چندی پیش در بازار میوه مشغول انتخاب خربزه‌ای رسیده بودم که خانمی میانسال نزدم آمد و خواست برایش یک خربزه شیرین انتخاب کنم و گفت با وجودی که خیلی تمایل به مصرف خربزه دارم، اما به محض مصرف دچار علائمی چون شکم‌درد، سوزش دهان و نفخ می‌شوم و مجبورم مصرف آن را محدود کنم. با توجه به این‌که قبلا در خصوص خربزه و عوارض احتمالی آن مطالعات جامعی انجام داده بودم نکاتی را برایش توضیح دادم که لازم دانستم در این نوشتار به شرح اجمالی آن بپردازم.
کد خبر: ۱۲۱۲۹۰۳

از دیدگاه طب سنتی، خربزه دارای مزاج گرم و تر است و هر چه شیرین‌تر باشد گرمی و خواص بیشتری داشته و در مزاج‌های سرد می‌تواند سردی مزاج را رفع کند، اما زیاده‌روی در مصرف آن به‌خصوص در گرم‌مزاجان می‌تواند عوارضی ایجاد کند. البته انواع کم‌شیرین آن بیشتر از این‌که گرم باشد رطوبت‌بخش است و به‌خصوص مصرف قسمت‌های سفید نزدیک به پوست خربزه با افزایش ادرار به پاکسازی سیستم ادراری کمک می‌کند. به گفته یکی از استادان مجرب طب سنتی، طبع گرم خربزه می‌تواند مایعات جنسی و نطفه را زیاد کند و بر میل جنسی بیفزاید و بهترین زمان مصرف آن بین وعده‌هاست و نباید ناشتا یا بلافاصله پس از غذا مصرف شود. کسانی که با خوردن خربزه دچار سوزش دهان، حلق یا حنجره می‌شوند باید از خنکی‌ها استفاده کنند. دهانشویه یا قرقره سرکه رقیق‌شده پس از مصرف می‌تواند از بروز این عوارض جلوگیری کند. همچنین افراد مبتلا به التهاب روده یا آفت دهان، موقت از مصرف خربزه خودداری کنند.
خربزه قند زیادی دارد و برخی از دیابتی‌ها بر این باورند که چون قند خربزه از نوع قند میوه و طبیعی است پس می‌توانند بدون هیچ محدودیتی استفاده کنند غافل از این که این میوه قند خون را بالا می‌برد.
ویژگی‌های بهترین خربزه : باید پوست نسبتا نازک، بافت لطیف، شیرین، آبدار و معطر داشته و هرچه رسیده‌تر باشد سنگین‌وزن‌تر بوده و وزن آن نسبت به حجمش بیشتر است. خربزه‌های کال هرچه بزرگ‌تر و سفت‌تر باشند هضم سخت‌تر و مولد نفخ و درد شکم‌اند. هر چه زبری پوست بیشتر و رنگ خربزه زردتر و راه‌های طولی آن کمرنگ‌تر باشد رسیده‌تر است. دم خربزه هر چه خشک‌تر باشد نشانه رسیدگی آن در هنگام برداشت است. خربزه‌ای که در لمس، بافت نرمی دارد احتمال رسیدگی بیش از حد و ترشیدگی آن وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها