گزارشی از پویش امام‌رضایی‌ها برای تهیه جهیزیه 888زوج جوان در مناطق سیل‌زده و محروم

«عروسی خوبان» در صحن جمهوری اسلامی

ازدواج برای جوان‌ها، این روزها تبدیل به لقمه‌ای بزرگ شده، لقمه‌ای که قورت دادنش کار هرکسی نیست. دراین شرایط بنیاد کرامت امام‌رضا(ع) پایش را کمی فراتر از پرداختن به مشکلات ازدواج گذاشته است و پویشی برای فرستادن زوج‌های جوان در مناطق محروم و سیل‌زده بر سر خانه و زندگی‌شان راه انداخته است؛ زوج‌هایی که جهیزیه‌شان را سیل برده است، از پس پرداخت پول پیش خانه برنمی‌آیند و برگزاری یک عروسی ساده در توانشان نیست. عروسی خوبان، نام همان پویشی است که قرار است با همت این بنیاد و البته با کمک مردم، تعداد زیادی از این زوج‌ها را در دهه‌کرامت، به آن چیزی که دلشان می‌خواهد، برساند. در نیمه راه این پویش، با صادق صادقی، دبیر اجرایی پویش عروسی خوبان صحبت کردیم و از چیستی و چرایی این داستان شیرین پرسیدیم.
کد خبر: ۱۲۱۰۹۵۲

این‌طور که معلوم است، همه‌چیز از چهار پنج ماه پیش شروع شده است؛ زمانی که معاونت خانواده در بنیاد کرامت امام‌رضا(ع) شکل گرفت و هدفش را محرومیت‌زدایی‌های فرهنگی و اقتصادی جوانان و از همه مهم‌تر زوج‌های جوان قرار داد. این‌طور که صادق صادقی، دبیر پویش عروسی خوبان می‌گوید، کمک به زوج‌های جوان که قصد تشکیل زندگی دارند، اصلی‌ترین هدف ما برای تشکیل این معاونت بود: «بنیاد کرامت که زیر مجموعه آستان قدس رضوی است، از سال 95 آغاز به کار کرده است و با محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، کمک به اشتغال جوانان و مباحثی شبیه به این، توانسته است تا همین امروز به هدف اصلی تشکیل خودش برسد. اما نزدیک به پنج ماه پیش بود که با در نظر گرفتن دختر و پسرهایی که قصد ازدواج دارند یا در راه این هدف به مشکلی خورده‌اند، معاونت خانواده تشکیل شد که نیازهای فرهنگی و اقتصادی‌شان را در حد توان، رفع کند؛ نیازهای فرهنگی از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و جلسه‌های مشاوره و اقتصادی هم با تهیه جهیزیه، پرداخت هزینه پیش پرداخت یک خانه یا حتی برگزاری جشن عروسی آبرومند به نتیجه رسید. این شروع همان فضایی بود که ما به دنبالش بودیم.»
سیل، راه را نشانمان داد
به نظر می‌رسد که پنج ماه، زمان کافی برای انجام کارهای بزرگ نیست، اما اعضای این معاونت، پایه‌های هدفشان را در این پنج ماه به‌خوبی سفت کرده‌اند:‌ «تقریبا در ماه‌های اول تشکیل معاونت خانواده بودیم که سیل اتفاق افتاد و همین جرقه‌ای برای ما شد که کارمان را از زوج‌های سیل‌زده و بعد از آن هم محروم شروع کنیم و چنین حرکتی راه بیندازیم. اولین کاری که معاونت در این مدت کوتاه انجام داد، شناسایی خانواده‌ها و زوج‌های محروم بود که بنای تمام فعالیت‌های بعدی ما را تشکیل می‌دادند. برای همین هم نزدیک به 70 گروه جهادی و فعال و البته بومی منطقه، نیروهای اجرایی ما در این کار شدند و شروع به شناسایی کردند. کاری که نتیجه خوبی هم داشت و تا به امروز، بیشتر از 1200 زوج در 12 استان کشور که استان‌های محروم و سیل‌زده هستند، شناسایی شدند. مناطق محرومی که حتی حاشیه تهران را هم شامل می‌شوند و دست‌کمی از مناطق محروم مرزی ندارند. این مهم‌ترین کاری بود که باید به‌خوبی به انجام می‌رساندیم تا بتوانیم به هدف اصلی‌مان برسیم.» اگر کسی بیاید و خودش را معرفی کند چطور؟: «حتما این دسته از زوج‌ها هم در فهرست ما قرار می‌گیرند، اما خب طبیعتا صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی هم برای اطمینان از نتیجه‌بخش بودن کارمان و از همه مهم‌تر، مسؤولیتی که بر گردن داریم هم انجام می‌شود.»
سه تا 8
و حالا قرار است که همه این 1200 زوج، خانه‌دار شوند، عروسی بگیرند و به خانه‌هایشان که با وسیله چیده شده است، بروند؟: «خب راستش را بخواهید در مرحله اول قرار است به عنوان نمادین و با برکت گرفتن از نام امام‌رضا، 888 زوج از این تعداد شناسایی شده در اولویت ما باشند. 888 زوجی که اولویت بالاتری نسبت به بقیه دارند و کمک‌هایی هرچند کم، می‌تواند زندگی‌شان را به طور چشمگیری سر و سامان بدهد. می‌دانید چه است؟ خیلی از این زوج‌ها، کارشان با سه چهار میلیون تومان هم راه می‌افتد و به خاطر این‌که در شهرستان هستند، می‌توانند با این پول، اتاقی که مدنظرشان است را در بالای خانه پدری خودشان بسازند و زندگی‌شان را شروع کنند. از طرف دیگر زوج‌هایی هستند که مدت زیادی از عقدشان گذشته، ولی هنوز نتوانسته‌اند وسایل ضروری برای شروع زندگی مثل یخچال و گاز و تلویزیون را تهیه کنند. اگر طی پویش به مبالغ بالاتری هم برسیم، حتما تعداد زوج‌هایمان را هم بالا می‌بریم.»
یک عروسی دسته‌جمعی
شاید چیزی که اول از همه و شاید بیشتر از همه توجه مردم را جلب می‌کند، اسم «عروسی خوبان» است که باعث می‌شود دلمان بخواهد سر در بیاوریم که چه خبر است و عروسی کجاست و خوبان چه کسانی هستند. اسمی که منطق انتخابش به عنوان نام پویش، از خود اسم هم قشنگ‌تر است: «دلمان نمی‌خواست وارد یک فضای غمناک بشویم و بگوییم نیازمندند و ندارند و بخواهیم که مردم بیایند و به این زوج‌ها کمک کنند. چیزی که در ذهن‌مان بود، این که یک عروسی دسته‌جمعی قرار است برگزار شود و می‌توانیم همه مردم ایران را به این عروسی دعوت کنیم و در واقع با مشارکت آنها این عروسی را برگزار کنیم. این‌طور فکر کردیم که همان‌طور که به یک عروسی دعوت می‌شویم و کارت هدیه‌ای به عنوان هدیه عروسی به عروس و داماد می‌دهیم، مردم هم به این عروسی دعوت هستند و می‌توانند هدیه خودشان را به این شکل و با حفظ عزت و احترام به دست عروس و دامادهای ما برسانند. نام خوبان هم برازنده‌ترین واژه برای این زوج‌ها است؛ جوانانی که آدم‌های عزت‌مند و عزیز هستند و به هر علتی دچار مشکلات مالی شده‌اند.»
به کمک چهره‌ها، توسط بنیاد کرامت
داستان زلزله کرمانشاه، با همه خوبی‌ها و همدلی‌هایی که در بین مردم داشت، یک اقدام متفاوت و شاید عجیب به راه انداخت. این‌طور که هرکس که طرفداران زیادی در فضای واقعی و البته مجازی داشت، شماره حساب اعلام کرد و خودش یک‌تنه به سرپل‌ذهاب رفت. اما پویش عروسی خوبان، راه دیگری را برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در نظر گرفته است: «نیمه خرداد، در مراسمی با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه، این پویش رونمایی شد و از چهره‌های شناخته شده مردم، درخواست کمک کردیم. از آنها خواستیم به عنوان بازوهای اجرایی عروسی خوبان، این پویش را به طرفداران و دنبال‌کنندگان‌شان معرفی کنند؛ مثلا چهره‌هایی مثل وحید یامین‌پور قبول کردند یار ما در این راه باشند و این پویش را به طرفداران‌شان معرفی کنند. بعد هم یک درگاه پرداخت اختصاصی برای هرکدام از آنها در نظر گرفتیم که همه آنها به یک حساب مشترک که حساب بنیاد کرامت است، واریز می‌شود.»
آمار ما روشن است
صحبت از عدد و رقم جمع‌آوری شده که می‌شود، آقای صادقی، بدون مکث برایمان توضیح می‌دهد: «قرارمان بر شفافیت است، حتی اگر اوضاع آن‌طور که می‌خواستیم پیش نرفته باشد. ما قرار نیست برای موفقیت‌آمیز جلوه دادن پویش، عددهای غیر واقعی بگوییم. اگر صد میلیون جمع شده بگوییم یک میلیارد و اگر یک میلیارد باشد، از ده میلیارد کمک مردم بگوییم. خوبی ماجرا این است که مردم می‌توانند در هر لحظه، مبلغ جمع‌آوری‌شده برای عروسی خوبان را به صورت آنلاین و لحظه‌ای ببینند. مثلا اگر من 50 هزار تومان واریز می‌کنم، در هر لحظه می‌توانم افزایش 50‌هزار تومانی مبلغ کل را روی سایت بنیاد کرامت ببینم. تا دیروز مبلغ 112 میلیون و 562 هزار و 217 تومان، مجموع کمک‌های مردمی ما در این پویش است. البته بخشی از کمک‌هایی که قرار است به زوج‌ها پرداخت شود، به عهده خود بنیاد است و بخش دیگر، توسط کمک‌های مردمی اجرا می‌شود؛ کمک‌هایی که بدون آنها، شروع زندگی خیلی از این جوان‌ها ممکن نیست.»
نتیجه‌مان تماشایی است
و بعد قرار است چه اتفاقی بیفتد: «هرکدام از کسانی که یار ما در این پویش هستند، می‌توانند وقتی عدد واریزی درگاه‌شان به مبلغی رسید که هزینه یک جهیزیه ساده، پول پیش خانه یا برگزاری عروسی رسید، ما زوج‌های شناسایی شده‌مان را به آنها معرفی کنیم و بگوییم خودت هم همراه ما بیا و این پول را به آنها بده. در نهایت همراه با همدیگر به سراغ‌شان برویم و با حفظ احترام و شانیت، این پول را به دست‌شان برسانیم. این کار برای اطمینان کسانی است که از طرف شخص مورد نظرشان، به این پویش کمک کرده‌اند. برای همین از آن شهرستانی که رفته‌ایم، از کاری که کرده‌ایم و اتفاق خوبی که آن پول رقم می‌زند، عکس و فیلمی تهیه می‌کنیم تا آنها هم در جریان این باشند که هزینه‌ای که کرده‌اند در چه کاری خرج شده است. شاید این به چشم دیدن اتفاق، اعتماد را در بین خیرهای جامعه بیشتر کند و راه برای دفعات بعدی هم محکم‌تر شود و هموار بماند.»

یک جشن 10 روزه

وقتی از تعداد زوج‌هایی که تا امروز خانه‌دار و جهیزیه‌دار شده‌اند و عروسی گرفته به خانه خودشان رفته‌اند پرسیدیم، صادقی نحوه انجام این کارها را برایمان توضیح داد: «از ابتدا قرارمان این بود در مدت این یک ماه و چند روز از آغاز پویش تا پایان، جمع‌آوری کمک‌های مردمی صورت بگیرد و در طول دهه کرامت، این مبلغ‌ها به دست زوج‌های عزیزمان برسد؛ دهه‌ای که آغازش با تولد حضرت معصومه(س) است و با تولد امام رضا(ع) به پایان می‌رسد. در واقع قرار است در دهه کرامت، جشن‌هایی در 12 استان برگزار شود که ترجیح ما این است پرداخت این حواله‌ها به زوج‌ها هم همزمان با این دهه انجام شود؛ اما خب استثناهایی هم در این میان بود و البته خواهد بود. مثلا یکی از این موارد استثنا، پرداخت حواله به 40 زوج در برنامه تلویزیونی دعوت بود که به‌مناسب عید فطر برگزار شد. ضمن این‌که در طول پویش هم اگر بدانیم و ببینیم زوجی هست که شرایط ویژه‌ای دارد و بهتر است هرچه سریع‌تر به شرایط ایده‌آل برسند و گذشت زمان برایشان آزاردهنده است، حتما قانون پویش را کمی تغییر می‌دهیم و نمی‌گذاریم پرداخت حواله‌شان خیلی طول بکشد.»

نرگس خانعلیزاده

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها