تا همین چند دهه قبل وقتی فردی به سن 60 سالگی می‌رسید به عنوان شروع پیری تلقی می‌شد و سن 40 سالگی به عنوان میانسالگی در نظر گرفته می‌شد. بهبود شرایط بهداشتی و افزایش سن موجب شده که امروزه سن 50 سال به عنوان میانسالی و سن 80 سال به عنوان شروع پیری در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۱۲۱۴۸۰۳

با این تعریف یک خانم، دوران یائسگی را در ابتدای میانسالی تجربه خواهد کرد و به عبارت بهتر بیشتر دوران زندگی او بعد از یائسگی خواهد بود. برای تشخیص یائسگی می‌توان از روش‌های آزمایشگاهی استفاده کرد. بیشتر زنان حدود 51 سالگی دچار یائسگی می‌شوند. این موضوع بیش از هر چیزی با ارث مرتبط است، اما وزن پایین و مصرف سیگار از مواردی است که باعث می‌شود زن زودتر یائسه شود. نکته بسیار مهم این است که بسیاری از زنان با شروع یائسگی و قطع شدن پریودها ممکن است هنوز قابلیت باروری داشته باشند. موارد زیادی پیش می‌آید که خانمی با این شرایط باردار می‌شود، چون پس از چند ماه پریود‌نشدن با تصور یائسه شدن از روش‌های جلوگیری استفاده نکرده، ولی دوباره تخمک‌گذاری شروع می‌شود و بارداری ناخواسته رخ می‌دهد و مادر باید خطرات فراوان حاملگی در این سن را تحمل کند.
هر زنی با یائسگی در معرض مشکلاتی قرار می‌گیرد؛ مثل پوکی استخوان، افزایش احتمال بیماری‌های قلبی - عروقی، افزایش چروک‌های پوست، درد حین نزدیکی و گر گرفتگی که علت تمامی این اتفاقات کاهش میزان هورمون‌های تخمدانی است. برای جلوگیری از یائسگی کاری نمی‌توان کرد و دادن دارو برای ایجاد عادت ماهانه به صورت مصنوعی هم کمک‌کننده نیست، اما همیشه می‌توان با مصرف برخی داروها و داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش از میزان این عوارض کاست.
پوکی استخوان بیماری شایع دوران یائسگی است و حدود 55 درصد زنان در این دوران دچار این مشکل هستند. برخلاف تصور عمومی دردهای استخوانی و کمر‌درد و پادردها اغلب ارتباطی با پوکی استخوان ندارند. پس برای تشخیص این بیماری نیاز به بررسی استخوان‌ها با سنجش تراکم استخوان است که در تمام خانم‌های بالای 65 سال باید انجام شود.
یکی از داروهایی که به تمامی زنان به‌خصوص زنان یائسه توصیه می‌شود داروهای حاوی کلسیم و ویتامین D است که با مصرف این داروها روند پوکی استخوان کندتر می‌شود. همین‌طور ورزش منظم به‌صورت پیاده‌روی سریع روزانه هر بار به مدت 30 دقیقه نیز می‌تواند مانع روند پوکی استخوان شود.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها