روابط ایران و چین در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارای قدمتی چند هزار ساله است. مهدیه جهانگیر، دانش آموخته دکتری گردشگری و کارشناس حوزه چین معتقد است: آگاه سازی دو ملت در مورد بستر‌های مشترک و تبادلات فرهنگی تاریخی می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های جدید شود.
کد خبر: ۱۲۱۶۸۳۹

به‌رغم وجود زمینه‌ها و نمادهای مشترک تاریخی، مردم چین در خصوص ایران و فرصت‌های آن اطلاعات پایینی دارند. با توجه به ویژگی‌های خاص زبان چینی، نمایندگی‌های سیاسی و دیپلماتیک ایران به‌‌ویژه در حوزه فرهنگی در این کشور نیز در این خصوص کار ویژه و ماندگاری نکرده‌اند.
رسانه‌های اجتماعی این فرصت را پدیده آورده‌اند که ایران از طریق تولید محتوا در این حوزه این کمبودهای ساختاری را جبران کند. استفاده از شبکه‌های بین‌المللی اجتماعی در چین محدود است. با این حال براساس سیاست‌های دولتی و البته کیفیت مناسب شبکه‌های بومی مردم این کشور نیز فعالیت در این شبکه‌ها را ترجیح می‌دهند. به‌طوری که حتی در مواردی که چین برخی نرم‌‌افزارها مانند واتس‌اپ و اینستاگرام را مسدود نکرده باز هم مردم چین از برنامه‌‌های جایگزین چینی استفاده می‌کنند.
نرم‌افزار اصلی پیام‌رسان در این کشور وی‌چت است البته با یک رقیب در حال پیشرفت از زیرمجموعه‌های شرکت علی بابا کهMomo نام دارد. یوتیوب در چین مسدود است، اما کاربران می‌توانند Youku, PPTV, Sohu Video ,iQiyi را انتخاب کنند. در مورد توییتر نیزWeibo جایگزین خوبی برای این شبکه بوده است.
لذا با توجه به فرصت موجود ضرورت دارد یک برنامه ریزی مناسب و نقشه ر اهبردی از سوی نهادهای دست‌اندرکار از قبیل وزارت خارجه، سازمان میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی ایران و دانشگاه‌ها برای تولید محتوا در شبکه‌های چینی ترسیم شود :
1ـ لغو روادید ایران برای چینی‌ها با رعایت برخی ملاحظات در ایران گام مثبتی است که باعث حضور گردشگران چینی می‌شود. در این خصوص باید اطلاع‌رسانی مناسب توسط کسب و کار‌های گردشگری ایران با هدف جذب مستقیم گردشگر و برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مطلوب سفر در شبکه‌های اجتماعی چینی و صورت بگیرد.
2ـ در حوزه اقتصادی بسیاری از محصولات ایرانی می‌تواند با فرصت‌های ایجادی اینترنت با حذف عامل واسطه‌ای و دلال به‌طور مستقیم از طریق این شبکه‌ها و با قیمت مناسب به دست شهروندان چینی برسد.
3ـ در حوزه فرهنگی، برندسازی مناسبی از ایران صورت نگرفته است. بسیاری از شهروندان چینی به‌رغم فاصله جغرافیایی از اروپا، درک روشنی از تفاوت‌های ملیت‌های اروپایی با یکدیگر دارند. اما در اذهان خود درخصوص ایران شناختی ندارند وبا توجه به کلیشه‌های غلط موجود، آن را با دیگر کشورهای منطقه تشخیص نمی‌دهند. در سال‌های اخیر ترکیه توانسته است با برندسازی مجدد خود یک تصویر مناسب از خود در رسانه‌های چینی ارائه کند.
4ـ در حوزه ارتباطات اجتماعی پیشنهاد می‌شود پویش‌ها و هشتگ‌های معرفی ایران با هدف اشتراک‌گذاری محتوا در قالب‌های عکس، فیلم، متن و ... به‌خصوص توسط گردشگران چینی طراحی و اجرا شود.
5 ـ تصویرسازی از امنیت بالای ایران در شبکه‌های اجتماعی ضروری است. چین بزرگ‌ترین فرستنده گردشگر به کشورهای جهان است. همه ساله حدود 140 میلیون چینی به خارج از این کشور سفر می‌کنند و این نگاه که ایران به‌دلیل قرار گرفتن در خاورمیانه کشور ناامنی است، باعث می‌شود بسیاری از چینی‌ها ایران را از کشورهای مقصد گردشگری خود حذف کنند. با توجه به این‌که ایران بین مقاصد گردشگری چینی‌ها قرار دارد، می‌تواند به عنوان هاب برای گردشگران چینی در نظر گرفته شود. به این معنی که چینی‌ها پس از حضور در ایران و گشت و گذار در آن به سمت مقاصد اصلی خود در آفریقا، اروپا و آمریکا سفر کنند.

محمد ولوی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها