جوامع امروزی بیش از هر زمان دیگری به شبکه‌های برق وابسته‌اند. برای تولید بخش زیادی از برق مصرفی دنیا از نیروگاه‌هایی با سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود. این نیروگاه‌ها مراکزی برای تولید توان بزرگی از انرژی الکتریکی هستند که حجم عظیمی از سوخت را می‌سوزانند و مقادیر فراوانی دی‌اکسیدکربن که گازی گلخانه‌ای است وارد جو سیاره زمین می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۱۳۸۶۷

ورود حجم فراوانی از گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش نگران‌کننده دمای کره زمین شده است. پدیده‌ای که با نام گرمایش جهانی شناخته می‌شود و پیامدهای هولناکی مانند آب شدن یخ‌های قطبی و تغییرات اقلیمی گسترده دارد. پژوهشگران ناسا می‌گویند اگر گرمایش زمین با شتاب کنونی ادامه یابد تا 60 سال دیگر سطح آب دریاهای آزاد به دلیل ذوب یخ‌های قطبی 65 سانتی‌متر بالا خواهد آمد! همچنین پژوهشگران این سازمان با بررسی داده‌های هواشناسی می‌گویند گرم شدن اقیانوس‌ها تعداد وقوع توفان‌های سهمگین را افزایش می‌دهد. به گفته آنان، اگر افزایش گاز دی‌اکسیدکربن در جو با همین روند ادامه یابد، در پایان سده ۲۱ میلادی دمای اقیانوس‌ها 7/2درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود وقوع توفان‌های سهمگین ۶۰ درصد افزایش یابد. این‌ها فقط بخشی از پیامدهای گرمایش زمین است.
پیش‌بینی‌های ترسناکی که درباره عواقب گرمایش زمین می‌شود و برخی نشانه‌های آن اکنون نیز پدیدار شده و بسیاری از فعالان را بر آن داشته است تا با روش‌های گوناگون از وقوع این پیشامد تلخ جلوگیری کنند. بنیاد غیرانتفاعی وات‌تایم (WattTime) سازمانی است که استفاده از انرژی پاک و سبز را ترویج و در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی فعالیت می‌کند. بنیاد وات‌تایم تصمیم دارد با شبکه‌ای جهانی از ماهواره‌ها انتشار دی‌اکسیدکربن نیروگاه‌ها در سراسر دنیا را از فضا پایش کند و اطلاعات آن را در اختیار عموم قرار دهد. در این طرح از الگوریتم‌های نوین بر پایه هوش مصنوعی برای تشخیص آلایندگی نیروگاه‌های برق با پردازش داده‌های ماهواره‌ای استفاده می‌شود.
بنیاد وات تایم می‌خواهد با این طرح نیروگاه‌ها را به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی وادار کند و همچنین انگیزه را برای توسعه فناوری‌های نوین کاهش آلایندگی بالا ببرد. اگر این طرح اجرایی شود همه مردم جهان نیروگاه‌هایی را که استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت نکنند، خواهند شناخت. اما اجرای این طرح هزینه‌بر است و اینجاست که بنیاد گوگل (Google.org) به یاری این طرح حامی محیط‌زیست آمده است. بنیاد گوگل موسسه تحقیقاتی و خیریه شرکت گوگل است؛ همان شرکت معروفی که همه حداقل موتور جست‌وجوی آن را می‌شناسیم. بنیاد گوگل مبلغ 7/1میلیون دلار کمک‌هزینه به طرح سنجش ماهواره‌ای انتشار گاز دی‌اکسیدکربن از نیروگاه‌های جهان اختصاص داده است.
چنین طرح‌هایی یادآوری می‌کند تأمین انرژی و برق مورد نیازمان نباید به قیمت نابودکردن سیاره محل سکونت‌مان تمام شود. استفاده بی‌رویه بشر امروزی از سوخت‌های فسیلی با نگاه بلندمدت و توسعه پایدار همخوان نیست. بشر باید هوشمندی خود را به‌کار گیرد و پیش از آن که دیر شود به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک مانند انرژِی بادی و خورشیدی رو بیاورد.

محمد عادل‌پور

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها