کرده، میزان پیامک‌ها را می‌سنجیم و نسبت به فراوانی موضوع‌ها، موضوع قسمت‌های بعدی برنامه شکل می‌گیرد و سعی می‌کنیم به آنها پاسخ بدهیم.
تغییرات فصل پنجم
ثریا بناکار، مجری کام شیرین نیز با اشاره به تغییرات برنامه در فصل پنجم می‌گوید: نمایش‌های برنامه در قالب برشی از زندگی ارائه می‌شود. در این نمایش‌های سه چهار دقیقه‌ای چند گره از زندگی مطرح می‌شود که احتمالا یکی از گره‌ها مشکلات زندگی مخاطبان است که کارشناسان برنامه سعی می‌کنند تا انتهای بحث‌های خود به این گره‌ها پاسخ بدهند و این‌که چه کنیم تا بتوانیم با روش مسالمت‌آمیز مسائلمان را حل کنیم. همچنین قرار است بعد از هر پنج یا ده برنامه، جلسات پرسش و پاسخ که در آن پرسش‌های بینند‌گان، دقیقا و عینا پرسیده می‌شود به برنامه اضافه می‌شود. شاید به علت کمبود وقت، کارشناسان به صورت مختصر جواب مخاطبان را می‌دادند و فرصت نمی‌کردیم مثال‌های نقض را پاسخ دهیم، ولی اینجا فرصتی فراهم می‌شود که حضور بیننده را ملموس داشته باشیم. به این امید که کام شیرین کمکی کند تا زندگی‌هایمان از این حالت پر تنشی که دارد، خارج شود.
دریافت فرصت‌های طلایی
رضا ناظری، کارشناس برنامه کام شیرین هم درباره توجه به مسأله اوقات فراغت در این برنامه بیان می‌کند: در بحث پر کردن اوقات فراغت متاسفانه کار اشتباهی که انجام می‌دهیم این است که جزیره‌ای رفتار می‌کنیم. البته باید به این مسأله توجه داشته باشیم، علاقه و استعداد فرزند در کدام زمینه است و ما روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. او سپس با این سؤال، صحبت خود را ادامه می‌دهد: آیا باید در سه ماه تابستان روی همه محورها و علایقی که خودمان می‌پسندیم فرزند فعالیت داشته باشد، برنامه‌ریزی داشته باشیم؟ آیا می‌توان هوش را تقویت کرد؟ ناظری ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم برای فرزند در ایام تابستان برنامه‌ای داشته باشیم حتما باید هوش و استعداد او را شناسایی کنیم و با در نظر گرفتن میل و رغبت کودک ببینم به چه فعالیت‌هایی تمایل دارد و برایش برنامه‌ای مستمر طراحی کنیم. ماه به ماه حتی مواقع‌ امتحان می‌توانیم فشار این کار را پایین بیاوریم، ولی مهارتی کامل را یاد بگیرد.

هدف، بیان مشکلات خانواده‌هاست

مجری کام شیرین، هدف این سری از برنامه را چنین بیان می‌کند: هدف کلی برنامه مثل سری قبل بیان مشکلات واقعی خانواده‌هاست. این‌که بدانیم مسائلی که در جامعه وجود دارد، از کجا نشات می‌گیرد، البته بر اساس پیامک‌هایی که بیننده‌ها برای ما ارسال می‌کنند، می‌شود این سمت و سو را پیدا کرد. بناکار در مورد حضور بیننده در استودیو و کمکی که به هدایت بهتر برنامه می‌کند، می‌گوید: حضور بیننده در استودیو در قالب تماشاچی کمک می‌کند که بحث‌ها فرم و شکل بگیرد و ما به راهکار و نتیجه برسیم. هرچند که بر‌اساس موضوعات، متخصصان به برنامه دعوت می‌شوند. زمانی حوزه کاری بحث ازدواج بود، از کارشناسان همان حوزه بهره می‌بردیم. زمانی حوزه کاری اعتیاد است، علی‌القاعده از کارشناس این مبحث استفاده می‌کنیم و در حال حاضر که موضوع برنامه تربیت فرزندان است از حضور دکترها ناظری و کاظم‌زاده استفاده می‌کنیم. او همچنین درباره اجرای خود بیان می‌کند: سعی می‌کنم در مدت زمانی که هست، با همت کارشناسان و مخاطبانی که در استودیو حضور دارند، گفت‌وگو را روی خط نمایش نگه دارم، مثال‌های نقضی که ممکن است به ذهن مخاطب برسد را پیدا کنم، بپرسم و پاسخ آن را بگیرم. در عین حال که متهم به زیاده‌گویی نشوم و راهکاری عملی به بیننده بدهیم.

زهره زمانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها