تولید محتوا در فضای مجازی حالا یکی از کسب‌وکارهای پررونق و نسبتا پردرآمد است

از محتـوا تا پــــول پشت همین میز

پیش از این درباره کارخانه تولید اطلاعات صحبت کرده‌ایم. همچنین درباره بحثی به نام مدرسان مرجع یا مدرسان برند در هر حوزه‌ای هم نکته‌هایی گفته بودیم که حالا بحث مفصلش فعلا باقی مانده. اما بحث درآمدزایی از ناحیه تولید محتوا، به چند دلیل برای ما اهمیت دارد. اول این‌که از طریق خانه هم قابلیت انجام شدن دارد. دوم این‌که امکانات چندانی نمی‌خواهد. سوم این‌که با بحث کارخانه تولید اطلاعات شباهت‌هایی دارد، اما در کل متفاوت است. یعنی یک راه‌انداز کارخانه تولید اطلاعات، می‌تواند سایت هم داشته باشد، اما راه‌انداز یک سایت برای ایجاد محتوا، الزاما در حیطه کارخانه‌داری اطلاعات نگنجد. چهارم این‌که همه اعضای خانواده می‌توانند در این موضوع مشارکت داشته باشند، خاصه این‌که نوجوانان و جوانان این دوره و زمانه، بیشتر نرم‌افزارهای ویرایش و تدوین و تولید چند‌رسانه‌ای و بخش‌هایی از کدنویسی‌های مورد نیاز را به طور طبیعی آموخته‌اند. پس در این شماره، درباره راه‌های درآمدزایی از طریق سایت و تولید محتوا بیشتر توضیح می‌دهیم.
کد خبر: ۱۲۱۴۸۰۴

کدام محتوا و کدام تولیدکننده؟
ابتدا اجازه بدهید کمی کلی‌تر صحبت کنیم. همه‌روزه سایت‌ها، روزنامه‌ها، کانال‌ها، درگاه‌ها و برنامه‌های مختلفی هستند که تولید و پخش می‌شوند. اما چگونه؟ محتوا و پیام، مهم‌ترین داشته‌های این رسانه‌هاست. اما چه کسانی به تولید محتوا اقدام می‌کنند؟ سؤال جالبی است؛ پاسخ از آن هم جالب‌تر است. هر کسی که توانش را داشته باشد. نه نیاز به مدرک دانشگاهی دارید، نه نیاز به دوره‌های پیچیده و حتی امکانات خاص. روش‌هایی وجود دارد که باید بیاموزید، سپس این روش‌ها را تکرار کنید و بعدتر، بکوشید محتوای ارزشمندی را هم تولید کنید. بخشی از تولیدکنندگان محتوا و پیام، چون با موضوعات مختلف کار می‌کنند به عمق و تخصص خاصی نمی‌رسند. در نتیجه مشتریان محتوای تولید شده آنها کم است. اما گروهی دیگر می‌کوشند همه این پیام‌ها و محتواها در یک جهت باشند. این اشخاص رفته‌رفته به جایگاه خوبی رسیده و هر روز که از عمر حرفه‌ای‌شان سپری می‌شود، وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. اما تولیدکنندگان محتوا، لزومی ندارد صرفا برای دیگران تولید کنند. آنها حتی می‌توانند مزرعه خودشان را بیل بزنند. متأسفانه بیشتر تولیدکنندگان محتوا، هیچ‌گاه به این کار فکر نکرده یا این‌که هیچ‌گاه اعتماد به نفس این کار را نداشته‌اند. یکی از ساده‌ترین راه‌های بیل زدن مزرعه خودتان در این حوزه، ایجاد یک درگاه اینترنتی و جذب مخاطبان و مشتریان احتمالی است.
ما همه با هم هستیم
اولین نکته در ماجرای تولید محتوا، پیام و محتوای خوب و ارزشمند است؛ چیزی که مزیت نسبی شما محسوب می‌شود. نکته بعدی هم ایجاد یک درگاه اینترنتی؛ که حالا می‌تواند وبلاگ، سایت، کانال و... باشد. وبلاگ؟ شاید فکر کنید دوره‌اش گذشته. اما هنوز هم وبلاگ‌نویسانی در سطح جهان هستند که دارند از طریق این کار،‌ پول در‌می‌آورند. مهم چگونگی استفاده شما از این ابزارهاست. البته طبیعی است کار کردن با کانال‌ها و شبکه‌های مجازی راحت‌تر باشد. به این منظور شما فقط نیازمند یک رابط هوشمند برای ارتباط برقرار کردن با اینترنت، یک حساب کاربری و مقداری زمان روزانه و مستمر هستید. واقعا این موارد را خیلی‌ها دارند و چیز عجیبی نیست. خیلی‌ها چند ساعت از روزهای ارزشمند خودشان را درگیر فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند، بدون هیچ ارزش‌افزوده‌ای؛ در حالی که اگر روش خودشان را عوض کنند، می‌توانند ارزش‌افزوده مالی، محتوایی و اطلاعاتی تولید کنند. با این توضیحاتی که دادیم، حالا متوجه شدید که همه اعضای خانواده می‌توانند مشارکت‌کنندگان در چنین ایده‌ای باشند. نکته جالب اینجاست که آنها در حال حاضر هم این زمان را دارند صرف می‌کنند؛ اما رویه و روش آنها اشتباه است.
روش عضویت ویژه
خب، حالا شما محتوای خوبی دارید و وبلاگ، سایت یا کانالی را ایجاد کرده‌اید. در کارتان هم استمرار و ثبات‌قدم داشته‌اید و مخاطبان خوبی را هم جذب کرده‌اید. بعد از این چه باید کرد؟ شما باید روش‌های کسب درآمد از این مسیر را هم به‌خوبی بیاموزید. تا وقتی که با این راه‌ها آشنا نباشید، اتفاقی نخواهد افتاد؛ حتی اگر مخاطبان میلیونی داشته باشید. اولین روش، استفاده از عضویت ویژه است.
شما مواد اولیه خوبی دارید که مخاطبان شما حاضرند حتی برای آن مبلغی هم پرداخت کنند. در این جور مواقع، معمولا بخش اعظم محتوای شما رایگان و بخشی از آن، ویژه قلمداد می‌شود. کسانی می‌توانند از این محتوای ویژه استفاده کنند که عضویت ویژه را تهیه کرده باشند. حالا به این منظور، می‌توانید هزینه یا دیگر خدمات مورد نیاز را در‌نظر بگیرید. در حال حاضر سایت‌های مختلفی در ایران از این طریق درآمدزایی می‌کنند.
روش خبر آگهی
روش بعدی، دریافت خبر آگهی است که توسط برخی از سایت‌ها و وبلاگ‌ها انجام می‌شود. سایت یک‌ پزشک یکی از نمونه‌های جالب این بخش است. این جور سایت‌ها مخاطبان وفاداری دارند که به خاطر محتوای اختصاصی چنین درگاه‌هایی، به آنها مراجعه مکرر می‌کنند.
هر چند مطلب در میان، یک خبر آگهی هم نشر می‌یابد. البته غالبا به این که چنین مطالبی خبر آگهی است، اشاره می‌شود؛ اما می‌توانید اشاره‌ای هم نداشته باشید. درآمدزایی از این روش،‌ البته مستلزم تمرکز خوب شما روی محتوا و تولید محتواهایی است که مخاطب حاضر باشد برای آن پولی پرداخت کند. نکته بعدی در این زمینه، ایجاد خبر آگهی‌های دائمی برای افراد سفارش‌دهنده است که بیشتر جنبه سئو و بک‌لینک برای آنها دارد.
روش حمایت مالی
روش بعدی که شباهت زیادی به خبر آگهی داشته ولی با آن یکی نیست، استفاده از موضوعات حمایت مالی است. شما به عنوان یک تولیدکننده حرفه‌ای اطلاعات یا همان دیتا، البته اعتبار و مخاطبان قابل توجهی پیدا می‌کنید. همین نکته‌ها باعث می‌شود برخی نهادها، شرکت‌ها و موسسه‌ها علاقه‌مند به تولید و ایجاد محتوا در سایت شما عضویت داشته باشند؛ ضمن این‌که هزینه‌اش را هم پرداخت می‌کنند. شاید بپرسید پس چه فرقی با خبر دارد؟ این روش کاملا زیرپوستی است و نشانی از تبلیغات گل‌درشت در آن به چشم نمی‌خورد. در واقع شما مقاله و مطلبی عادی در این مورد می‌نویسید. اما در آن از آگهی‌دهنده چیزی نمی‌نویسید و لینک تبلیغات نمی‌گذارید و... . ولی با این حال محتوای شما حمایت شده یا اسپانسری است. مثلا استاندار یکی از استان‌های گردشگر‌پذیر، از یک وبلاگ یا سایت معتبر درخواست داشته باشد که مطلبی با موضوع جاذبه‌های این استان تهیه کند. در این‌جا به طور مستقیم از حامی مالی صحبت نشده، اما نفع این کار به او می‌رسد.
روش تبلیغات کلیکی
روش بعدی، تبلیغات و آگهی است. شما در ازای کلیک‌هایی که راهی نشانی‌‌های مشخصی می‌کنید، می‌توانید حاصل درآمد کنید. در این صورت شما با جایی که این امکان را برایتان فراهم ساخته، مذاکره کرده و آی‌پی خودتان را ثبت می‌کنید. سپس همه کسانی که از آی‌پی وبلاگ و سایت شما راهی مقصد مورد نظر شده باشند، جزو مشتریان شما محسوب می‌شوند و مبلغی به شما پرداخت می‌شود.
بخشی از این روش نیز به تبلیغات نمایشی معروف است. به این ترتیب اگر مخاطبان شما از طریق شما، خدمت یا محصول خاصی را ببینند، به شما پولی پرداخت می‌شود. حالت عالی‌تر این بحث، مشارکت شما در فروش است. به این ترتیب که شما به هر طریقی، مشتریان خود را ترغیب می‌کنید تا کالا یا خدمتی را تهیه کنند. در این صورت اگر این مخاطبان اقدام به خرید نهایی کنند، شما درصدی از این فروش را دریافت خواهید کرد. برای همه این موارد سایت‌هایی در ایران وجود دارند که می‌توانند با شما همفکری و همیاری کنند.

روش‌های دیگر

همه روش‌های درآمدزایی به این مواردی که گفتیم، ختم نمی‌شود. روش‌های دیگری هم وجود دارد. یکی از این روش‌ها، همکاری تهاتری است. در این همکاری پولی رد و بدل نمی‌شود؛ شما خدمت یا تبلیغی ارائه می‌کنید و در ازای آن، محصول یا خدمتی دریافت می‌کنید. مثل این‌که یک سایت گردشگری داشته باشید، درباره هتلی مطلبی نوشته باشید و به جای دریافت پول این کار، به شما اقامت رایگان دو روزه در این هتل داده شده است. روش دیگر، ایجاد کانال و صفحه‌های معتبر و پرمخاطب است. البته این کار هم روش‌های خاص خودش را دارد که باید آنها را بیاموزید. بعضی از دارندگان این کانال‌ها و صفحات، درآمدهای واقعا بالایی دارند. اما شما نیازی نیست به درآمد خیلی بالا فکر کنید؛ همین‌که یک کانال 50 تا صد هزارتایی داشته باشید، می‌توانید به دریافت آگهی و خبرآگهی و... اقدام کنید. طبیعی است این کانال‌ها، با استمرار و تولید محتوای خوب و جذاب به این موفقیت می‌رسند. معرفی و بررسی محصولات و خدمات خاص و باکیفیت، مثل معرفی رستوران‌ها و هتل‌ها و...، از دیگر روش‌های کسب درآمد است. البته این معرفی باید در همان حوزه‌ای باشد که دارید تولید محتوا می‌کنید. شما وقتی کارشناس حوزه خودتان نباشید، معرفی‌تان به چه درد می‌خورد؟

عیسی محمدی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها