صهیونیست‌ها به رغم تدابیر امنیتی هنوز موفق به سرکوب اعتراضات نشده‌اند

آتش در لانه عنکبوت

اعتراضات یهودیان آفریقایی‌تبار که از روز سه‌شنبه گذشته در شهرهای فلسطین اشغالی شروع شده بود همچنان ادامه دارد. موج تازه این اعتراضات از کشته شدن یک مهاجر سیاهپوست به نام سلیمان تِکاه، ۱9 ساله شروع شد اما این مرگ گویی از یک زخم کهنه پرده بر می‌داشت. زخمی که سال‌هاست مهاجران آفریقایی تبار در اسرائیل با آن دست و پنجه نرم کرده و هر بار به دلیل اعمال بدترین تبعیض‌ها خود را نشان می‌دهد. مصونیت رژیم صهیونیستی از سوی قدرت‌های غربی موجب شده این اعتراضات کمتر در جایی بازتاب داشته باشد یا سازمان‌های بین‌المللی نسبت به آن واکنش نشان دهند.
کد خبر: ۱۲۱۵۷۲۴

جامعه یهودیان اتیوپیایی تبار حدود ۱۴۰ هزار نفر را شامل می‌شوند که بیش از ۵۰ هزار نفر از آنها در فلسطین اشغالی متولد شده‌اند. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی پیرامون درگیری‌های اخیر نوشت: یهودیان اتیوپیایی تبار ساکن سرزمین‌های اشغالی علیه «خشونت پلیس» اسرائیل تظاهرات کردند. به گزارش منابع اسرائیلی در جریان این اعتراضات بیش از ۶۰ نفر بازداشت ودست کم ۴۷ افسر اسرائیلی نیز مجروح شده‌اند. پلیس رژیم صهیونیستی اعتراف کرد برای متفرق کردن معترضان مجبور به استفاده از زور شده است. یکشنبه گذشته جوانی به نام سلیمان تکاه با گلوله یک افسر پلیس در شهرکی در اطراف حیفا کشته شد. او همراه دوستانش برای گذران اوقات فراغت به پارک رفته و مسلح نیز نبود. هرچند بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای کشته شدن این جوان را «یک تراژدی بزرگ» نامید، ولی این مساله موجب آرام کردن معترضان نشد. او در ادامه بیانیه‌اش مجبور شد بگوید: «این نکته باید روشن باشد که نمی‌توانیم خشونتی را که مشاهده کردیم، تحمل کنیم.» رئوون ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل نیز هرچند سعی می‌کرد برای آرام کردن اوضاع با معترضان ابراز همدردی کند، اما در نهایت بر لزوم پایبندی به قانون و پرهیز از خشونت تاکید کرد.
با وجود این هشدارها و ابراز همدردی‌ها، اعتراض‌ها شامگاه چهارشنبه اوج گرفت و مردم معترض به روشن کردن آتش در خیابان‌ها و حمله به مراکز پلیس اقدام کردند. این اعتراضات در بزرگراه‌ها و چهارراه‌ها، از جمله در تل‌آویو، حیفا و بیت‌المقدس تا پاسی از شب ادامه داشت. معترضان به سمت نیروهای پلیس اسرائیل سنگ پرتاب کردند و در مواقعی شعارهایی به زبان عربی می‌دادند. شماری از تظاهرکنندگان نیز اقدام به پرتاب بمب‌های آتش‌زا به سوی پاسگاه پلیس کردند. گیلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل گفت، ما مراقب بودیم در تظاهرات فرد جدیدی کشته نشود زیرا اگر کشته می‌داد ما با وضعیت متفاوتی روبه‌رو می‌شدیم. وی تایید کرد که نیروهای پلیس از گستردگی تظاهرات غافلگیر شده بودند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه چهارشنبه نشست ویژه‌ای را در دولت خود برای بررسی این بحران برگزار کرد.
پشت پرده سرکوب سیاهان
اعتراضات هفته گذشته زمانی شدت گرفت که مردم متوجه شدند دادگاه اسرائیل نه‌تنها پلیس صهیونیست و عامل کشتار جوان اتیوپیایی‌تبار را محاکمه نکرده بلکه او را آزاد گذاشته و وی هم‌اکنون در یک حبس خانگی آن هم در داخل یک هتل به‌سر می‌برد! روزنامه صهیونیستی معاریو در یک گزارش اعتراف کرد که از سال ۱۹۹۷ تاکنون بیش از ۱۱ جوان از اقلیت‌های اتیوپیایی در درگیری با نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند.
یهودیان فلاشا همواره در سرزمین‌های اشغالی، قربانی نژادپرستی و تحقیر و توهین می‌شوند. جامعه صهیونیستی عادت کرده بنا به‌دلایل مختلف نژادی و مذهبی مرزبندی‌هایی را میان یهودیان سفیدپوست و دیگر مردم منطقه و حتی داخل سرزمین‌های اشغالی ایجاد کند. به همین علت اتیوپیایی تبارهای ساکن رژیم صهیونیستی به علت رنگ پوست و اصالت آفریقایی که دارند، همواره مورد تحقیر قرار می‌گیرند.
در حال حاضر یهودیان فلاشا در شهرهای محیطی و در مناطق فقیر نشین و متروک در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند. میزان بازداشت جنایی در میان این افراد بسیار بالاست و گاهی تا ۴۰ درصد می‌رسد، چرا که آنها همواره از فقر و بیکاری رنج می‌برند.
روزهای سخت پیش‌رو
نشریه الکترونیکی «972+» در فلسطین اشغالی طی گزارشی به بررسی اعتراضات گسترده سیاهپوستان علیه پلیس رژیم صهیونیستی و دلایل آن پرداخت و نوشت آنها نه تنها از رسانه‌ها عصبانی و به دولت بی‌اعتماد هستند، بلکه نگرانند مانند دیگر آفریقایی‌ها، بهای سنگینی را برای رنگ پوستشان پرداخت کنند. به اعتقاد این نشریه معترضان آشوب‌طلب نبودند بلکه آنها زنان و مردان جوان نگرانی بودند که می‌خواستند نشان دهند هنوز قدرتشان را از دست نداده‌اند. آنها گفتند دیگر نمی‌توانند ساکت بنشینند و برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند.
در همین رابطه راشل گیل یوسف، یکی از فعالان حاضر در زمینه ساماندهی تظاهرات اعتراض‌آمیز در سرزمین‌های اشغالی گفت از الان دیگر شرایط مانند گذشته نخواهد بود. روزنامه یدیعوت آحارانوت که برخی اظهارات این فعال سیاسی را منعکس کرد در ادامه از قول او نوشت: با بی‌توجهی حاکمیت اسرائیل به مشکلات متعدد به وجود آمده در بین فلاشاها، این نگرانی وجود دارد که دامنه اعتراضات از این بیشتر گسترش یابد. به گفته او، گرچه درگیری‌های پیشین فلاشاها با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی با سرکوب شدید و ارائه وعده‌های دروغین مهار شد، اما به نظر می‌رسد تجربه‌های مذاکرات گذشته این بار مانع آرام شدن افکار عمومی اقلیت‌های آفریقایی در فلسطین اشغالی شود. بنابراین او پیش‌بینی می‌کند حاکمیت اسرائیل در آینده شاهد روزهای سخت‌تری باشد و دامنه درگیری‌ها احتمالاً روز به روز افزایش پیدا کند.

چرایی اعتراضات
اعتراض یهودیان آفریقایی‌تبار در سرزمین‌های اشغالی سابقه‌ای طولانی دارد. عمده این اعتراض‌ها به رفتارهای «خشن» و «نژادپرستانه» پلیس و دولت اسرائیل نسبت به رنگین‌پوستان و «خشم نهفته» و تاریخی سیاهان نسبت به دولت صهیونیستی برمی‌گردد. برای مثال مراکز پزشکی اسرائیل خون اتیوپیایی‌هایی که آن را هدیه کرده باشند، استفاده نمی‌کند و آنها را دور می‌ریزند. در بیمارستان‌ها زائوهای رنگین پوست از دیگران جدا می‌شوند و جوانان سیاه پوست در جامعه به دلایل مختلفی از کسب مشاغل مهم دولتی محروم می‌شوند و به ساده‌ترین بهانه‌ای تحت پیگرد و بازداشت قرار می‌گیرند. سه ماه پیش نیز یک جوان اتیوپیایی که بیماری ذهنی و روحی داشت در خیابان به ضرب گلوله پلیس کشته شد. پلیس اسرائیل برای توجیه کار خود گفته بود، این جوان با خود کارد حمل می‌کرده است.
رژیم صهیونیستی از دهه 60 قرن گذشته اقدام به ربودن یهودیان اتیوپیایی موسوم به فلاشاها و انتقال آنها به سرزمین‌های اشغالی کرد. براساس تصمیم سال ۲۰۱۵ دولت نتانیاهو، گروه دیگری از فلاشاها قرار است تا سال دیگر (۲۰۲۰) به اسرائیل منتقل شوند. گفته می‌شود تا پاییز سال ۲۰۱۶ شمار اتیوپیایی‌ها در اسرائیل ۱۴۴ هزار نفر بود که ۵۸ هزار نفر از آنان را خانواده‌های مهاجری تشکیل می‌دهند که طی سال‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی به دنیا آمده‌اند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها