گفت‌وگو با مدیر فنی طرح واقعیت مجازی کربلا به دنبال برگزاری کارگاه انتقال تجربه

تصویری واقعی از عاشورای سال 61

بازار داغ دنیای فیلم، کارتون‌ها و تولیدات تصویری چندسالی می‌شود با فناوری واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به اختصار با VR نمایش داده می‌شود، دچار دگرگونی شد که در کل جهان سر و صدا به پا کرد. این ماجرا به زبان ساده همان فضایی است که در آن تصاویر به واسطه VR به صورت واقعی شبیه‌سازی می‌شوند و بیننده با استفاده از عینک‌های مخصوص در زمان دیدن آن اثر انگار درست وسط همان فضا قرار می‌گیرد. بعد از گسترش این فناوری، فیلم‌ها و تصاویر زیادی با این روش تولید و عرضه شدند؛ کارهایی که البته اغلب غیروطنی بودند و مثل پویانمایی‌‌سازی، نشان از خلأیی داشتند که در این حوزه در کشور ما وجود دارد و کمتر گروهی به سراغش می‌رود. این موضوع باعث شد به دنبال یک جرقه ما هم با طرح کربلا پا در این عرصه بگذاریم، طرحی که به گفته حسین مهرعلی، مدیر آن برای اولین بار در تاریخ، به پیروان امام حسین (ع) این امکان را می‌دهد که به گذشته سفر و واقعه‌ کربلا را با ذهن و روح خود احساس کنند. شاید شما هم تصاویری که از این اثر و مخاطبانی که با دیدن آن در کشورهای مختلف عمیقا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند را در فضای مجازی دیده باشید، این همان جریانی است که توانست نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند و علاوه بر نمایش قدرت ایران در ساخت چنین آثاری، روایتگر یکی از مهم ترین جریان‌های تاریخ در دنیا شود.
کد خبر: ۱۲۱۳۹۹۷

روزگذشته به بهانه همین جریان، کارگاه انتقال تجربه‌ای برگزار شد که در آن محمددانیال عطوفی، مدیر تیم فنی و حامد نادرمنش، مدیر تولید طرح به صحبت و تعامل با شرکت کنندگان و علاقه مندانی که در این حوزه فعال هستند پرداختند. جام‌جم، موسسه شتاب‌دهنده امید، مدرسه آیینه و مجله ایکس آر مک از برگزارکنندگان این رویداد بودند؛ کارگاهی که با سرفصل‌هایی چون طرح از کجا شروع شد؟ چرا باید به سمت VR برویم؟ چگونه طرح‌های خارجی جذب کنیم؟ چه مشکلاتی در طرح‌های خارجی وجود دارد؟ چه مشکلات بزرگ فنی جلوی راه قرار می‌گیرد؟ و... برگزار شد.
عاشورا از دانمارک تا ایران
عطوفی در بخشی از این کارگاه در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشت، با اشاره به شکل‌گیری طرح واقعیت مجازی کربلا که باعث راه افتادن این جریان شد، بیان کرد: شروع این کار و جرقه‌ای که باعث شکل‌گیری آن شد، از طریق شیعیان دانمارکی رقم خورد.
آنها ایده یک VR را که مربوط به شهر ممنوعه چین و برای گردشگران شبیه‌سازی کرده بودند بررسی کردند و بعد به این رسیدند که از آن فناوری برای شبیه‌سازی واقعیت کربلا استفاده شود و اتفاقی که در سال 61 هجری رخ داد در قالب این فناوری منعکس شود.
او ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید فناوری VR، اتفاقی است که شما را به فضایی که ساخته شده می‌برد و مغز به گونه‌ای آن را برداشت می‌کند که انگار آنجا هستید.
تیم این گروه به دنبال متخصصینی بود که هم شیعه باشند و هم بتوانند چنین کاری را انجام دهند. در دانمارک چنین امکانی نبود چون هم شیعیان کمتر هستند و هم کسانی که صلاحیت و تخصص VR را داشته باشند، به همین دلیل از بین کشورهای موجود به ایران و تیم ما رسیدند. این گروه هم کم‌کم به واسطه آقای مهرعلی که مدیر طرح و ساکن همان کشور است، دور هم جمع شدند و به نقطه‌ای که امروز شاهد آن هستید، رسیدند.
تعامل با علما
در کنار اینها در مورد طرح‌هایی که در حوزه مذهبی و تاریخی هستند، حساسیت‌های زیادی وجود دارد؛ موضوعی که به‌خصوص درباره جریان عاشورا حساسیت بیشتری پیدا می‌کند و شیوه روایت آن هم به‌واسطه واقعیت مجازی بازهم به این سختی اضافه می‌کند. عطوفی در این باره نیز می‌گوید: بعد از این که گروه شکل گرفت، طرح اولیه داستان را با حضور متخصصان این موضوع شکل دادیم و از آنجا که حساسیت‌هایی در این باره وجود دارد، آن را در قم با علما و مراجع هم در‌میان گذاشتیم و تأیید گروهی از آنها از جمله آیت‌ا... صافی گلپایگانی را دریافت کردیم. در ادامه هم وارد مرحله پیش‌تولید و تولید شدیم و به دموی چهار دقیقه‌ای رسیدیم که آن را در کشورهای مختلف مثل آلمان، نروژ، دانمارک، انگلیس، آفریقا، عراق، کویت و... معرفی کردیم و از آن بازخوردهای خوبی گرفتیم.
همین اتفاق باعث شد مردم با ما همراه شوند و در این مسیر کمک‌مان کنند، به طوری که می‌توان گفت حدود90 درصد از کار توسط کمک‌های مردمی و خیرین شکل گرفت و از طریق ارگان خاصی اقدام نکردیم. بعد هم در بین‌الحرمین و عراق آن را نمایش دادیم و حال و هوای خاصی برای مخاطبان رقم خورد که بسیار جالب توجه بود. بعد از اینها هم برای محرم 96 خیلی‌ها خودجوش آن را در موکب‌ها و هیات‌ها به نمایش درآوردند.
در بحث حمایتی به جز کمک‌های مردم و خیرین برای این طرح اقدامی نشده، اتفاقی که عطوفی آن را خودخواسته خواند و گفت: در حوزه حمایتی اتفاقی از طرف جایی رخ نداد و البته ما هم به دنبال آن نبودیم و ترجیح‌مان این بود که با کمک‌های مردمی و تایید علما این کار را پیش ببریم تا درگیر سلیقه‌ها و مالکیت‌هایی که همیشه گریبانگیر پروژه‌های ارگانی می‌شود، نشویم.
همچنین برای محتوا هم جلسه گذاشتن با مراجع ساده نبود ولی این اتفاق افتاد و تاییدیه‌های لازم را گرفتیم تا مطمئن شویم از نظر تاریخی و محتوایی درست پیش رفته‌ایم.

کارگاهی برای انتقال تجربه
در ادامه صحبت از کارگاهی شد که روز گذشته با موضوع VR و شکل‌گیری طرح واقعیت مجازی کربلا برگزار شد.
عطوفی درباره محوریت این کارگاه می‌گوید: این کارگاه چند بخش داشت، در ابتدا درباره فناوری VR، قابلیت‌هایی که دارد و مواردی که به آن برمی گردد صحبت کردیم و بعد هم سراغ داستان شکل‌گیری طرح کربلا، چالش‌های فنی که در طرح و روند تولید آن به واسطه تعامل با خارج از کشور بود رفتیم.
در ادامه کارگاه هم از یکی از روش‌های پویانمایی گفتیم که برای شرکت‌کنندگان جالب بود و همه اینها قدمی است تا علاقه‌مندان به این فضا با ظرفیتی که داریم آشنا شوند. او اضافه کرد: برگزاری چنین کارگاه‌هایی یک فرصت است و جا دارد از آنجا که چنین مقوله‌ای موضوع نویی برای خیلی‌ها محسوب می‌شود، برای انتقال تجربه بازهم با علاقه‌مندان و فعالان این فضا انتقال تجربه و تعامل‌های این چنینی ادامه داشته باشد.
در کنار اینها گروه ما این روزها همچنان مشغول تولید آثاری در این زمینه‌اند که به‌زودی اخبار آن را منتشر می‌کنیم، یکی از آنها با موضوع کربلا و برای تلویزیون است و کارهایی که علاوه بر VR در حوزه پویانمایی با فناوری روز دنیا برای این رسانه نیز هستند.
در پایان برنامه هم اثر واقعیت مجازی کربلا برای حاضران به نمایش درآمد. کاری که مدیر طرح درباره‌اش می‌گوید: در واقعیت مجازی کربلا، کاربر در زمان سفر کرده، به دهمین روز از واقعه بزرگ محرم رفته و جنگی نابرابر را که در کربلا رخ داده با ذهن و جسم خویش احساس می‌کند.
بیننده به محض استفاده از عینک، به دنیای دیگری وارد می‌شود و وقتی سرش را برمی‌گرداند و به اطراف نگاه می‌کند می‌تواند یاران حضرت، خیمه‌ها و دشمنان را ببیند.
او در این واقعیت مجازی دید ۳۶۰ درجه خواهد داشت و می‌تواند به هر سمتی که می‌خواهد نگاه کند. در واقع کاربر صحنه‌های مختلف عاشورا را می‌تواند ببیند. این یک واقعیت مجازی برای سفر در زمان به عاشورا، دهم محرم و در کربلا ست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها