با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله خیانت در امانت ، نفقه و پرداخت شارژ ساختمان مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۱۰۹۹۱

خیانت در امانت
خودرویم را به دوستم امانت دادم اما آن را خراب کرده است. می‌خواهم علیه او به جرم خیانت در امانت شکایت کنم چون فهمیدم به عمد به ماشین خسارت زده است. اگر این موضوع ثابت شود، مجازات او چیست؟
جرم خیانت در امانت در ماده ۶۷۴ از بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری و برای آن مجازات تعیین شده است که براساس آن مجازات شخص خائن در امانت، «حبس از شش ماه تا سه سال» است.
نفقه
با مردی عقد موقت کردم، اما به من نفقه نمی‌دهد. برای دریافت نفقه باید به کجا مراجعه کنم؟
براساس ماده 1113 قانون مدنی، در عقد موقت مرد ملزم به پرداخت نفقه نیست مگر این‌که پرداخت آن شرط شده باشد. در پرسش‌تان به این موضوع اشاره‌ای نکرده‌اید. اگر شرط شده باشد، همسرتان باید پرداخت کند و در دادگاه خانواده می‌توانید دادخواست خود را مطرح کنید.
پرداخت شارژ ساختمان
مدیر ساختمان هستم و یکی از ساکنان ساختمان شارژ خود را پرداخت نکرده است. برای دریافت شارژ از این همسایه لجباز چه راهکار قانونی وجود دارد؟
در برابر ساکنانی که شارژ پرداخت نمی‌کند
هیات مدیره یا مدیر ساختمان می‌توانند برای دریافت شارژ مربوطه از طریق تهیه و تنظیم و ارسال اظهارنامه رسمی از طریق مراجع قضایی، آن را از مستاجر مستنکف مطالبه کنند. چنانچه مستاجر ظرف ده روز هزینه مربوط را پرداخت نکند، هیات مدیره یا مدیر ساختمان می‌توانند به تشخیص خود، برق عمومی، آب گرم، تهویه مطبوع یا گاز را نسبت به مستاجر ممتنع قطع کنند. چنانچه همزمان با این اقدام، مستاجر مبادرت به تسویه‌حساب با هیات مدیره کند، مدیر ساختمان می‌تواند از طریق اداره ثبت منطقه مربوطه، اقدامات اجرایی را علیه مستاجر مستنکف مطابق اجرای اسناد رسمی به عمل آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها