نتیجه سفر معاون موگرینی به ایران و منطقه اعلام شد؛

تأکید بر تعهد اتحادیه اروپا به برجام

وب سایت رسمی اتحادیه اروپا در پایان سفر «هلگا اشمید» دبیر کل اقدام خارجی و معاون فدریکا موگرینی به ایران و سه کشور عربی حوزه خلیج فارس می نویسد که نتیجه سفر منطقه ای وی، تکرار تعهد مجدد اتحادیه اروپا به اجرای توافق هسته ای (برجام) است.
کد خبر: ۱۲۱۲۰۴۴
تأکید بر تعهد اتحادیه اروپا به برجام

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، هلگا اشمید با سفر اخیر خود به کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله ایران، دوباره از این فرصت برای تکرار تعهد اتحادیه اروپا به اجرای توافق هسته‌ای برجام استفاده کرد.

اشمید روز شنبه (۲۵ خرداد ۱۳۹۸) با عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار کرد. محور اصلی رایزنی عراقچی و اشمید اجرای برجام و تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات برجامی بوده است.

بیانیه اتحادیه اروپا حاکی است؛ توافق هسته‌ای نقش اساسی در افزایش ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه ایفا می‌کند و عنصر اصلی توافق منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جهانی به حساب می‌آید.

توافق هسته‌ای (برجام) در حال اجرا شدن است و هدف اصلی آن اطمینان یافتن از اینکه ایران مواد یا تجهیزات برای ساخت سلاح هسته‌ای را به دست نمی‌آورد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش خود تأیید می‌کند که ایران به تمام تعهدات هسته‌ای خود تا کنون پایبند بوده است.

دبیر کل اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در سفر به ایران در مورد آخرین تلاش‌های اروپا در مورد توافق هسته‌ای با مقامات ایرانی گفت وگو کرد و وی، همچنین بر ادامه تجارت قانونی اروپا با ایران از طریق ساز وکار مالی اینستکس تأکید کرد.

هلگا اشمیت دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و «ماری دوسارنز» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه، در سفر به تهران، با برخی مقام‌های ایران دیدار و درباره برجام و همچنین کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران گفت وگو کرده‌اند.

اشمیت پیش از سفر به ایران، به امارات متحده عربی، عمان و قطر سفر کرد.

همچنین ماری دوسارنز رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه، روز شنبه با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران دیدار کرد.

لاریجانی در این دیدار گفت: «با وجود مذاکرات متعددی که وجود داشت اما وعده رئیس جمهوری فرانسه به رئیس جمهوری ایران برای حفظ برجام محقق نشد؛ در واقع باید گفت که مکانیزم اینستکس روی کاغذ مانده است.»

رئیس مجلس ایران ادامه داد: «شرکت توتال، نخستین شرکت فرانسوی بود که بعد از خروج ترامپ از برجام، ایران را ترک کرد.»

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه نیز درباره کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران، گفت: «تلاش‌هایی در حال انجام است که برجام حفظ شود و فرانسه برای رسیدن به این هدف، مصمم بوده و این مهم است که طرفین مذاکره به نقطه نظرات مشترک برسند؛ اراده‌ای در اتحادیه اروپا وجود دارد که برجام حفظ شود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها