اگر گذرتان به گیلان افتاد، دیدار عروس شهرهای این استان را از دست ندهید

بام سبز ایران

می‌گویند عروس گیلان است، اگر بروید و از نزدیک تماشایش کنید، شما هم این عنوان زیبا را تایید می‌کنید و لاهیجان شهر آرام و سبز این استان می‌شود یکی از شهرهای مورد علاقه‌تان. راستش را بخواهید ما همان بار اولی که رفتیم لاهیجان با خودمان گفتیم این شهر بماند برای روزگار بازنشستگی‌مان. بیاییم اینجا و میان این همه سبزی روزگار پیری را بگذرانیم. البته این موجب نشده که سالی چند بار نرویم لاهیجان و یک دل سیر تماشایش نکنیم. از تهران بکوبیم و برویم لاهیجان تا سوار بر تله کابین این شهر انبوه از مزرعه‌های چای را تماشا کنیم و آخرش هم چای لاهیجان به دست برگردیم تهران.
کد خبر: ۱۲۱۲۷۰۷

بام سبز گیلان
ماجرای این تله‌کابین اما چیست؟ تله کابین یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های گردشگری پرطرفدار این شهر است و به آن تله‌کابین احرار می‌گویند. البته بام سبز هم نامیده می‌شود که اگر تجربه‌اش کنید همین نام دوم را بیشتر دوست خواهید داشت. این جاذبه گردشگری در سال ۱۳۸۴ و با دو ایستگاه، پنج دکل و ۳۳ کابین، احداث شد. بام سبز نام ایستگاه اول با ۱۲۳ متر و «تاج خروس» نام ایستگاه دوم با ۳۱۳ متر است که می‌توان چشم‌اندازهای زیبایی را از این منطقه تماشا کرد.
حرف چای به میان آمد و مزرعه‌های سرسبز آن در لاهیجان. جالب است بدانید موزه چای هم در همین شهر است. این موزه در واقع آرامگاه محمدمیرزا قاجار قوانلو، فرزند بزرگ «اسدا... میرزا نایب‌السلطنه» از رجال تحصیلکرده و بلندمرتبه مملکتی، در زمان قاجاریه است که بنا بر وصیتش، در دامنه تپه‌های چای در لاهیجان دفن و اکنون به «موزه تاریخ چای» تبدیل شده است.
او چای و وسایل کاشت آن را از هندوستان به ایران و لاهیجان آورد و به دلیل تلاش‌هایش در امر کاشت آن، به چایکار شهرت یافت. قبر «کاشف‌السطنه» ابتدا از سنگ مرمر سیاه و بدون هیچ سقف و پوششی ساخته شد. تا این‌که در سال ۱۳۵۵ شمسی به سبک معماری غربی و به تلاش انجمن آثار ملی، آرامگاه‌ها به صورت اسکلتی از بتن مسلح، با نمایی از سنگ تیشه‌ای به رنگ طوسی و در زیربنایی بالغ بر ۵۱۲ مترمربع بنا شد و سپس در سال ۱۳۷۱ شمسی در کنار آرامگاه پس از واگذاری به «سازمان میراث فرهنگی»، «موزه تاریخ چای ایران» ساخته شد.
«بقعه شیخ زاهد گیلانی» یکی دیگر از بناهای تاریخی در شهرستان لاهیجان است که در روستای «شیخانه‌ور» و در مسیر لاهیجان به لنگرود بر دامنه کوه احداث شده است. «شیخ تاج‌الدین ابراهیم»، مشهور به «شیخ زاهد گیلانی» از عارفین و دراویش معروف و از اساتید «شیخ صفی‌الدین اردبیلی» است که در سال ۷۱۱ هجری قمری چشم از جهان فروبست و در سال ۸۹۲ هجری قمری، مقبره وی به دستور «سلطان حیدر صفوی» در این منطقه از لاهیجان، ساخته شد. به نظر می‌رسد که پادشاه پس از خوابی که دیده بود، دستور ساخت این آرامگاه را صادر کرده است. عمارت بقعه از دو اتاق مربع و مستطیل‌شکل که در مجاورت یکدیگر قرار گرفته ساخته شده است. زیباترین قسمت بقعه، گنبد هرمی‌شکل آن است که به صورت هشت ترک و با شیبی تند ساخته شده و سطح حره با استفاده از کاشیکاری زرد و آبی‌رنگ، سفید و سیاه‌رنگ و نقش و نگارهای سنتی و گلدار، تزیین شده است. همچنین پیرامون گنبد و قسمت‌های دیگری از ساختمان با سفال پوشش داده شده است.

شیطانکوه با آبشاری چشم‌نواز
یکی از زیباترین مناطق گردشگری در شهرستان لاهیجان، در دامنه «شیطانکوه» و در بخش شرقی لاهیجان قرار دارد که به «استخر لاهیجان» شهرت یافته است. این جاذبه زیبای گردشگری، در زمینی به وسعت ۱۷ هکتار و با عمقی نزدیک به 4 متر قرار گرفته است که در دوران گذشته به عنوان مخزن آب جهت آبیاری شالیزارهای برنج استفاده می‌شد.
«شاه‌نشین کوه» نام پیشین این جاذبه گردشگری طبیعی است که در گذشته برکه‌ای به طول ۷۰ متر و عرضی بالغ بر ۲۰۰ متر در مقابل آن قرار داشت. این در حالی است که امروزه این برکه به یک دریاچه مصنوعی تبدیل شده و در بین آن می‌توان جزیره‌هایی را مشاهده کرد که ساختمانی کوچک در آن قرار دارد.
همچنین درون شیطانکوه، آبشار مصنوعی ساخته شده که آب آن را از استخر لاهیجان تامین می‌کنند. جالب است بدانید که بام سبز لاهیجان نیز در مسیر بالایی شیطانکوه قرار گرفته و به منطقه‌ای بسیار دلنشین و دوست‌داشتنی تبدیل شده است. آبشار شیطانکوه نیز از کوه به پایین می‌تراود و منظره‌ای بسیار دیدنی و منطقه‌ای تماشایی را ایجاد کرده است. وجود یک راه پلکانی با ۷۰ پله از کنار آبشار تا قله کوه، مسیری دلچسب، بسیار زیبا و مسرت‌بخش را برای گردشگران و مسافران ایجاد کرده است.
در مرکز استخر لاهیجان، جزیره‌ای زیبا قرار دارد که منظره‌ای تماشایی را ایجاد کرده است. از زیبایی‌هایی این استخر طبیعی، وجود جزیره زیبا است که در مرکز آن قرار گرفته و پیشتر به آن «میان پشته» گفته می‌شد. این جزیره، توسط یک‌پل سیمانی که دارای طولی نسبتا بلند است، به بخش جنوبی استخر وصل شده است. این منطقه از لاهیجان که به نظر می‌رسید به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده، محبوب گردشگران و مردم محلی است و همواره تعداد زیادی از مسافران از آن دیدن می‌کنند.

تالاب آب‌های شیرین
یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان لاهیجان پدیده‌ای است طبیعی به نام «تالاب سوستان» که به تکه‌ای از بهشت می‌ماند و گردشگران به محض قرارگرفتن در نزدیکی این شاهکار خلقت، زبان تحسین به خالق زیبایی‌ها می‌گشایند. جالب است بدانید که این جاذبه دوست‌داشتنی در فصل زمستان و پاییز مملو از آب شیرین است و داخل و گرداگرد آن را درختانی باشکوه، گیاهان مردابی و نیزارها محصور کرده است. مکانی که به دلیل آب و هوای مناسب پوشش گیاهی مطلوب و آب شیرین، زیستگاه پرندگان و آبزیان مختلفی است. از ویژگی‌های این تالاب، مسیر دسترسی بسیار زیبا با چشم‌اندازهای خارق‌العاده است که به دلیل حضور منطقه‌ای سرسبز، مکان‌های بکر و دست‌نخورده و همچنین مسیر دسترسی آسان، به یکی از نقاط گردشگری شمال کشور تبدیل شده است.

سوغاتی‌‌های لاهیجان
چای فراموش نشود

گفتیم می‌رویم لاهیجان چای بخریم. چای لاهیجان نه اسانس دارد و نه طعم‌های غیراصیل را با عطرهای غیرواقعی به خوردتان می‌دهد. چای لاهیجان واقعی است و همین که یک ربع تا 20 دقیقه دم بکشد، حتی در تهران هم می‌شود معجزه‌ای روح‌نواز. در خود شهر هم که باشید می‌بینید تصویر لاهیجان با یک فنجان چای داغ و خوش‌عطر گره خورده است. بنابراین نمی‌شود تا شهر چای رفت و بدون خرید آن بازگشت. پیشنهاد ما سر زدن به فروشگاه چای رفاه لاهیجان در میدان خزر و فروشگاه چای ابریشم در میدان ابریشم است. کلوچه، گزینه خوشمزه بعدی است که خرید آن برای خودتان و سوغات از واجبات به‌شمار می‌رود. کوکی ویژه لاهیجان را می‌توانید از کافه قنادی کوکی‌تو بخرید. حوالی استخر لاهیجان، هم مرکز فروش کلوچه نوشین را پیدا می‌کنید و هم کلوچه نادری.
برنج، انواع مربا و ترشی، ماهی دودی و ماهی شور دیگر سوغات خوشمزه لاهیجان هستند. ابریشم، منبت‌کاری، خراطی، معرق، حصیر، بامبو، سفاش، سرامیک و نقاشی روی کدو و نمد ازجمله صنایع دستی لاهیجان به‌شمار می‌روند.

زینب مرتضایی‌فرد
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها