گزارش جام‌جم از ساخت خانه با پنل‌های خورشیدی در استان کرمان برای مددجویان کمیته امداد

نیروگاه های پشت بامی

به گلزار می‌رویم؛ شهری کوچک در بردسیر و در 73 کیلومتری کرمان؛ یکی از مناطق کمتر توسعه یافته این خطه کویری. گلزار، بهشت گمشده کویر است؛ زیبا، باصفا و تاریخی با باغ‌های سیب و گلابی در دو سوی جاده‌ای که به آن می‌رسد و مزارع وسیع گل محمدی که زندگی مردمانش را می‌چرخاند؛ وقتی دست می‌برند لابه‌لای گل‌ها و شاخه شاخه می‌چینندشان و راهی کارخانه گلابگیری می‌کنند. ما اما برای تماشای این مناظر و گل‌چینی، به گلزار نرفته‌ایم. میزبانمان، مددجویان کمیته امداد گلزارند تا شاهد افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی خانگی باشیم که به همت کمیته امداد امام، روی پشت‌بام خانه مددجویان بیکار و مستمری‌بگیر نصب شده تا امروز نامشان در زمره تولیدکنندگان و فروشندگان برق به دولت برود و از این پس هم اسمشان از فهرست بیکاران بیرون رفته و هم دستشان در جیب خودشان برود.
کد خبر: ۱۲۱۳۱۲۷

این روزها در مناطق مختلف استان کویری و پهناور کرمان که به دلیل وجود 330 روز آفتابی، یکی از مطلوب‌ترین استان‌ها برای توسعه طرح‌های انرژی خورشیدی است، با مشارکت کمیته امداد و بنیاد نیکوکاری ماهتاب‌سازان ایرانیان برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد که بسیاری از آنها زنان سرپرست خانوارند، واحدهای مسکونی 50 متری ساخته و همزمان پنل‌های خورشیدی روی پشت بام این خانه‌ها نصب می‌شود تا علاوه بر این‌که صاحب خانه می‌شوند، بتوانند برق تولید شده توسط پنل‌هایشان را به دولت بفروشند و صاحب درآمدی ثابت و پایدار بشوند.
آخرین منطقه‌ای که تا به امروز کلید خانه‌های پنل‌دارش به مددجویان بدون خانه و کسب و کار تحویل داده شد، گلزار شهرستان بردسیر بود که پنجشنبه هفته گذشته با حضور رئیس کمیته امداد کشور و جمعی از مسؤولان کشوری و استانی و خبرنگاران، شاهد این رخداد مسرت بخش بود؛ رویدادی که اشک شوق را روی گونه‌های خانوارهای محروم نشاند و بارقه‌های امید را در نگاهشان روشن کرد.
به موقع به دادمان رسیدند
احمد یکی از این مددجویان کمیته امداد ساکن بخش گلزار است که یکی از پاهایش قطع شده و با وجود داشتن چهار فرزند تاکنون جز دریافت مستمری ناچیز کمیته امداد، درآمد دیگری نداشته است. وی که نمی‌تواند خوشحالی‌اش را از داشتن یک واحد مسکونی با پنل خورشیدی که همزمان هم به خانواده‌اش سرپناه داده و هم درآمد، پنهان کند، به جام‌جم می‌گوید: فرزندان من در سن ازدواج هستند و اگر این نیروگاه خورشیدی برای ما ساخته نمی‌شد و من صاحب درآمد نمی‌شدم، قادر به تامین هزینه‌های ازدواج آنها نبودم.
زهرا یکی دیگر از زنان سرپرست خانوار گلزاری است که حالا با خانه‌دار شدن و داشتن یک درآمد پایدار از طریق فروش برق نیروگاه خورشیدی می‌تواند هزینه‌های زندگی خود و دو فرزندش را راحت‌تر تامین کند .
درآمدزایی یک میلیون تومانی با هر پَنِل
هرکدام از این نیروگاه‌های کوچک خورشیدی که در قالب جشن کرامت آفتاب به بهره‌برداری رسیدند، برای یک خانواده مددجوی کمیته امداد، به طور متوسط یک میلیون تومان در ماه درآمدزایی دارد. متوسط تولید سالانه‏ هر یک از این پنل‌ها حدود 8500 کیلووات ساعت است و مدت بازپرداخت تسهیلات
اعطا شده، حداکثر 66 ماه که از محل درآمد فروش برق پرداخت می‌شود. به این ترتیب که برق تولیدی این نیروگاه‌ها براساس قراردادی 20 ساله به صورت تضمینی از سوی شرکت برق خریداری می‌شود. برای ساخت هر واحد نیروگاهی پنج کیلوواتی 420 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه به مدد‌جویان کمیته امداد پرداخت شده است.
ورود 1000 نیروگاه کوچک به مدار
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور می‌گوید: امسال هزار نیروگاه کوچک خورشیدی در استان کرمان احداث شده و به‌تدریج وارد مدار می‌شود که 40 درصد آنها در مناطق محروم جنوب استان قرار دارد.
پرویز فتاح با بیان این‌که هر نیروگاه خانگی با ده میلیون تومان وام از محل کمک‌های مردمی ساخته شده که مددجویان در اقساط بلندمدت آن را بازپرداخت می‌کنند، می‌افزاید: امسال 5000 واحد مسکونی از طریق کمیته امداد و دولت برای مددجویان در استان کرمان ساخته می‌شود و سقف وام اشتغالزایی کمیته امداد تا ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
وی با بیان این‌که پارسال 1400 میلیارد تومان در کل کشور تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شد، تصریح می‌کند: پس از اشتغال و خودکفایی مددجویان، به‌تدریج بحث تامین مسکن را برای مددجویان زیرپوشش این نهاد پیگیری می‌کنیم که پروژه ساخت خانه با پَنِل خورشیدی، بخشی از این برنامه است.
ورود پنل‌های خورشیدی به 125 روستا
مدیرعامل بنیاد نیکوکاری ماهتاب‌سازان ایرانیان نیز که نقش مدیر طرح را در پروژه احداث نیروگاه‌های خورشیدی ایفا کرده، در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: با همراهی و مشارکت فعال کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد نیکوکاری ماهتاب‌سازان ایرانیان، عملیات اجرایی گام اول این پروژه برای احداث 520 نیروگاه خورشیدی در 9 شهرستان و 125 روستای استان کرمان با اعتبار بالغ بر 220 میلیارد ریال در اواخر پاییز سال 1397 شروع و در اسفند همان سال به بهره‎برداری رسید.
تجربه یک همکاری موفق
فرنگیس افتخاری می‌افزاید: کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان با مشارکت بانک‎های ملت و قرض الحسنه مهر ایران، وظیفه‎ اصلی تأمین مالی پروژه را عهده‎دار شدند و بنیاد نیکوکاری ماه‌تاب‌سازان ایرانیان تجارب خود را در مذاکرات تجاری، تنظیم قراردادهای فروش برق، مدیریت پروژه و بهره‎برداری از نیروگاه‎ها برای اجرای بهینه‎ پروژه به خدمت گرفت تا الگویی از همکاری موفق تیمی بین چند نهاد و سازمان برای استقرار یک پروژه اجتماعی را به نمایش بگذارد.
چرخه تبدیل مددجو به تولیدکننده
وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن این طرح، اهداف این پروژه را توانمندسازی و تقویت استقلال اقتصادی و اجتماعی مددجویان کمیته امداد از طریق ایجاد درآمد پایدار 20 ساله، تقویت احساس کرامت و عزت نفس آنها از طریق تبدیل چرخه‏ مددجو به تولیدکننده‎، ایجاد بستر مناسب جهت آشنایی جامعه‎ محلی با فناوری‏های جدید و تولید انرژی‏های پاک در سطح کشور برشمرد.
وی تصریح می‌کند: پیگیری عقد قرارداد فروش تضمینی برق به مدت 20 سال فی‏مابین وزارت نیرو و مالکین محترم نیروگاه‌های خورشیدی، پیگیری دریافت تسهیلات از بانک‎ها برای اشخاص معرفی شده توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و ... از جمله فعالیت‌های انجام شده توسط بنیاد نیکوکاری ماه‏تاب‌سازان ایرانیان در این پروژه است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان هم با اشاره به این‌که 720 مددجوی این نهاد از طریق نصب پنل‌های خورشیدی ماهانه به طور متوسط یک میلیون تومان برق به دولت می‌فروشند، می‌گوید: کمیته امداد برای مددجویانی که فاقد واحد مسکونی هستند، با احداث خانه‌های ارزان قیمت 50 متری و نصب پنل‌های خورشیدی، همزمان هم سرپناه و هم اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.

رویش نیروگاه‌های خورشیدی در سراسر کرمان
از تعداد 520 نیروگاه خورشیدی احداث‌شده در سال گذشته در استان کرمان، حدود 300 نیروگاه خورشیدی در جنوب کرمان و بقیه در مناطق شمالی احداث شده است. در سال جاری نیز تعداد هزار نیروگاه خورشیدی در استان کرمان برای مددجویان احداث می‌شود. در همین راستا در بخش گلزار شهرستان بردسیر تعداد 12 واحد مسکونی دارای نیروگاه خورشیدی اخیرا افتتاح شده که متعلق به مددجویانی است که یا توان کار کردن ندارند و یا زنان سرپرست خانوار هستند.
همچنین تعداد 200 نیروگاه خورشیدی خانگی دیگر نیز در دو سال گذشته برای مددجویان کمیته امداد راه‌اندازی و وارد مدار شده بودند که به همراه 520 نیروگاهی افتتاح شده اخیر، آمار نیروگاه‌های خورشیدی مددجویان کمیته امداد استان کرمان به عدد 720 نیروگاه می‌رسد. از این تعداد بخشی از نیروگاه‌ها دومنظوره بوده و همزمان با ساخت واحد‌های مسکونی 50 متری بر روی پشت‌بام خانه‌ها نصب شده، اما بقیه پنل‌هایی بوده که روی پشت‌بام واحدهای مسکونی موجود مددجویان و یا روی زمین جانمایی شده است.

حکمت قاسمخانی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها