سفر دو روزه شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، اولین مقامی که پس از ۱۴ سال به کره شمالی سفر کرده است، نشان داد پکن کماکان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازیگر شبه‌جزیره کره و تحولات مرتبط با آن است. این سفر که صبح روز پنجشنبه آغاز شد و عصر جمعه پایان یافت در عین حال نشان داد پکن حاضر نیست روابط دوستانه و سنتی خود با کره شمالی را رها کند، به‌خصوص آن‌که رئیس‌جمهوری خلق چین به‌تازگی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار کرده بود و در مجموع به نظر می‌رسد این کشورها در حال تحکیم مواضع خود در برابر آمریکا هستند. رهبران چین و کره شمالی نیز در پیونگ‌یانگ یک‌ بار دیگر بر تقویت روابط دو‌جانبه، تضمین صلح و تشکیل جبهه‌ای مشترک برای مقابله با «تغییرات پیچیده و جدی» در عرصه بین‌المللی تاکید کردند.
کد خبر: ۱۲۱۳۰۷۲

به گزارش مهر، سفر شی یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال ۲۰۱۹ میلادی و یکی از بزرگ‌ترین تحولات در کره شمالی و شبه‌جزیره کره است و آمریکا و کره جنوبی بسیار امیدوارند که با این دیدار راه برای گفت‌وگوها باز شود. پیش از این کارشناسان آمریکایی گفته بودند دولت دونالد ترامپ بدون کمک گرفتن از چین قادر به حل بحران کره شمالی نخواهد بود. به همین دلیل احتمالا اگر در آینده گفت‌وگوهایی برگزار شود، چین و کره جنوبی نیز در آن مشارکت خواهند داشت، زیرا تجربه نشان داده است یک طرف به تنهایی با آمریکا نمی‌تواند به توافق برسد به‌ویژه این‌که آمریکا اعتبار جهانی خود را از دست داده است. شاید رئیس‌جمهور چین در تلاش آن باشد که یک بار دیگر ساختار مذاکرات شش‌جانبه پکن را که از سال ۲۰۰۸ میلادی به این طرف متوقف شد، احیا کند. با احیای این مذاکرات یک بار دیگر نقش روسیه و چین در حل بحران هسته‌ای شبه‌جزیره کره پررنگ خواهد شد. نباید فراموش کرد که پیش از سفر رئیس‌جمهور چین به کره شمالی، کیم جونگ اون سفری تاریخی به روسیه هم داشت. این تحرکات بعد از آن صورت می‌گیرد که دو دور مذاکرات دو‌جانبه کره شمالی با آمریکا حاصلی جز شکست نداشت.
کیم جونگ اون سال گذشته میلادی دوبار به چین سفر کرد و یک بار هم در ابتدای سال جاری میلادی راهی این کشور شد. او در این سفرها هر بار با رئیس‌جمهور چین ملاقات داشته تحولات مرتبط با روابط این کشور با آمریکا را به اطلاع طرف چینی رسانده است. تجربه نشان داده چین و کره شمالی هر بار که اختلافات‌شان با آمریکا بیشتر می‌شود به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند. پکن این روزها به‌شدت درگیر جنگ اقتصادی با واشنگتن بوده و تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی به‌شدت چینی‌ها را برافروخته است. هر دو کشور مخالف یکجانبه‌گرایی آمریکا و تحریم‌ها هستند. هر دو کشور می‌خواهند آمریکا شبه‌جزیره کره را به حال خود بگذارد و دست از برنامه‌ها و تمرینات نظامی بردارد و نظامیانش را از این منطقه خارج کند. همچنین هردو کشور سلطه‌جویی آمریکا بر منطقه شرق آسیا را نمی‌پذیرند و مخالف جدی زورگویی‌ها و باجگیری‌های این کشور با ابزارهای اقتصادی و نظامی هستند.
در این میان برخی نیز معتقدند سفر شی جین پینگ حاوی پیامی از سوی آمریکا برای رهبر کره شمالی باشد به این مضمون که مذاکرات متوقف شده کنونی را از سر بگیرند. در این رابطه ته یونگ هو، یک دیپلمات عالیرتبه پیشین کره شمالی گفته است فکر می‌کند دولت این کشور خواهان میانجیگری شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، بین کره شمالی و آمریکا در نشست «گروه ۲۰» در هفته آینده است. رهبران آمریکا و چین به‌رغم اختلافات‌شان گفته‌اند در نشست گروه ۲۰ در اوساکا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. این دیپلمات کره‌ای مدعی شده است که: ممکن است کیم با خواسته‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که در نشست ماه فوریه در هانویی مطرح کرده بود، موافقت کرده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها