بازی ایرانی دیگری که برگزیده فروشگاه اپل شد

گذر از این دنیای چرخان

خیلی اوقات آنچه لازم است تا به موفقیت دست یابیم یا به جایگاهی که دیگران در حسرتش هستند، برسیم چیزی جز باور به مسیر و توانایی‌های خود نیست. ممکن است شرایط و اوضاع همیشه بر وفق مراد نباشد، اما اصرار و ممارست در باور به مسیری که در آن قدم گذاشته‌اید، ارمغانی نیکو به همراه خواهد داشت. Linn Path of Orchards یک بازی مستقل ایرانی است که در مدت تولید خود با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود، ولی باور سازندگان به محصول و استانداردهای خود سبب شد در‌نهایت این بازی نه تنها با پیدا کردن یک ناشر نام آشنا به‌خوبی وارد بازارهای مطرح بین‌المللی شود، بلکه ثابت کند ارزش معنوی آنچه از دل و بینش برآید بسی بیشتر از کلون‌هایی است که صرفا از سر همراهی موج ساخته می‌شوند. 
کد خبر: ۱۲۱۰۳۴۵

مسیر ارکیده‌ها
Linn دومین بازی رسمی گروه Fanoos Games است؛ تیمی غالبا متشکل از خانم‌هایی که با تلاش، مهارت و تخصص خود بازی‌ای تولید کردند که به دفعات در فروشگاه‌های دیجیتال مناطق مختلف اپل و همین‌طور گوگل‌پلی در دسته برترین‌ها قرار‌گرفت. شاید مسیری که برای رسیدن به این نقطه طی کردند سخت و دشوار بوده، اما بدون شک راه را برای عنوان بعدی سازنده هموارتر کرده است. این بازی خوش ساخت را می‌توانید از کافه بازار نیز دریافت کنید.
بازی قبلی این گروه که از کافه بازار نیز قابل دریافت است Granny and Grim نام دارد و یاد کردن از آن از این حیث حائز اهمیت است که مکانیک اصلی مراحل بازی آن شباهت زیادی به Linn دارد. در Linn دنیای بازی مدام در حال چرخش است و تمام اهداف بازیکن و چالش‌هایش برای رسیدن به آنها در قالب این محیط معنا پیدا می‌کند. به‌عنوان یک بازی سکوبازی، گیم‌پلی آن ترکیبی از مکانیک‌ها یا قابلیت‌های کاراکتر و مکانیک‌های مرحله و اتفاقات آن است.
بازی ساختار مرحله‌ای دارد و از چند فصل تشکیل شده که در هر کدام از آنها هدف بازیکن رسیدن از نقطه شروع به دروازه خروجی است. در این بین، سه هدف کلی نیز وجود دارد که برآورده کردن آنها شرط لازم برای اتمام مرحله نیست، ولی در ساختار بازی حکم همان سه ستاره کردن مرحله را دارند.
در هر مرحله، تعدادی شیء درخشان ریز و یک شی بزرگ وجود دارد که به دست آوردن آنها به‌صورت کامل دو تا از اهداف تمام مراحل است. هدف سوم، استفاده از حداقل حرکت برای اتمام مرحله است. شما می‌توانید برای اصطلاحا سه ستاره کردن هر مرحله آن را بارها تجربه کنید، ولی راستش دغدغه بازی خیلی این نیست و شما هم ناخوداگاه چندان درگیرش نمی‌شوید.

آشنا در منظر و متفاوت در گیم‌پلی
Linn در نگاه اول به دلیل سبک هنری مینیمال و به دور از پیچیدگی خود توجه شما را جلب خواهد کرد. ممکن است هر از چندگاهی با دیدن آن به یاد Monument Valley بیفتید، ولی برخلاف آن بازی که سه‌بعدی بود، اینجا همه چیز دو بعدی است. این مینیمالیست بودن را در گیم‌پلی بازی نیز می‌توان دید.
حرکت به چپ و راست، پرش، دابل جامپ و دَش کردن در هوا تمام مکانیک‌های کاراکتر برای تمام کردن بازی است. البته سکوها و مسیرهای هر مرحله نیز طبق الگو و مسیر خاصی در چرخش و حرکت هستند و شما باید تلاش کنید با ترکیب زمان‌بندی و سرعت عمل، خود را به دروازه خروجی هر مرحله برسانید.
همه می‌دانیم کنترل کاراکتر و رابط کاربری چقدر در بازی‌های تلفن همراه مهم هستند تا جایی که شخصا بازی‌هایی را که از دکمه‌های مجازی استفاده می‌کنند ندیده در سطل آشغال می‌اندازم! Linn نه تنها رابط کاربری ساده و در عین حال زیبایی دارد، بلکه تمام کنترل‌های کاراکتر بازی با استفاده از حرکت انگشت روی صفحه و بدون فشردن دکمه اضافی انجام می‌شود؛ گرچه پرش را علاوه بر کشیدن انگشت اگر می‌شد با لمس کردن هم انجام داد بسیار بهتر بود.
مورد دیگر که ممکن است با وجود ویژگی‌های خوب بازی شما را اذیت کند، سرعت معرفی مکانیک‌های بازی است؛ به نحوی که در همان شروع تقریبا در هر مرحله حداقل یک مکانیک اصلی معرفی می‌شود، به‌این‌ترتیب باید با تمام چیزهایی که یاد گرفته، اما در آنها استاد نشده‌اید بازی را
سر کنید. منظورم این است که به دلیل نبود مراحل بیشتر برای اخت پیدا کردن با مکانیک‌های معرفی شده، پیش می‌آید که در مراحل جلوتر اصلا یادتان نباشد که فلان کار را هم می‌توانستید انجام دهید.
مردن و یاد گرفتن نیز بخشی جدی از ساختار تمام کردن مراحل است، اما از آنجا که طول مراحل کوتاه است و بسیار سریع از نو آغاز می‌شود، این ساختار آزمون و خطا چندان اعصاب خردکن نمی‌شود.

حرف آخر
Linn: Path or Orchards از بازی‌های بسیار خوش ساخت داخلی است که موفقیت بین‌المللی خوبی هم به دست آورده است. شاید درآمد حاصل از آن برای تیم تولید به اندازه بازی‌های رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای نباشد، ولی امیدواریم مسیر آنها تداوم داشته باشد تا بتوان بستری برای ارائه محصولات باکیفیت و بهبود سلیقه مخاطب ایجاد کرد و شاید تازه آن وقت به نقطه‌ای برسیم که با وجود رقابت و خروج از بازار تک قطبی بتوانیم خود را صنعت بنامیم.

Linn: Path of Orchards

سازنده Fanoos Games
ناشر Crescent Moon Games
پلتفرم آی‌اواس، اندروید
سبک سکوبازی

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها